Gå til innhold

TEST: Biostar NF4UL-A9: nForce4 med AGP

Anbefalte innlegg

Hei :)

Mange meninger om en liten ting :)

BIOSTAR er en relativt stor produsent av hovedkort, men en 2nd.-tier produsent. I volum ligger 2nd.-tier produsentene med følgende volum for hovedkort i mars:

Jetway 94K

Epox 164K

DFI 96K

BIOSTAR 300K

Har desverre ikke tall fra Chaintech, Albatron og Soltek :(

De produserer hovedkort hovedsakelig for PC byggere / OEM kunder - disse har som krav at kortene skal være stabile, hassle-free, enkle å sette opp og ha minst mulig ekstra stæsj som brukeren kan endre i BIOS. Når man lager kort for en slik kunde gruppe er det da ikke OC potensiale, ekstra gimmicks eller fancy bundling. Ytelsen på deres kort er alltid midt på tre, men stabile og lav retur rate (Selvfølgelig har man retur på deres kort også som på alle andre merker)

Ytelsen på NF4UL-A9 er med lik konfigurasjon (2x512, 3200+, 6600GT 256) likt med ASUS A8N-E og EPoX EP-9NPA+ Ultra. Når man da sammenlikner NF4UL-A9 de samme kortene, men bruker et AGP skjermkort, er ytelsen i enkelte tester en del dårligere, andre tester litt dårligere. Da vil alltid NF4UL-A9 komme dårligst ut.

Når det gjelder problemer med AGP skjermkort så har vi testet en del ulike AGP skjermkort med brikkesett fra SiS, XGI, ATi, S3, nVIDIA, KYRO og Rendition UTEN å ha hatt problemer. Vi opplevde litt problemer i begynnelsen av testingen, men fant fort ut at PSUet vi brukte var defekt :p

Mener selfølgelig ikke at HW.no ikke vet hva de tester! Men når det gjelder AGP bro er dette noe som er mulig å implementere, men ikke ikke i formen som en bro mellom brikkesette(ne). Intel, nVIDIA mfl. har på sine nye brikkesett fjernet støtten for AGP (Dette er noe vi alle er enige om), men man kan ved å endre litt signaleringer, få kortet til til å bruke AGP i den forstand at du kan bruke et AGP skjermkort på et PCI-E bassert hovedkort! I denne prosessen mister man ytelse. Noen applikasjoner lite, mens andre mister man mye!

Skulle man slik HW.no's tester ønsker, å implimentere en AGP bro for å få maks ytelse på AGP bussen, enten måtte bruke en AMD 8131 AGP tunnel eller et nVIDIA IO4 (Jeg er dog usikker på om dette vil kunne gi ønsket effekt) - man kunne også gå så langt som å implementere et NF3GB brikkesett i tillegg. Dette ville koste mye, ta lang tid og man er ikke sikker at de ulike konfigurasjonene ville fungere tilfredstillende! Nå må det også sies at ingen har fått til å gjøre det HW.no ønsker - lage et PCI-E bassert brikkesett med 100% ytelse på AGP bussen! (Kanskje vi vil se noe av dette når VIA's PT880 Pro er tilgjengelig i volum - men da så vidt jeg kjenner, kun for Intel P4)

Når det gjelder utvalget vårt er det noe vi alltid får høre. De fleste brukere av HW.no er vant til å få minst 10 ulike modeller av hver enkelt sokkel og gjerne fra et par, tre produsenter. Dette er noe vi ikke gjør eller kommer til å gjøre. Vi skal supportere kortene våre og da nytter det ikke å legge ut en drøss ulike modeller, tenk på hvor mye tid man skal bruke på å få erfaring med hvert enkelt kort, logistikk problemer i forbindelse med retur etc. Vi kommer kanskje til å få et rent PCI-E kort (N4SLI-A9 - nFORCE 4 SLi) og et rent AGP kort (NF325-A9 - nFORCE 3 250GB), men dette er noe vi tester ut nå og kan ikke love noe før vi har fått mer erfaring fra kortene.

