Jimmyfix Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Hei, Jeg er litt noobie, og trenger hjelp av forumet til å velge minne til min nye PC. Jeg har følgende maskinvare: Hovedkort: Asus A8N-E (nForce4 Ultra) CPU: AMD A64 3500+ GFX: Gainward 6600GT PCX 2ns 128MB VIVO PSU: 360W Jeg har per i dag 2x512 PC3200 av merket Corsair VS512MB400 (value select). Disse fungerer helt fint frem til jeg begynner å overklokke. Jeg benyttet nVidia Performance til å klokke systemet mitt, og jeg klarer å kjøre CPUen på 2750Mhz uten problemer. Men når jeg rebooter, eller skrur på maskinen så vil den ikke kjøre POST før jeg bruker resettknappen en gang eller to... Dette er såpass irriterende at jeg vil anskaffe nytt minne (kan bruke de gamle i en annen burk). Altså, jeg trenger hjelp til å velge 2x512 brikker som FUNGERER i mitt A8N-E, og som er overklokkingsvennlige. Jeg vil selvsagt ikke bruke mer penger enn strengt tatt nødvendig. Jeg har forstått det slik at det ikke er alle brikker som fungerer i alle hovedkort. Tusen takk for all hjelp! :-) Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 TwinMos PC3500 Winbod (BH-5) To av de brikkene og en OCZ RAM Booster. Til sammen blir dette ca. 1700,- Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 om du absolutt-skal skifte ut brikkene dine så er Corsair XMS4400C25 et meget godt valg... men, jeg synes det ikke er verdt å skifte ut brikkene dine bare for å kunne overklokke minnet...cpu'en skal være fullt mulig å klokke uavhengig av minnet bare ved å sitte en divider! 2750mhz er voldsomt høyt...så jeg tviler faktisk litt på at cpu'en klarer det uten problemer....... Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 TwinMos PC3500 Winbod (BH-5) To av de brikkene og en OCZ RAM Booster. Til sammen blir dette ca. 1700,- ...men jeg tviler på at HK er kompatibelt med DDR booster. På listen til OCZ står det at A8N-SLI Deluxe ikke er kompatibelt, og dette er vel et temmelig likt produkt. Hvis HK ikke tillater høyere spenning enn 3,5, vil jeg heller anbefale TCCD-minne: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3934 http://www.psdata.no/ps.asp?it=108140&mlevel=011001 Strengt tatt vil alt DDR1-minne fungere, men hvor bra ytelsen/utnyttelsen blir, varierer. Som krister461 sier, er det ikke nødvendig at minnet "følger" HTT, da det på denne plattformen går helt fin å kjøre minnet på lavere klokke. Derfor kan man si at minnet ikke holder tilbake overklokkingen av prosessoren på en AMD64-plattform. Raskere minne vil gi litt bedre totalytelse, men det er ikke snakk om så veldig stor forskjell. Lenke til kommentar
Jimmyfix Skrevet 15. april 2005 Forfatter Del Skrevet 15. april 2005 Tusen takk for all hjelp. Kan noen i samme slengen forklare meg begrepene CL2.5 CL3 som ofte betegner minnebrikker? Ønsker alle i forumet en riktig fin helg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå