Gå til innhold

IDE kabler av = Funker | på = Død..

HoaXed

Anbefalte innlegg

Hei.. igjen.. :p

Har nå sutti inn i Idê kablene, men.. da starter pcen ikke.. Skjermen funker iallefall ikke da, og kommer heller ikke noen lyder.. Men med en gang jeg tar de ut, funker pcen.. :no: Sellvom det står a: failure, eller noe...

hva kan det være..? cdrommen vill heller ikke gå ut, når idê kablene står i hk'et..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ER blank når det gjelder hk.. så kan godt hende jeg ikke har gjort det nei :blush: .. Men har det noe å si forresten.. Den rød linja skal være mot strømmen?

Den røde linja skal vende nedover på hovedkortet, bort fra RAM-slots og prosessor, og ned mot gulvet hvis hovedkortet er montert i et midi/maxi-kabinett.

Når det gjeldet selve enhetene; harddisker og slikt, skal den røde linja peke mot strømtilkoblingene, ja.

Som oftest skal det ikke være mulig å sette disse kablene feil, men på noen eldre komponenter, finnes ikke det lille hakket som skal sikre at man har satt kabler riktig vei.

Lenke til kommentar
Som oftest skal det ikke være mulig å sette disse kablene feil, men på noen eldre komponenter, finnes ikke det lille hakket som skal sikre at man har satt kabler riktig vei.

Bingo. Det er en gammel liggende Hk.. ;) men skal følge det du sa.. takk:)

Lenke til kommentar
Funka før jeg modda litt på pcen.. :p

Skulle skjære av en bit av kabinettet med saga, og komm tillfeldigvis borti.. :whistle: Klarte oxo å bøye noen IDE pinner.. :blush:

Hvordan gikk det med pinnene ?

Kan det være noen som har bøyd seg for mye, og blitt med inn i feil hull på kabelpluggen ?

Det skulle ikke være så enkelt å få til... men hvem vet ?

En kortsluttning til jord gir mange "morsomme" symtomer.

Lenke til kommentar
Funka før jeg modda litt på pcen.. :p

Skulle skjære av en bit av kabinettet med saga, og komm tillfeldigvis borti..  :whistle: Klarte oxo å bøye noen IDE pinner.. :blush:

Hvordan gikk det med pinnene ?

Kan det være noen som har bøyd seg for mye, og blitt med inn i feil hull på kabelpluggen ?

Det skulle ikke være så enkelt å få til... men hvem vet ?

En kortsluttning til jord gir mange "morsomme" symtomer.

joda.. Årnå seg vettø..;) brukte laang tid, men ble bra.. og kondensatoren er på plass..

Haar nå fiksa 50% av problemet, IDE kabelen som er kobla te disketten og cdrommen funker, men ikke den te hardisken.. merkeli..

Lenke til kommentar
IDE kabelen som er kobla te disketten og cdrommen funker, men ikke den te hardisken.. merkeli..

:ohmy: Har du diskett stasjonen koblet til en IDE kabel ? :roll:

Sitter det en CD-ROM på samme kabelen :ohmy:

Dersom du kan svare "JA" på disse 2 spørsmålene, vil jeg si at problemet du har er IKKE merkelig :whistle:

Lenke til kommentar

Floppydisken bruker IKKE IDE kabel, og skal IKKE sitte på

samme kabel som CD-ROM/Harddisk :nei:

IDE interfacet (pluggen) har 40 pinner.

Floppy bruker "naturligvis" en floppy kontroller,

hvor grensesnittet (pluggen) har 34 pinner.

Dersom du setter en vanlig floppystasjon inn på samme IDE kabel som CD-ROM,

og kobler dette til IDE kontrolleren på hovedkortet, vil du kortslutte mange

signaler, og i verste fall ødlegge hovedkortet ditt :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...