Gå til innhold

6800gt vs 850xt

snufft

Anbefalte innlegg

Lurer på hvilket skjermkort jeg burde velge.

XFX GeForce 6800GT 256MB GDDR3 PCI-Express, Tv-Out/DVI, Retail

(http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304715&cks=PRL)

eller

Sapphire Radeon X850XT 256MB GDDR3 PCIe

(http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5528)

Geforce kortet er billigere, og gir meg muligheten til å oppgradere til 2 kort senere, vil jeg føler det trengs. Ati kortet er litt dyrere, men gir bedre ytelse, og er så vidt jeg vet stillere. Vet ikke så mye om hvordan de klokker. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener å ha lest at hvis man har bestilt på nettet, kan man returnere varen etter 2 uker.Mot at den ikke er ødelagt eller ser helt for J ut. Hvis det stemmer så er det enkleste å bestille et eks. av begge kort. Test de i 2 uker og returner eller selg det du ikke vil ha.

Lenke til kommentar
Geforce kortet er billigere, og gir meg muligheten til å oppgradere til 2 kort senere, vil jeg føler det trengs. Ati kortet er litt dyrere, men gir bedre ytelse, og er så vidt jeg vet stillere. Vet ikke så mye om hvordan de klokker. Hva mener dere?

Jeg ville tatt GeForce-kortet...

Ser egentlig ikke poenget med å kjøpe å dyrt skjermkort nå, da R520 og neste nvidia kort er rett rundt hjørnet...

De fleste 6800GT kortene klokker uten problemer opp til Ultra-hastighet, og noen går lenger også.

Muligheten for å sette inn et kort til å kjøre i SLi modus er jo også tilstede, og da er det ingen ATi kort per dags dato som matcher dem i ytelse (høye oppløsninger og maks AA og AF)

Ellers kan jeg også nevne punkter som ble mye brukt mot nVidia før... ATi kortet trekker mer strøm en 6800GT, og det tar opp to kortplasser!

Lenke til kommentar
ATI X850XT er flere hakk over GeForce 6800Ultra...

Noe overdrevet kanskje.. Som han selv nevner har han mulighet til å oppgradere med et ekstra kort med 6800GT PCIe, men hvis man skal bruke dette som en argument bør man være obs på at man må finne igjen samme kort (samme produsent og modell) når dette blir aktuellt. 6800GT har også en fordel med SM3.0 og FP blending/filtering (HDR). X850XT er på sin side overall raskere med høy oppløsning og AA/AF og har fordel med høyere fill og geometry rate samt 3Dc, noe jeg tror vil være viktigere for fremtiden for denne generasjonen enn SM3.0.

Det er også flere fordeler og ulemper med disse kortene som f.eks at 6800GT er generelt raskere på OpenGL spill og har langt bedre Linux støtte mens X850 har støtte for 6xMSAA, temporal AA og mulighet til å tvinge tripple buffering i OpenGL.

Jeg ville på et generelt grunnlag anbefale X850XT av disse, men det er ikke noe fasit svar på dette.

Lenke til kommentar
Jeg ville på et generelt grunnlag anbefale X850XT av disse, men det er ikke noe fasit svar på dette.

Blir egentlig litt smak og behag...

Prisforskjellen er bare rundt 400 kroner og...

Men tror han blir fornøyd uansett hvilket kort han velger!

Lenke til kommentar

x850xt kortet yter mellom 5% og 10% bedre enn 6800gt kortet i nøytrale og direct3d spill. hvis du ikke spiller opengl spill, ser jeg ingen grunn til å kjøpe 6800gt kortet.

jeg syntes også at det blir for dumt å kjøpe et kort på grunnlag at det kan hende det går å klokke det til ultra hastighet. enda dummere er det med tanke på at om man så klokker det til ultrahastighet yter fortsatt x850xt kortet bedre.

Lenke til kommentar
x850xt kortet yter mellom 5% og 10% bedre enn 6800gt kortet i nøytrale og direct3d spill. hvis du ikke spiller opengl spill, ser jeg ingen grunn til å kjøpe 6800gt kortet.

Grunner til å velge 6800Gt over X800XT

- Man ønsker et kort som kun tar en kortplass

- Synes det er spennende å bruke andre OS (som er gratis) enn Windows

- Synes shader model 3.0 er kjekt å ha

- Synes funksjoner som PureVideo er kjekt å ha

- Ønsker å ha muligheten til å bruke SLi

Lenke til kommentar
Raptor,14/04/2005 : 16:52] Grunner til å velge 6800Gt over X800XT

det er snakk om x850xt ikke x800xt, som bare tar opp en kort plass ;)

- Man ønsker et kort som kun tar en kortplass

-hvis man ikke har dårlig plass i kabinettet er det ingen problem

det er mulig å bruke andre os alikevel. hvis ati fortsetter forbedringen av driverne sine blir ikke det noe problem lenger

- Synes shader model 3.0 er kjekt å ha

sm3.0 gir ingen merkverdig ytelses boost, og er derfor helt unødvendig i de 99,99% av alle spill

- Synes funksjoner som PureVideo er kjekt å ha

den kan jeg ikke argumentere mot :)

- Ønsker å ha muligheten til å bruke SLi

ikke den heller :)

får vel også si at jeg selv har et 6800gt kort, og er kjempe fornøyd med det. men har du råd til å kjøpe et x850xt ser jeg ingen verdig grunn til å velge 6800gt kortet.

edit: leif

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar

Med tanke på 3Dc vs SM3.0 spill har jeg oppdatert lista litt (med forbehold om feil og ukomplett liste).

