Gå til innhold

Har bygd komplett P4 system selv, er helt uerfaren, - hva m

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp satt sammen en komplett P4 maskin, og den starter, - Asus-biosens sjermbildelogo, setup osv. dukker opp på skjermen.

Derfor virker strømforsyning, - HK, CPU m/ boxed vifte, RAM, sjermkort og tastatur.

Byggeprosjektet er en utfordring som lærer meg noe underveis, - men kan ikke noe om hvordan jeg får bootet opp fra bios til op.

Husk; - jeg har ny DVD spiller som ikke er installert med sin programvare, - ny harddisk, ingen diskettstasjon foreløpig. Jeg har Windows XP Home med lisens + tilgang på alle andre Wxx.

Så var det oppstartdisketten og prossedyrene + igangsetting av harddisk og DVD. Diskettskasjon kan jeg skru ut fra en gammel PC på jobben.

Klarer jeg dette, - og hvordan ...

Venter i desperat og vanvittig utålmodighet på gode råd. Tusen takk ...

hilsen

run

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg ikke har misforstått deg, så stopper maskinen med BIOS-logoen, ingenting mer?

Først må du i så fall sette opp oppstartsprosedyre. Gå inn til BIOS, og sett oppstartsprosedyre til dette (for første gangs installasjon):

1. Floppy

2. CD-drive

3. Harddisk

Lagre og reboot.

Navn på harddisk og CD-rom skal dukke opp på skjermen under oppstart, eller i det minste skal det være mulig å lese på skjermen at BIOS har funnet dem, ellers er det en fysisk feilkonfigurasjon et sted.

Sett Windows-cd'en (må være original, ellers kan en få problemer med å boote fra den) i cd-rom'en. Nå skal du være i gang.

Lenke til kommentar

Er nok ikke så enkelt at man bare kan hive i Windows Cd'n å kjøre igang..

Å nei du, kan ikke tenke meg at det virker

Først må karen partsijonere hardisken(e), formatere og så windows cd. Eventuelt legge inn standard cd drivere i tilfelle problemer med boot fra cd.

Bootdisket er jo også en løsning!

Fdisk.exe (partisjonere) nedlaster du ??! (tror ikke du finner det på nettet men man hvet aldri) eller kopierer enkelt og greit fra en annen masking med windows. Format.exe (formatering :grin: ) finner du på nettet (???) eller kopierer som ovenfor.

Hiv disse, eventuelle andre filer (husker ikke i farta, fredagskveld.. forspiel.. skal på byn :grin: ...

sku bare sjekke mailen først :grin: )

på en diskett. Velg boot fra disket som karn ovenfor meg sa å du skulle være på god vei..

Lykke til

Lenke til kommentar

Hvis dere leser nøye ser dere at det står at han har NY dvd spiller, da er den sannsyneligvis bootable.. det er min og den er også NY..

Da er det bare å sette inn XP cd`en og starte, så kommer du inn i windows innstalleringsmenyen, hvor du innstallerer windows og partisjonerer disken(e)

Lenke til kommentar

Tja, fdisk er blandt de enkleste, om enn et av de tregeste programmene jeg har sett. Hvis det er rask partisjonering du er ute etter anbefaler jeg å kikke innom websiden til produsenten, siden de pleier å ha programvare som fikser jobben. For eksempel partisjonerte og formatterte jeg en 120 GB WD disk på ca. 5 minutter.

Lenke til kommentar

Takker alle for svarene, og Bok2, - jeg kommer inn i Bios og kan lage oppstartsrekkefølgen, - så får jeg prøve XP'en tenker jeg.

Det er en ny Pioner DVD ja, - så dersom den funker som "plug and play" er det bra. - Så da følger jeg også Tommyd sitt råd.

Prøved nå, - spennende, - :grin: :grin: :grin:

[ Denne Melding var redigert av: run på 2002-07-05 23:07 ]

Lenke til kommentar

Nei, - fikk ikke bootet opp XP.

DVD - spilleren snurrer men blir nok ikke lest.

Fikk med en CD/DVD-ROM DEVICE DRIVER som sikkert må installeres etter at OP er der tror jeg (?)

Quote:

Den 2002-07-05 21:53, sub1343 skrev:

gå på

Der finner du de bootdiskene du vil ha.......

Får prøve med en bootdisk i morgen. Har deskettstasjon jeg får flytte frem og tilbake da ....

Takktakk og godnatt ...:wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...