Gå til innhold

PSU - Watt vs Volt.

Anbefalte innlegg

Altså, jeg har planer om å kjøpe meg ny PSU, sannsynligvis en nødvendighet etter innkjøp av et sterkere 3d-kort.

Men det er ganske så mye info som flyter rundt, å vanskelig å "seede" ut alt som er relativt.

Spørsmålet mitt går på Volt:

Hvor viktig er volt sett iforhold til watt. Altså en PSU kan yte 500W, men ha en ampere på kun 14-15max på (+)12Volten. Samtidig kan en 400W(kjent merke f.eks) ha en ampere på opptil 30 på samme 12Volt. Hvor mye har det å si, tja for et strømslukende X850XT monster? :)

12Volten er jo den som plugges inn i harddisker, cd-rom, krevende 3d-kort, osv.

Leste en plass at hvis det kun var 15ampere(max) på (+)12Volten, så egnet den seg ikke så godt til overklokking f.eks..

Har watt noe å si, hvis ampere ikke er høy nok? :hmm:

En ting til, du har noe som heter +12V1 +12V2, på northq sin side takler disse bare 15amp hver for seg, men kombinert takler de 29(!)amp, dette hadde jo vært den idèelle løsningen for mitt kort, men hvordan foregår det i praksis? Kjøpe en motsatt splitt? :)

Er ny på dette forumet forresten, så hei til alle :)

Endret av PuNkGuY
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Effekt (watt) er jo et resultat av strøm å spenning (P=U*I) Det betyr at hvis du har en 500w PSU men bare 15A på 12v railen, er det mye strøm på 5v railen eller 3,3v, men somoftest er effekten fornuftig delt ut på railene.

15A på 12v er nok litt lite, men en del nye psuer (atx2.0) har 2x12v rail med 14-15A på hver

Lenke til kommentar
Dumt spørsmål kanskje, men hva er en "rail"? :dontgetit:

Er NorthQ et merke å satse på sett at man kan kombinere 12v1 og 12v2 og få 29ampere på en 12v?

Må tenke litt økonomisk også i disse dager :)

En rail er "et sted den tar strømmen fra". Så hvis det er 2x12v rails, så er det 2 kurser med 12v på hver.

Tenk på en rail som en kurs i et hus. Om man skal trekke masse strøm (ampere) fra en kurs, så vil strømmen gå. Derfor må du fordele lasten på flere kurser(rails) :)

Hvilken av NorthQ PSU'ene er det du tenker på nå?

Lenke til kommentar

Ang. å kombinere to 12V så tenkte jeg hovedsaklig på denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307837&cks=PRL

Men jeg vet ikke hvordan det foregår/fungerer i praksis. Det hjelper vel ikke hvis jeg kjøper en 500W som kun yter 15amp på +12volten når jeg skal kjøre 2xhdd + 2xdvd/cd-rom og et X850XT kort..?

Sett at +12V`s ampen ikke har noe å si, så holder det kanskje med denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308410&cks=PRL

Dere er jo gutta med peiling, så gi av deres store visdom :)

Lenke til kommentar

Jepp, var den jeg hovedsaklig tenkte på.

Men skjønner ikke helt hvordan jeg skal "kombinere" 12v1 og 12v2, skjer dette av segselv, eller må jeg fysisk koble sammen to kabler? :hmm:

Sitter på en AMD Athlon XP2800+ og har kjøpt X850XT i AGP versjon. Så både p4 strømkabelen og pci-ekspress 75W kabelen faller litt ut :)

Er dette et trygt kjøp for mitt system??

AMD Athlon XP2800+

Asus A7V8X Hovedkort

2x HDD

2x CD/DVD-Rom

Creative Audigy 2

Sapphire Radeon X850XT AGP8X

5stk kabinettvifter

Floppy

Pinnacle TV-kort

10/100 Nettverkskort

:dontgetit:

Lenke til kommentar

Tror ikke du har serlig behov for å koble de to 12volt linjene sammen med systemet dit. Ville heller ikke utev videre koblet de sammen, med mindre du vet hva du gjør (!) !!!

Si at kontaktene med 12v1 kobler du til hovedkort og skjermkort, og kontaktene med 12v2 kobler du til harddisker, vifter, diskettstasjoner osv...

Bare et forslag..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...