thinkdifferent Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 (endret) Jeg vurderer og kjøpe en AMD 64 3200+ Socket 939, og lurer på hvordan det er med varmen. Hvor mye ligger en AMD 64 3200+ med BOXED vifta?? Takker alle som tar seg tid til å svare meg. #topic endret av moderator jnakee# Endret 14. april 2005 av Jankee Lenke til kommentar
ELR Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Har en A64 3500+. Den ligger på ca. 40 grader idle, og rundt 50 under hard belastning. Dette er med boxed-vifte. Er vel det samme med en A64 3200+. Hvis du bruker Cool'n Quiet vil den ha enda lavere temperatur. Lenke til kommentar
Skink_123 Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Legger du på en god kjølepasta, så vil den bli enda kaldere, har du en god vifte kan du ha mellom 25 og 40 grader, inkludert på hard load. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Pass på varenummeret... Sørg for at det slutter på BIBOX Dette betyr at prosessoren er basert på Winchester kjernen, altså 90nm produksjonsteknikk. De er generelt ikke særlig varme, og boxed kjøler gjor en meget god jobb... på PC'en til brodern har jeg denne prosessoren, og med orginal kjøler (med Artic Silver 5) og Cool & Quiet aktivert så ligger temperaturen i Windows under surfing og bruk av MP3 på rundt 25 grader... Ergo... Varme er ikke noe problem her... Lenke til kommentar
jollybee Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Min amd64 3200+ var på 50 grader i bios, bare av å stå på i ca 5 min. Dette med boxed vifta, uten kjøle. Skal nok skaffe meg litt artic silver. Noen som vet hvorfor cpu min er så sinnsykt varm? MSI NEO2 hovedkort. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 temp måleren på neo 2 er kokko.. min viser 40 grader og det er med vann kjøling.. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 temp måleren på neo 2 er kokko.. min viser 40 grader og det er med vann kjøling.. Hvis man regner etter CW rating så er ikke dette så veldig galt. Det er litt irriterende at alle tror at man har veldig lave tempraturer når det ikke er mulig etter den CW ratingen som mange produsenter oppgir. Å si at man har 30c load (som jeg har lest flere steder) er rett og slett ikke mulig. Man må selvsagt måle etter at man har kjørt et benchmarkprogram i minst 10min (men med luftkjølere som har mye kobbet så burde man kjøre programmet lenger) Anyway.. sålenge det er stabilt så spiller tempraturen ingen rolle. Lenke til kommentar
thinkdifferent Skrevet 15. april 2005 Forfatter Del Skrevet 15. april 2005 Takker alle som har svart! AMD 64 er vel noe bedre enn 2000+ (T-bred) min som ligger på 60*c når jeg spiller CS Lenke til kommentar
Kverni Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 (endret) Fant svaret mitt lengre ned på forumsiden Endret 16. april 2005 av Kverni Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 (endret) Å si at man har 30c load (som jeg har lest flere steder) er rett og slett ikke mulig. Man må selvsagt måle etter at man har kjørt et benchmarkprogram i minst 10min Enig.. Han over her som "babler" om 25-40 grader *inkludert* load må jo ha tatt noen forutsetninger I tillegg med en "skrytesigg" om A64 4000+@2750Mhz. Nåja.. iflg. profilen skriver han jo at han har målt 52 grader ved load.. som kan være reelt med "high-end" luftkjøling (les: de råeste heatpipe-kjølerne med gode vifter). Når du kjører en A64 ..særlig dersom den er klokket og gitt litt ekstra VCore. er den *akkurat like varm* som en Prescott.. (vel nesten da). Jeg sitter og tester dette ut på en rekke system (med temp.probe).. og ikke f.... om en A64 (s754 el. s939) går mye under 60 grader på "full guffe".. Min Prescott @ 3.5 går på ca. 64 grader ved timeslang Prime95 i ett rom på 20 grader... Min "winnie" 3200+@2500Mhz har ca. 58 grader (må bruke CPU-Burni-in.. da denne feiler i Prime). Min A64 NC 2800+ @ 2450Mhz har ca. 58-59 grader i Prime95. Dette er testet med samme kjøleløsning... Zalman CSP7000Cu og AC Freezer 4/64.. Slutt nå og være så opptatt av å skryte av/bekymre seg over temp'n..! Sålenge det er stabilt er det ikke noe å frykte.. og det *burde* nå være velkjent at de temperaturene som leses av i div. HK-utilities kun er retningsgivende for en selv..Skal man kunne sammenlikne/finne reell temp.. må det *m-å-l-e-s* Edit(moderert): Prescott temp'n var ved 3.6Ghz og 1.4175Vcore.. ved 3.5 og 1.4000 er/var den rett over 60.. Når det gjelder påstanden om at MSI viser "koko" så stemmer ikke det med min erfaring... En rekke Intel-baseret HK (Aopen/SIS).. Asus.. viser derimot ofte helt "sykt" lave temperaturer. Av de HK jeg har/har hatt er det Abit, MSI og Epox som har hatt BIOS/utility-temp som er nærmest målt temp med probe. (Nå skal det dog sies at målt temp med probe alltid vil ligge under temp i core..) Og definer load... Som CFD påpeker.. Man må kjøre en god stund med enten ett program som Prime95.. eller ett spill som belaster CPU/system 100% i godt over 10min.. gjerne noen timer for å se hvor høy temp blir under full load.. Ved luftkjøling er det jo innlysende at romtemp spiller en vesentlig rolle.. Det er defor "seriøse" nettsteder som tester kjølere/OC-utstyr alltid viser delta-temp som resultat for en gitt kjøler/vifte-kombo.. I tillegg er resultatene alltid for ett HK som er montert på en treplanke eller liknende hvor kabinett/kabler ikke kan virke inn på resultatet.. Hvor reellt er det forresten? Endret 16. april 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Noen som vet hvorfor cpu min er så sinnsykt varm? MSI NEO2 hovedkort. Nei, det er det INGEN som vet med mindre du oppgir hva slags type kabinett du har, og om du har noen vifter i det, og hvordan disse er plassert. Hovedkortet har dessverre fint lite med den reelle temperaturen å gjøre, selv om det er greit å liste opp alle komponenter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå