Gå til innhold

Key mapping i Windows 2000

Anbefalte innlegg

I dag har jeg vært så heldig å få ny laptop på jobben, en splitter ny IBM Thinkpad av noe slag (har ikke lokalisert versjonsnummeret enda faktisk).

Maskinen virker veldig fin på alle måter, med ett minus; tastaturet.

Fn-tasten er plassert nederst til venstre, der Ctrl-tasten pleier å være, Ctrl-tasten er til høyre for den, der Win-tasten pleier å være -- og Win-tasten er ikke der i det hele tatt! "Høyreklikk-tasten" (den med bilde av en drop-down meny) mangler også.

At jeg hele tiden trykker på Fn når jeg prøver ctrl er irriterende, men der kan jeg sikkert legge om vanene etterhvert. Mangelen på Win-tast og "høyreklikk"-tast derimot er tilnærmet krise. Jeg foretrekker å bruke tastaturet mest mulig fremfor å strekke meg etter musa hele tiden, og navigasjon i Windows er jo bygd rundt disse knappene.

Det jeg lurer på, er: Vet noen om noe triks eller programvare for å endre key-mappinga i Windows (kjører 2000 på jobben), slik at jeg kan sette f. eks Fn-tasten til å bety Ctrl, Ctrl-tasten til å bety Win f. eks? Så kunne kanskje den digre "Access IBM"-tasten (som antakeligvis bare henter opp IBMs websider) blitt den nye Fn-tasten.

Alternativt finnes det jo programvare som lar deg sette opp egne, nye shortcuts etc - har forsøkt AppRocket bla. De erstatter i alle fall superviktige "Win-R". Hvis noen har anbefalinger til noen gode sånne programmer, tar jeg de i mot med takk. Men først og fremst er jeg altså på utkikk etter en mulighet til å "ommøblere" tastaturet ift sånn det er satt opp nå.

Som et PS kan jeg nevne at jeg i og for seg synes det er litt kult av IBM å "gå mot strømmen" i forhold til tastene som Microsoft i sin tid dyttet gjennom og gjorde til en standard på "alle" tastaturer, men når det er sagt er vitterlig denne maskinen merket med "Designed for Windows". Dessuten benytter jeg faktisk disse tastene aktivt i Linux også. Nå får man jo t.o.m. kjøpt tastaturer med "pingvin-tast" i stedet. :)

Dypt takknemlige for løsninger / forslag / kommentarer!

~Pegar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ingen her som har noen erfaringer med laptoper med "omstokkede" tastatur?

Dette er ikke ment som mas, men jeg er dristig nok til å ta meg den frihet å flytte denne tråden tilbake til førstesiden igjen i tilfelle akkurat du som har løsningen ikke har sett denne tråden enda. Synker den til bunns med en gang igjen, tar jeg hintet. ;)

Hadde blitt meget glad for et forslag eller to, det ville gjort arbeidsdagen min mye enklere!

~Pegar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...