3Dc:

- Half-Life 2 extra level?

- FarCry (patch)

- Serious Sam 2

- Tribes Vengeance

- Sid Meier's Pirates!

- Dark Sector

- Black and White 2

- Project Freedom

- Freedom Force 2

SM 3.0:

- Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth

- Stalker: Shadows of Chernobyl

- Splinter Cell Chaos Theory

- Vampire Bloodlines

- Driv3r

- Grafan

- Painkiller (patch)

- FarCry (patch)

- Soul Quest (working title)

- Age of Empires 3

- The Elder Scrolls IV: Oblivion

- Pitfall: The Lost Expedition

Merk: Det er ikke gitt at spill med 3Dc støtte vil gå eller se best ut på ATi hardware, samme gjelder også for SM3.0 og nVidia hardware.

3Dc er ifølge Deano Calver, en programmerer for Climax, forventet å bli standarden for normal map komprimering. 3Dc ser dermed ikke ut til være en dødsdømt funksjon som enkelte har spådd og Vi kan forvente oss at skjermkort fra nVidia og andre aktører vil støtte dette i fremtiden.

Lenke til kommentar
Noe overdrevet kanskje.. Som han selv nevner har han mulighet til å oppgradere med et ekstra kort med 6800GT PCIe, men hvis man skal bruke dette som en argument bør man være obs på at man må finne igjen samme kort (samme produsent og modell) når dette blir aktuellt. 6800GT har også en fordel med SM3.0 og FP blending/filtering (HDR). X850XT er på sin side overall raskere med høy oppløsning og AA/AF og har fordel med høyere fill og geometry rate samt 3Dc, noe jeg tror vil være viktigere for fremtiden for denne generasjonen enn SM3.0.

Det er også flere fordeler og ulemper med disse kortene som f.eks at 6800GT er generelt raskere på OpenGL spill og har langt bedre Linux støtte mens X850 har støtte for 6xMSAA, temporal AA og mulighet til å tvinge tripple buffering i OpenGL.

@MistaPi

Det er så fantastisk fint å lese dine innlegg, det mener jeg personlig og helt sikkert

mange andre med meg her i forum. Du bør nok få en anerkjennelse for dine kunnskaper hva gjelder skjermkort osv.

Bøyer meg i støvet og syns det er helt topp at du gidder å bruke tiden din til å

svare på de samme spm nesten hver dag året rundt så det så.... :)

Mvh

jarmo

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Hmm, bør vel kanksje legge inn at man kan spare litt penger på f.eks x800xl som ifølge diverse tester yter noe i nærheten av 6800gt. Og da er det fort spart en del penger. ca 700,- på de to billigste søkene på HW's prisguide.

Og så er det vel egentlig viktigst å definere behovet sitt før man kjøper. Hva skal man spille, har man lyst på vivo, hvem støyer mest/minst osv. Ha den lista klar først, og velg kort etterpå.

EDIT: vil legge inn valg av OS også på lista over hva man skal bruke kortet til. Skal man bare bruke windows eller er det andre OS'er som skal kjøres.

Endret av bOMS
Lenke til kommentar

det er mulig å bruke andre os alikevel. hvis ati fortsetter forbedringen av driverne sine blir ikke det noe problem lenger

Jo, hvis man snakker om andre operativsystemer enn GNU/Linux. Greit at ATI har gjort fremskritt med linux-driverne, men når det kommer til andre operativsystemer er ATI fraværende. Dette gjelder FreeBSD, også Solaris. nVIDIA har gode fungerende FreeBSD-drivere som fungerer like bra som linux-driverne. Dessuten bruker Solaris 10 nVIDIA sine X.Org-drivere, som sannsynliggjør 3D-støtte i Solaris for skjermkort fra nVIDIA. Jeg kan ikke se at ATI har samme mulighet.

Lenke til kommentar
som sakt:

sm3.0 gir ingen merkbar ytelses boost. 1% kanskje 2%.

bare se på farcry. det har støtte for sm3.0, men x800 toppkortene yter fortsatt bedre enn 6800 serien som har støtte for sm3.0

Splinter Cell Chaos Theory har en 5-8% ytelse forbedring med SM3.0 mens FarCry har noe høyere (best case scenario). Men dette er ikke mye å skryte av nei. Shaderene må nok bli en god del mer komplekse før det blir snakk om noe merkante forskjeller, dette betyr også mye mer krevende spill som neppe 6800GT/Ultra vil kunne kjøre særlig bra selv om dem støtter SM3.0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...