OBS!!! NF4UL-A9 har kun beta oppgraringer til BIOS ute på testing og når disse er blitt godkjent vil det komme en ny oppdatering som gir litt mer ytelse til AGP skjermkort.

Hadde vi markedsført dette korte som en heftig overklokker med alt mulig ekstra stæsj hadde det vært feil, vi selger dette kortet som et kort som har støtte for AGP, med de ulemper det har med ytelsen i enkelte applikasjoner, men som vil gi deg mulighet for å få litt ekstra liv ut av ditt gamle, gode AGP skjermkort!

Så da passer nok navnet vårt til hva vi selger da vettu :thumbup:

Ha en fortreffelig dag!

Med vennlig hilsen,

Pyton.no - Salg

Edit?

Legger ut noen resultater med ulike skjermkort (nVIDIA 6600GT PCI-E og APG, 6800GT PCI-E og AGP senere i kveld / morgen) 3DMark 2001 / 2005 får vell holde!

Endret av Pyton.no - Salg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Flott svar Pyton! :thumbup:

Synes dere har funnet en liten nisje som det forhåpentligvis er ett godt grunnlag for.

De "verste" "nerdene/klokkerne" er kanskje ikke kundgruppe "numero uno" nei..

Jeg synes dere har ett produktspekter som er riktig/godt/rimelig for de som .. nettopp.. skal bygge ett "hasslefree" system

(Det rimelige P4VMA-VM - Via PM800 er ett eksempel på det.. som er det kortet som har ytet best av tilsvarende system jeg har bygd for familien.. inkl. Asus, Aopen, MSI m.fl.)

Det hadde vært fint om Hw.no publiserte noe mer tallmateriale fra testen..

En forskjell på 74fps kontra 77fps i ett "latterlig spill" er ikke akkurat noe å blåse opp slik det gjøres i artikkelen.. heller ikke en forskjell på 46 kontra 52ns i latency (du får like mye/mer forskjell ved å tweake minnet.. og dette gjør i praksis ikke akkurat stor utslag i "kontorbruk" f.eks).

Det som var virkelig kritisk var den iflg.testen ekstremt dårlige ytelsen med ett AGP-kort.. Det rimer ikke med tilsvaret fra Pyton.no her..

AKkurat her hadde det vært greit med mer tallmateriale å tygge på..

Dersom det er noe å kritisere artikkelen til Magnus på .. er det mangel på akkurat det.. dokumenterte testresultater på lik linje man ser i andre tester.. både på Hw.no og eller på nettet...

Lenke til kommentar

er det noen andre enn meg som skurrer ved at enkelhet brukes som argument til tross for at prisen er tilsvarende et fullspekket SLI kort?

Altså hvordan kan enkelhet, "ok ytelse", "no hassle", "problemfritt"

være et argument for å kjøpe dette kortet? dette er da selvfølgeligheter ved kjøp av hovedkort. til 1000 spenn forventer jeg meg mer enn dette..

attpåtil er dette det eneste kortet pyton.no har til 939..snakk om å skremme vekk high-end kjøpere...

Lenke til kommentar

Her i Norge, her skal alle være like, alle selge det samme, mangfold er farlig og har noen egne meninger skal man kneble de!

At vi selger BIOSTAR, har foreløpig bare 1 stakkars dårlig tregt kjipt 939 kort, er helt forjævlig! Nei, vi får heller legge ned! Vi har jo bare crapp produkter og kan jo absolutt ingen verdens ting! Kunnskap om hvert enkelt produkt er jo bare tull, er jo så mye enklere å selge det samme over alt! Da blir jo valget så mye enklere!

Nei, dette må det bli slutt på! Her blir det bare DFI, ASUSTeK, MSI, EPoX fremover! Lenge leve likhet, mangfold!

Ps. BIOSTAR NF4UL-A9 er jo også alt for dyrt og så har det ikke noe ekstra integrert!

Så da får vi heller si, kjøp alle andre steder enn hos oss!

Med vennlig hilsen,

Pyton.no - Salg

Lenke til kommentar
Her i Norge, her skal alle være like, alle selge det samme, mangfold er farlig og har noen egne meninger skal man kneble de!

At vi selger BIOSTAR, har foreløpig bare 1 stakkars dårlig tregt kjipt 939 kort, er helt forjævlig! Nei, vi får heller legge ned! Vi har jo bare crapp produkter og kan jo absolutt ingen verdens ting! Kunnskap om hvert enkelt produkt er jo bare tull, er jo så mye enklere å selge det samme over alt! Da blir jo valget så mye enklere!

Nei, dette må det bli slutt på! Her blir det bare DFI, ASUSTeK, MSI, EPoX fremover! Lenge leve likhet, mangfold!

Ps. BIOSTAR NF4UL-A9 er jo også alt for dyrt og så har det ikke noe ekstra integrert!

Så da får vi heller si, kjøp alle andre steder enn hos oss!

Med vennlig hilsen,

Pyton.no - Salg

det verste er, får man nesten si, at midt oppi sarkasmen deres er faktisk det dere sier objektivt sett ganske fornuftig.

mmm

Å kjøpe et billigprodukt til entusiastpris er bare helt selvmotsigende.

Hadde den kosta 300 kroner så hadde det vært en grei pris for et no-hassle kort...

men for å trekke en sammenligning, OEM-Biostar kort til Asus A8N-SLI pris? nei takk...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Grendal:

Kan du vennligst linke til "entusiast-kort" til S939 til under 1k?

Synes du drar det litt langt her nå..

Ja.. det finnes rimelige(re) S939-kort på markedet.. ingen av dem er det "entusiastene/klokkere" gidder å vurdere engang.. De skal ha nForce4 SLI til minimum kr.1300 (se bort ifra Ukens/Weekend tilbud nå).. :)

Det eneste kortet som evt. kan sammenliknes med NF4UL-A9 er det ULI-chipset kortet (AsRock) som mpx. kanskje kan levere om 12 uker elns (min erfaring med den sjappa).. Dersom dette kortet (tilgjengelig) i en test yter mye bedre både mht. ytelse, overklokking.. og AGP-funksjonalitet.. så er det en reell konkurrent/sammenliknbart produkt..

Mener å sett tester av dette HK som tilsvarer dette Biostar-kortet..

Når det er sagt... Pyton/produsent kan kanskje vurdere en litt annen prissetting.. da det helt riktig finnes en del "utrangerte" S939-kort (m/AGP) til en rimeligere penge..

Edit:

Med forbehold om at jeg ikke er helt oppdatert med priser nå, men Prisguiden ga meg ingen "entusiastkort" for S939 til under 1k..

Og kr. 300 er jo rett og slett BS provokasjon for å evt. erte Pyton.. Komplett selger "søppel" til den prisen som Demovare..., men det er tydelig at "den gemene hop" anser dette Biostar-kortet som søppel etter en slik slakt av Hw.no ;)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Altså hvordan kan enkelhet, "ok ytelse", "no hassle", "problemfritt" være et argument for å kjøpe dette kortet? dette er da selvfølgeligheter ved kjøp av hovedkort. til 1000 spenn forventer jeg meg mer enn dette..

En ting til:

På hvilken planet har du vært i det siste?

"Problemfritt".. har ikke vært realiteten med ganske mange av HK for A64. så du kan ikke forvente det som en selvfølge.. ikke engang for kort til kr.1500. heller ikke for kort som har vært en stund på markedet..(jeg vet om minst to..som bare jeg har testet).

Hvorvidt NF4UL-A9 er "hasslefritt" ved default setting.. med ett utvalg av div. RAM-brikker sier testen her ingenting om..

Det må det faktisk "real life" brukererfaringer til å avgjøre. Hvorvidt vi skal tro på Pyton om at de har testet dette grundig er ett annet tema...

Akkurat i dette tilfellet vil jeg si at testen var/er relevant for å avklare at akkuart dette kortet ikke er aktuell for målgruppen her... "entusiaster" som "bare må ha" det siste av hw.. og babler ivei om klokking av "Venice", "Dual-core"... og annet "Promiseware" som enda ikke er alment tilgjengelig..

I så måte kan man jo lure på hva som var formålet med å teste akkurat dette HK.. :hmm:

PS.

At jeg engasjerer meg litt vel mye her er at jeg ikke liker å se en liten aktør i markedet til de grader bli "hakket på"... ref. ellers den irrasjonelle entusiasmen for en gitt CPU-aktør kontra en annen fra en god del av dere som frekventerer her..

Pyton har faktisk som du ser Grendal objektivt sett et poeng i at det er greit med ett mangfold som kan dekke andre behov enn det vi fleste av aktive forumdeltakere her har.. som *overhodet* ikke er "normalt" i forhold til resten av befolkningen som har bruk for/behov mht. datautstyr..

Lenke til kommentar
Altså hvordan kan enkelhet, "ok ytelse", "no hassle", "problemfritt" være et argument for å kjøpe dette kortet? dette er da selvfølgeligheter ved kjøp av hovedkort. til 1000 spenn forventer jeg meg mer enn dette..

En ting til:

På hvilken planet har du vært i det siste?

"Problemfritt".. har ikke vært realiteten med ganske mange av HK for A64. så du kan ikke forvente det som en selvfølge.. ikke engang for kort til kr.1500. heller ikke for kort som har vært en stund på markedet..(jeg vet om minst to..som bare jeg har testet).

Hvorvidt NF4UL-A9 er "hasslefritt" ved default setting.. med ett utvalg av div. RAM-brikker sier testen her ingenting om..

Det må det faktisk "real life" brukererfaringer til å avgjøre. Hvorvidt vi skal tro på Pyton om at de har testet dette grundig er ett annet tema...

Akkurat i dette tilfellet vil jeg si at testen var/er relevant for å avklare at akkuart dette kortet ikke er aktuell for målgruppen her... "entusiaster" som "bare må ha" det siste av hw.. og babler ivei om klokking av "Venice", "Dual-core"... og annet "Promiseware" som enda ikke er alment tilgjengelig..

I så måte kan man jo lure på hva som var formålet med å teste akkurat dette HK.. :hmm:

PS.

At jeg engasjerer meg litt vel mye her er at jeg ikke liker å se en liten aktør i markedet til de grader bli "hakket på"... ref. ellers den irrasjonelle entusiasmen for en gitt CPU-aktør kontra en annen fra en god del av dere som frekventerer her..

Pyton har faktisk som du ser Grendal objektivt sett et poeng i at det er greit med ett mangfold som kan dekke andre behov enn det vi fleste av aktive forumdeltakere her har.. som *overhodet* ikke er "normalt" i forhold til resten av befolkningen som har bruk for/behov mht. datautstyr..

Vanlige kort med bedre funksjoner, utstyr og ytelse:

MSI Neo4-F Nforce 4 - 799,-

Asus A8N-E nforce4 Ultra 955,-

Asus A8N-SLI 1095,-

I tillegg er jo dette biostarkortet ustabilt!

Hvis dere skal satse på EN hest Pyton, så ikke sats på den som har brukket benet...

Endret av GRendal
Lenke til kommentar

Vanlige kort med bedre funksjoner, utstyr og ytelse:

MSI Neo4-F Nforce 4 - 799,-

Asus A8N-E nforce4 Ultra 955,-

Asus A8N-SLI 1095,-

OK.. "I stand corrected" :blush: , men disse har jo ikke "støtte" for AGP.. og vil du karakterisere de som entusiastkort.? Er ikke disse mer alternativer for slike som meg som alltid kjøper det som "er på vei ut"?

:p

dette er entusiastkort. Klokker som juling og med bedre ytelse.

og AGP porten på Biostar funker jo ikke omtrent, les test ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...