vinagunner Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Hva er "viktigst" for prestasjonen? Holder det med 512 Mb Ram? Hvor mye bedre vil ytelsen bli dersom man går fra f.eks. 512 til 1500? Og i hvilke tilfeller vil dette være (mest) utslagsgivende? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Synes det er viktigere å ha raskt ram fremfor veldig mye ram. Du trenger ikke 1,5gb ram. Synes 1gb med raskt ram er passelig! Du vil jo merke det i spill, og du kan ha flere programmer gående og slikt. Hva som er viktigst for prestajonen av ram og cpu varierer veldig til bruket. I spill feks vil jeg si at grafikkortet er viktigst. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Jeg går ut i fra du har et begrenset budsjett du vil handle for og står ovenfor et valg mellom rask CPU + lite ram eller omvendt. Min anbefaling vil være å ta utgangspunkt i mengde ram og handle ut i fra det. Nå som ram er så billig ville jeg nok gått for 1GiB ram (2x512MB Twinmos PC3200 til 800kr på MPX) og heller kuttet litt ned på de andre tingene. F.eks gått for en Athlon64 2800+ Socket 754 i stedet for Athlon64 3200+ Socket 939. Ofringen av CPU vil neppe føre til merkbare forksjeller, mens det å øke fra 512 til 1024MB ram vil trolig merkes tydligere. Men fortell litt mer om maksimalt budsjett for ram + CPU, hvilke valg du lurer på og hvilket bruksområde du skal ha PC'n til. Lenke til kommentar
HellKicker Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Hvordan er det med temperatur og strømbruk ved å sette inn en ekstra rambrikke? Har en 512 brikke i, og Dualchannel mulighet, så både jeg og pcen sikler jo etter en ny brikke (ved neste lønning, så klart!) - Men vil DIMMtemp øke merkbart ved å sette inn en slik brikke? (Dell I6000). Samme med strøm; trekker de mye? Produsentene er jo så kjekke å informere om spenning, men ikke strøm. P=U*I og U=R*I gir ikke mye muligheter for å finne strømmen ved mindre man kjenner P eller R, som produsenten HELLER ikke gidder opplyse om Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Rambrikker bruker veldig lite strøm sammenlignet med CPU'er. En rambrikke bruker normalt rundt 2-5 W avhengig av type osv. Dette er grunnen til at de ikke trenger hverken kjølevifter eller kjøleribber. (enkle kjøleplater er langt dårligere enn en kjøleribbe) Til sammenlignig så må en CPU ned i ca 5-10W for å kunne kjøles av kjøleribbe uten vifte på. (F.eks orginale Pentium) Sammenhengen mellom Temperatur og antall watt er ganske enkel: Temperatur = antall watt / kjøleevnen til kjøleren. Det blir neppe noen merkbare temperaturforskjeller av en ekstra rambrikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå