ADT Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 (endret) Heisann! Det er vel ca. en måned siden sist jeg bytta vann i kjølingen, og nå begynner det å se "tissgult" ut . I vanntanken er det også ved vannkanten utviklet seg et hvitt belegg ca. 5mm høyt, ganske ulekkert... Jeg lurer derfor på om dette er normalt, kjølingen er helt lukket, og luft uten i fra skal i teorien ikke komme inn... Det lukter ikke noe spesielt, og kjøle-evnen virker ikke svekket... Det jeg har i kjølingen er AC korrosjonsbeskyttelse og batterivann. Takker for alle svar Endret 14. april 2005 av ADT Lenke til kommentar
Patz Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Har du blandet aluminium og kobber i systemet? Lenke til kommentar
ADT Skrevet 14. april 2005 Forfatter Del Skrevet 14. april 2005 Ja, men det er anodisert aluminium... Lenke til kommentar
Patz Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Mener å huske et tilfelle der en AC vanntank tærtes hull i, den er anodisert. Prøv å se på den delen i aluminium du har om den har tært noe. Lenke til kommentar
ADT Skrevet 16. april 2005 Forfatter Del Skrevet 16. april 2005 Aluminiummen i tanken er fin, men aluminiumen i skjermkortkjøleren får jeg desverre ikke sjekket ... Er det korrosjon som gir gulfargen? Lenke til kommentar
kverna Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 noe som dette ? http://img.photobucket.com/albums/v236/Kverna/DSCN1083.jpg http://img.photobucket.com/albums/v236/Kverna/DSCN1072.jpg http://img.photobucket.com/albums/v236/Kverna/2a99b580.jpg kjedelig, måtte bytte ut slangene mine pga dette Lenke til kommentar
ADT Skrevet 16. april 2005 Forfatter Del Skrevet 16. april 2005 Neida, heldigvis ikke noe slikt... Synes meget synd på deg derimot , Vannet begynner bare rett og slett å se ut som tiss... Men systemet er jo lukket, så jeg kan ikke forstå det... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Forslag: Tøm anlegget, og skyll grundig igjennom med rent vann. Bruk 10-15% frostvæske i stedet for AC, og se hva som skjer. Btw: Er utstyret plassert slik at det er utsatt for dagslys / sollys, så kan det være alger som gir problemet. De stortrives når lyset blir godt nok. Lenke til kommentar
ADT Skrevet 16. april 2005 Forfatter Del Skrevet 16. april 2005 Forslag: Tøm anlegget, og skyll grundig igjennom med rent vann.Bruk 10-15% frostvæske i stedet for AC, og se hva som skjer. Btw: Er utstyret plassert slik at det er utsatt for dagslys / sollys, så kan det være alger som gir problemet. De stortrives når lyset blir godt nok. Stol på meg når jeg sier at alle ølmager vil være like store, alle brusflasker like høye og alle postene på dette forumet vil være uten en eneste skrivleif før sol slipper inn på rommet mitt . Men jeg skal følge rådet ditt, tømme systemet, og bruke frostvæske istedet. Jeg kommer også til å kjøpe destillert vann på apoteket, batterivannet på bensinstasjonen luktet rart Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 ROFL! Ok, det var bare en tanke! Men da kan jeg tydeligvis utelukke sollyset da. Jaha, så batterivannet lukta litt rart? Merkelig. Det skal jo ikke lukte noesomhelst egentlig. Da er det kanskje en bitteliten mulighet for at årsaken ligger der? Kjøper du destillert vann på apoteket, så bør i alle fall det være rent nok. Lenke til kommentar
ADT Skrevet 16. april 2005 Forfatter Del Skrevet 16. april 2005 Jaha, så batterivannet lukta litt rart? Merkelig. Det skal jo ikke lukte noesomhelst egentlig. Da er det kanskje en bitteliten mulighet for at årsaken ligger der? Helt enig, det var iallefall inntrykket mitt iallefall, litt rart. Men forseglingen var ikke åpnet, og flasken var splitter ny, så jeg tok det for god fisk, jeg har jo aldri drukket rent vann før ... Jeg er derimot skeptisk til rensinga med "rent vann" som du sa, snakker vi hageslangen her? I så fall, er det godt nok å bare la det tørke før jeg monterer det sammen igjen? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Vel, springvannet er rent nok til et slikt formål, medmindre du bor ved et "ugunstig" vannverk? Selv da skal det strengt tatt ikke være noe problem. Selv har jeg brukt vann fra springen i mine kjølesystemer i flere år (i Oslo), uten at jeg har hatt problemer med det, men alltid iblandet en porsjon frostvæske. Jeg tror du skal være særdeles uheldig om det ikke skulle funke med å skylle med vann fra springen. Vet at noen i lignende tilfelle har brukt en dæsj med eddik i vannet også, (som da må kjøres rundt på normal måte), men da bør man skylle ekstra godt etterpå. For min del har jeg i alle fall aldri hatt behov for slike utskyllinger. Det er ikke nødvendig å la noenting tørke etterpå, bare sørg for å få ut det meste av vannet, også fra radiatoren. Kan til en viss grad forstå skepsisen når du har opplevd en slik situasjon, men tror neppe at det er grunn til særlig bekymring. Btw; Springvann kan faktisk drikkes, tro det eller ei! Så da duger det sikkert til en liten "tarmskylling" av systemet ditt også! Lenke til kommentar
ADT Skrevet 16. april 2005 Forfatter Del Skrevet 16. april 2005 Hehe, den er god. Da blir dette utprøvd når den andre radiatoren er på plass, en oppdatering her vil nok også finne sted Takk for hjelpen Lenke til kommentar
haqbar Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Bare lurer på en ting: er det nødvendig med Anti-algemiddler o.l. i en blanding som består av 15% frostvæske og batterivann? En annen ting, kan man drikke batterivann? Skeptisk til å drikke ting som står ved siden av rødspriten og oljen på en bensinstasjon Lenke til kommentar
kverna Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Batterivann eller Destillert vann er ikke farlig å drikke, men det smaker minimalt siden alle mineraler o.l er borte. Blandingen jeg bruker er batterivann og frostvæske Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 LOL! Batterivann kan faktisk drikkes ja, men det smaker "flatt". Altså ingen mineraler eller andre stoffer som vil prege smaken. Algemidler skal egentlig ikke være nødvendig i en slik blanding, men det kommer litt an på hvor sterkt systemet ditt eksponeres for lys. Jo mer lys, jo hyppigere algevekst. Om det er et problem, så kan man alltids tilsette litt. Anti-algemiddel fåes kjøpt i enhver akvarieforretning..... (Æsj, Kverna var raskere, igjen. ) Lenke til kommentar
haqbar Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Bare lurte. regnet ikke med at det var noe farlig, bare nysgjerrig. Tja på dataen min kommer det sollys et par ganger i året og det er når den bæres ut til bilen for å dra på lan.. ellers står den fint og godt under pulten med litt uv lys oglitt av hvert... Har anti-algemiddel liggende (hatt akvarium), men orker ikke finne det frem. Får skifte vann i morgen da. men nå er det legge tid. natta... Lenke til kommentar
Freeky2k Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Batterivann kan faktisk drikkes ja, men det smaker "flatt". Grei samenligning egentlig, siden batterier har en tendens til å ende opp flate. Lenke til kommentar
haqbar Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Batterivann kan faktisk drikkes ja, men det smaker "flatt". Grei samenligning egentlig, siden batterier har en tendens til å ende opp flate. Hahaah :p Noen som vet hvordan det funker med sprit (40%) i vannet istede for kjølevæke? Tenkte å lage en data med et vodka theme og da hadde det vært kult med vodka i kjølevannet Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 9. mai 2005 Del Skrevet 9. mai 2005 Sprit kjøler dårlig i forhold til vann, dessuten er det jo en viss brannfare tilstede! Spriten vil fordampe mye lettere enn vann, og gassen som dannes, kan jo i verste fall antennes av en gnist fra en bryter eller lignende. Satt på spissen riktignok, men likefullt..... Anbefales ikke! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå