Gå til innhold

Hva fikk dere i konf.gave av foreldrene?

minialeks

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjennomsnittslønnen i Norge er 250 000 kroner i følge VG i sommer. 630 000 er -bare bullshit-, og sannsynligvis bare atter et forsøk på å glorifisere deg selv og familien din, JoachimR. Den dagen du greier å bryte deg ut av egget ditt ser du at selv med en måndedslønn på 630 000 er det vanskelig å kunne oppdrive 50 000 ekstra hver måned. Du har strøm, vann, leieutgifter, billån, huslån osv.

Jeg fikk for øvrig 5000 av mor og 20 000 av far. 53 000 til sammen, men bare 17 000 av disse står i min disposisjon pér dags dato, og resten står på en sparekonto jeg har hatt siden jeg var liten.

Og til bil-debatten: Å få en bil til 300 000 når man er atten år er overflødig. Sannsynligvis koster forsikringen og årsavgiften grovt med penger, bensinen er dyr og eventuell service vil koste ræva av deg. Jeg kommer neppe til å kjøpe meg noe særlig større enn en liten golf / kadett når dagen kommer. Realismen leve!

Lenke til kommentar
Syns det er litt morsomt at han gjør det, jeg. Et pluss for forumet at alle ikke er like.. Dessuten tror jeg noe av det er litt moro fra JoachimRs side :p

SAeriøst, i den EU undersøkelsen tok man utgangspunkt i ca 630 000 i årslønn...

Haha! Tror du virkelig selv at den gjennomsnittslige lønnen i hele EU er på over 600 000 kr? :roll: Nå må du våkne, sier jeg da. Norge er verdens rikeste land, og gjennomsnittslønnen er her litt over 300 000 kr eller noe der omkring... Ikke drit deg ut :thumbdown: At undersøkelsen tar utgangspunkt i 630 000 kr har ingen ting med gjennomsnittslønnen å gjøre...

Jeg har IKKE sagt at det var gjennomsnittslønnen. Det jeg sa var at en undersøkelse som skulle måle litt kjøpekraft m.v. tok utganspunkt i en årslønn som tilsvarte på gjeldende tidspunkt ca 630 000. Og tar en undersøkelse utgangspunkt i et slikt beløp, kan det umulig være sååå uvanlig..

Som du sier, det har ignenting med gjennomsnittslønnen å gjøre.

Den dagen du greier å bryte deg ut av egget ditt ser du at selv med en måndedslønn på 630 000 er det vanskelig å kunne oppdrive 50 000 ekstra hver måned. Du har strøm, vann, leieutgifter, billån, huslån osv.

Jeg håper jo naturligvis å tjene mer enn som så. I så tilfelle får jeg bare ta over bedriften. Men med 630 000 så bør det være tålelig enkelt å spare opp 50 000 til konfirmasjonen til din datter eller sønn. Spør du meg. De færreste har vel også andre inntektskilder enn den vanlige inntekten.

Og til bil-debatten: Å få en bil til 300 000 når man er atten år er overflødig. Sannsynligvis koster forsikringen og årsavgiften grovt med penger, bensinen er dyr og eventuell service vil koste ræva av deg. Jeg kommer neppe til å kjøpe meg noe særlig større enn en liten golf / kadett når dagen kommer. Realismen leve!

Jeg skal få en "OK bil", sannsynligvis en tre år gammel A3 eller noe. Vi får se. Vil tippe en bil til en verdi av 200 000. og jeg tar det da for gitt at mama eller pappa står som eiere og betaler forsikringen. Om jeg blir i USA, så kan det jo hende det blir litt annerledes. :p Da holder det ikke med noen PT Cruiser. :p
Lenke til kommentar

Foreldrene har alle utgifter som fulte med bilen han fikk ;) så det trenger ikke han tenke på... Moren sitt bensinkort ligger alltid i bilen, men nok om det :p

Da jeg konf. meg, angret jeg ikke, men jeg lurte fryktelig på hvorfor vi dreiv med det. Fikk jo ingenting annet enn en haug med penger og gaver. Det var alt.

Før var jo konf. ett tegn på at man blei voksen (f.eks da pappa var konfirmant). Man fikk lov til å øvelseskjøre bil, gå på kino alene, jobbe og i det hele tatt bli mer selvstendig. Nå er det bare lommeboka som blir tykkere, og de som får mest, blir bare enda mer barnsligere enn de var fra før :hrm:

Endret av Feh
Lenke til kommentar
EDIT: Pluss førerkort betalt.

Det får jeg uansett.

Hører liksom med bilen det da..

Hvem vil ha en bil til femti tusen? Da får du vel bare en brukt japse eller noe.. Jeg foreslo en sånn Toyota sportsbil til en venn. Det går ikke an, var lærdommen jeg fikk...

Finnest ikke noe penere bil enn en Mazda 323 86 modell. Hva skal en attenåring med en vanvittig sportsbil egentlig? Sjangsen for å ha ett uhell med påfølgende dyr reperasjon er jo faktisk ganske stor..

Gammel bil, billig i drift, billig å reparere. :)

Men det er nå bare min mening da.

:shrug:

Lenke til kommentar
Jeg skal få en "OK bil", sannsynligvis en tre år gammel A3 eller noe. Vi får se. Vil tippe en bil til en verdi av 200 000. og jeg tar det da for gitt at mama eller pappa står som eiere og betaler forsikringen. Om jeg blir i USA, så kan det jo hende det blir litt annerledes. :p Da holder det ikke med noen PT Cruiser. :p

*kremt bortskjemt kremt*

Lenke til kommentar

JoachimR: Bortskjemt vestkant gutt som surfer rundt på et rekesmørbrød med ræva full av majones. :tease:

aero^^: Deler ditt syn på ungdom og bil. Det er kun et transport middel :yes:

Seriøst den ssom begynner å måle verdier i penger har gjort en feil, penger er bare et middel man har for å realisere ting. Å ha mye penger betyr for meg ikke en dritt. Hvis jeg fikk velge å situasjonen jeg har i dag/har hatt hvor jeg har en god økonomi basert på jobbing ved siden av studier. Eller hatt en pappa som ga meg allt jeg ville ha og overdrøsset meg med penger finnes det ikke tvil om hva jeg hadde valgt...

Jeg ville ikke hatt pengene dytta opp i ræva. En skal gjøre seg fortjent selv til hva man skal ha. Man skal være selvstendig. Gleden ved å kjøpe seg noe forsvinner nok ganske så raskt når man har råd til allt. Kan ikke tenke meg noe mer kjedelig en luksus. Og er det noen jeg drømmer om skal prøve å ta meg må det bli en tynn slintrende bærumsgutt med pannbånd bling og allt som hører med(går etter en mal), slik at jeg kan få gitt han en skikkelig en på trynet mens pappa så en annen vei og forklart han hvordan ting fungerer uten pappa. (tolk ikke bokstavelig)

Uansett å skryte av hvor lite man selv gjør for luksus og at man får allt selv har virkelig mot sin virkning... Belys litt fra alle situasjoner så finner en ut hva man virkelig skryter av..

Endret av Bogan
Lenke til kommentar

Jeg vil veldig, veldig gjerne bli adoptert av familien din! :p

Lenke til kommentar
Jeg skal få en "OK bil", sannsynligvis en tre år gammel A3 eller noe. Vi får se. Vil tippe en bil til en verdi av 200 000. og jeg tar det da for gitt at mama eller pappa står som eiere og betaler forsikringen.  Om jeg blir i USA, så kan det jo hende det blir litt annerledes. :p Da holder det ikke med noen PT Cruiser. :p

Jeg vil veldig, veldig gjerne bli adoptert av familien din! :p

Det er jeg meget meget lykkelig for at jeg ikke er/kommer til å bli!

Lenke til kommentar

Bogan: Det er bra at vi ikke alle er like. Jeg er glad for at jeg slipper å jobbe som bartender og spise nudler til middag hver dag for å ha råd til college. Min far har jobbet hardt hele livet, akkurat som min farfar og min oldefar sånn at jeg kan få den beste utdanningen penger kan kjøpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...