Gå til innhold

Vare kjøpt i Norge, får ny ifra utlandet på garanti, moms?


Anbefalte innlegg

Jeg fant ikke noe bedre sted å poste denne, beklager admins. Fant ikke noe "lovverk/regler"... :smile:

 

Mitt problem:

 

Jeg kjøpte en vare i Norge:

Hercules GF3 Ti200

Og når man kjøper varer i Norge, er det ikke slik at man da betaler moms :smile: Jo, jeg tenkte det.

Men så skjedde noe med dette kortet, som jeg forklarte i en annen post. Kortet ga bare gule farver. Det ble testet på MYE annen hardware, feilen ble isolert. Blåfargen på VGA out-put'n hadde sagt takk for seg.

Jeg kontaktet Hercules direkte, ettersom komplett ikke drev med garantisaker med varer ifra dette selskapet. Jeg mottok RMA nummer, alt fint hittils. Sendte varen ned til Danmark, tok ca 2 uker, alt fint hittils denne gangen også. De sender ny...

 

Det er her problemet begynner.

 

1. De ba om postadresse, UPS trenger besøksadresse for å levere varen. Greit nok, for det kan jeg ringe og melde om. Dumt bare at pakken er i Oslo, de skjønte tydeligvis ikke vanlig adresseformat eller noe gikk feil.

 

2. Jeg må betale for levering? Må jeg virkelig dette? 100 kr for frakt og levering sto det i en fakture ifra UPS jeg fikk for noen dager siden.

 

Brevet kom, ikke pakken, jeg søkte på http://www.ups.com, det sto at de hadde prøvd å levere varen i Oslo 2-3 ganger, de nautene, jeg bor ca 7000 postnummer nord, hehe!

 

3. MOMS? Merverdiavgiften. Hva farsken. Jeg sendte en AKKURAT MAKEN vare til Danmark, selv om erstatningen kommer ifra Frankrike, må jeg betale moms? Trodde jeg gjorde det når jeg kjøpte den i begynnelsen! Det er dette som er det store problemet mitt... Må jeg ut med 700 kr når jeg allerede har betalt for denne varen en gang, ifra Komplett.no

 

Takker for all hjelp.

Jeg har prøvd å lese på lovdata og søke i forumet, jeg fant dessverre ikke noe godt eksempel eller maken sak. Bare om NYE varer, dette er snakk om en erstatningsvare. Alltså, ferdig betalt, jeg skal bare ha den...

 

Hilsen kjello2

 

[ Denne Melding var redigert av: kjello2 på 2002-07-05 20:56 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Er litt usikker på det med levering. Men for å si det slik: Hadde du sendt varen til Komplett måtte du betalt porto for én vei, fra deg til Komplett (rett meg om jeg tar feil). Høres meget underlig at du skal betale leverandørens porto ved garantisak!!

 

Du skal heller ikke betale moms. Der ikke snakk om kjøp av ny vare, men erstatning for vare som du allerede har kjøpt. Det utløser ikke nytt kjøp av varer eller tjenester, og dermed utløses ikke merverdiavgiftsplikt. Dette burde Hercules vite.

 

Det jeg synes er underlig, er hvorfor Komplett ikke vil ta på seg serviceansvar. Jeg har forståelse for at de kanskje ikke kan reparere produktet, men du burde som kunde kunne forholde deg til dem, og så får det være deres ansvar å ha dialog med sine leverandører. Jeg ville tatt saken opp med Komplett på ny, og latt dem få føre saken din for Hercules eller sin leverandør.

 

_________________

Rimelige webhotell: www.bkmedia.no

 

 

[ Denne Melding var redigert av: bok2 på 2002-07-05 21:03 ]

Lenke til kommentar

Men du skjønner, det er slik at Hercules har egen returordning. Komplett er dermed HELT ute av saken etter at varen er levert. Det så jeg når jeg skulle melde retur/feil på varen. Da så jeg Hercules i listen. Og det er de som sendte en pakke ifra Frankrike, som jeg må betale moms på. totalt 700 kroner, kjipt for meg som allerede har betalt for varen en gang. Veldig rart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...