Gå til innhold

Hva fikk dere i konf.gave av foreldrene?


minialeks

Anbefalte innlegg

Angrer? :dontgetit:

Eg konfirmerte meg ikke fordi eg med handen på hjertet kunne si at eg var personlig kristen men fordi familien min(særlig de eldre...) forventa det, "alle" andre gjorde det og ikke minst -pengene.

 

Bogan: Det er bra at vi ikke alle er like. Jeg er glad for at jeg slipper å jobbe som bartender og spise nudler til middag hver dag for å ha råd til college. Min far har jobbet hardt hele livet, akkurat som min farfar og min oldefar sånn at jeg kan få den beste utdanningen penger kan kjøpe.

Er litt med på tankegangen din, men hva med de som er foreldreløse eller er født i en fattig familie, skal de ikke ha like stor rett på utdannelse?

 

 

Selv så er eg utrolig heldig så har en far som begynte smått med noe og vokste seg til å bli en stor fortjeneste, så for min del så blir ikke utdanningspenger verdens største problem. Men eg synes egentlig det er urettferdig at ikke alle skal ha samme muligheten som meg, eller at noen som fks. JoachimR skal ha mye bedre muligheter enn andre. Eg vil ikke kalle meg en kommunist, men på utdanning så synes eg det er utrolig viktig at alle skal ha et likt utgangspunkt.

 

PS: Mener på ingen måte å skryte av noe her... ;)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bogan: Det er bra at vi ikke alle er like. Jeg er glad for at jeg slipper å jobbe som bartender og spise nudler til middag hver dag for å ha råd til college. Min far har jobbet hardt hele livet, akkurat som min farfar og min oldefar sånn at jeg kan få den beste utdanningen penger kan kjøpe.

Hva jeg er skal være et resultat av hva jeg gjør. Selvfølgelig litt hjelp og støtte er ok. Men å få allt dytta opp i ræva ødelegger ungdom. Har man rike forelder så har man det man kan ikke noe for det, men å basere livet sitt på dette i luksus til man er nermere 30 er patetisk. Selv er jeg lykkelig når jeg kjøper meg noe nytt som feks klær eller noe. Kontra bærumsgutten som kjefter ned foreldrene fordi armanidressen mamma tok med seg fra shopping runden ikke hadde riktig farge på knappene. Kan skrive så uitrolig mye om dette, men folk forstår hvis de vil forstå. Sier ikke at det er slik det er, men er min mening :)

 

Et forslag i stede for å indirekte skryte i poster kan dere bare sette formuen og inntekten til deres foreldre i signaturen så slipper dere drite dere ut i bølger ved å skryte...

 

Sist: når jeg så inlegget om 50 000kr bil og 3 år gamle audien: Du har faen meg sosial intelegens lik null når du kommer med slike utspill. Du graver din egengrav(hvis ikke pappa har gravd den for deg) Og vil ikke pappa dytte deg ned i graven kan en hjelpende finger komme fra meg.

 

 

Mulig det ble litt person angrep det siste der, men er ikke ment som angrep på person, men som angrep på komentar. Det med grave egen grav og hjelpende finger fra meg var kun en metafor og ikke trussel eller noe som kan tolkes i den retning.

Lenke til kommentar

Du kan si at rikdom ødelegger ungdommen og holde fast på at det stemmer fordi du ikke liker bærumssosser, men det gjør det ikke sant. Det er som du sa ikke noen sin feil at de faktisk lever ålreit uten å måtte slite med jobb for å få råd til ting.

 

Min mening angående utdanning er at fordi jeg slipper å jobbe mens jeg studerer vil jeg få mer tid til studiene, og bli flinkere innenfor det jeg studerer.

 

Alle skal selvfølgelig ha de samme mulighetene, derfor det finnes stipend.

Lenke til kommentar
Du kan si at rikdom ødelegger ungdommen og holde fast på at det stemmer fordi du ikke liker bærumssosser, men det gjør det ikke sant. Det er som du sa ikke noen sin feil at de faktisk lever ålreit uten å måtte slite med jobb for å få råd til ting.

 

Min mening angående utdanning er at fordi jeg slipper å jobbe mens jeg studerer vil jeg få mer tid til studiene, og bli flinkere innenfor det jeg studerer.

 

Alle skal selvfølgelig ha de samme mulighetene, derfor det finnes stipend.

Sannt som du sier. Er tragisk å jobbe ved siden av studier, men sånn er livet det er slik jeg kan unne meg ekstra ting uten å bli overlesset av pappa.

 

Selv hadde jeg synes det hadde vært flaut i min alder å få 10 000 i mnd av pappa. Ville ikke hatt det om jeg hadde fått det... Det er feil at noen skal komme lengre skolemessig pga pappas lommebok. Burde faktisk vært stikk motsatt!

Lenke til kommentar
Min mening angående utdanning er at fordi jeg slipper å jobbe mens jeg studerer vil jeg få mer tid til studiene, og bli flinkere innenfor det jeg studerer.

Joda, men på en annen side så gir jobb verdifull erfaring i det å jobbe å holde seg igang rett og slett. Du får en slags attitude av det. Selv skal eg ihvertfall jobbe i sommer, og det er ikke bare pga penger.

Lenke til kommentar
Alle skal selvfølgelig ha de samme mulighetene, derfor det finnes stipend.

Men det er veldig mange situasjoner, der stipendet er dårlig fordelt på de som trenger det mest.

 

Selv har jeg en søster som har stipend, og moren og faren min er ikke særlig rike,

men hun kjenner mange andre som har foreldre som har et mye større overskudd, der barna får like mye i stipend som min søster.

 

Det er noe av all den urettferdigheten som finnes her i verden :(:thumbdown: .

 

Men til emne, selv har jeg ikke hatt konfirmasjon ennå, seremonien er 8. Mai.

Men jeg fikk en PC som forskudd i fjor sommer :D av pappa, fordi jeg hadde kjøpt noen nye spill, som jeg bare kunne drømme om å få til å virke på den gamle :whistle: .

 

TSP

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
Det om og få dyr bil er jo litt dumt da...

Dyr forsikring + at ingen krasjer så mye som ungdom og med en bil til 20.000 er ikke tapet så stort :)

Det er jo greit nok. Men jeg vet at ingen ungdom har råd til å kjøpe seg de av egne tjente og oppsparte penger, det er bare klysete og tåplig. Greit de kan ta seg et lån hvor idiotisk det er kan vi ta en annen gang.

 

Men når en er så trangsynt og jævelig at du snakker dritt om 50 000 biler, kan en holde kjeft. Mange har ikke råd til å kjøpe seg bil en gang!

Lenke til kommentar

Jeg fikk 20k, bil , lappen, moped, moped lappen av mamma og pappa, mens en kamerat av meg fikk 100k av foreldrene sine pluss 100k av besteforeldrene sine en bil til 350k (som han solgte) hus i japen (han er halvt japansk) og masse penger av brødrene sine og sånn...tror det var rundt 600k tilsammen eller no :hmm: det hadde vært digg det :dribble:

Endret av Slipknot
Lenke til kommentar
Jeg fikk 20k, bil , lappen, moped, moped lappen av mamma og pappa, mens en kamerat av meg fikk 100k av foreldrene sine pluss 100k av besteforeldrene sine en bil til 350k (som han solgte) hus i japen (han er halvt japansk) og masse penger av brødrene sine og sånn...tror det var rundt 600k tilsammen eller no :hmm: det hadde vært digg det :dribble:

Sykt :nei:

Lenke til kommentar
Snart 15 jeg.. Har ikke konfa meg. Er det noe grense på hvor gammel man kan være eller?

Altså, du er født i 90? Da er det jo i år det er vanlig å konfirmere seg, men selve seremoniene kommer jo ikke før mai og senere. Men mener du at du ikke har tatt sånne kurs osv? Det går vel an å konfirmere seg når man går i 10. klasse...

Endret av ehs5
Lenke til kommentar
Selv hadde jeg synes det hadde vært flaut i min alder å få 10 000 i mnd av pappa. Ville ikke hatt det om jeg hadde fått det... Det er feil at noen skal komme lengre skolemessig pga pappas lommebok. Burde faktisk vært stikk motsatt!

Du hadde nok tatt i mot, men det er forskjell på å ta det i mot, og bare ha det, bruke litt iblandt, eller SPARE og ikke gjøre noe ut av det. Jeg ville tatt imot uten å mukke. Det som gjør meg kvalm, er hvordan folk gidder å skryte hemningsløst av det, og pga. de får så mye, så er de så mye bedre enn andre...

 

Jeg har også på følelsen at det JoachimR sier er bare tull fra ende til annen... Noen som vet om det han sier er sant?

 

Edit: Det er også noen som konfirmerer seg på høsten, så det er jo mulig at Bundy skal det... Er jo vanligvis det året man begynner i 10. at konf. er?

Endret av Feh
Lenke til kommentar
Snart 15 jeg.. Har ikke konfa meg. Er det noe grense på hvor gammel man kan være eller?

Altså, du er født i 90? Da er det jo i år det er vanlig å konfirmere seg, men selve seremoniene kommer jo ikke før mai og senere. Men mener du at du ikke har tatt sånne kurs osv? Det går vel an å konfirmere seg når man går i 10. klasse...

Mmm. Ikke noe kurs eller noe. Har ikke orka..

Nok OT nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...