darn.farrell Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Hei, Jeg kjører en Audi 80 Coupe med 2.0 Injection motor (type 3A), 1990 modell. Her om dagen la jeg merke til at ladelampa (det lille batteriet) lyste svakt under kjøring. Da jeg ga gass ble det sterkere og på tomgang er det ikke synlig. Jeg stramma viftereima litt, men det gjorde ikke noe utslag. Det er ikke alltid det lyser , men jeg kan ikke si sikkert hvilke forhold som slår inn(væravhengig?). Jeg bytta generator for 6 uker siden så jeg regner med at den er i god stand siden problemet starta på lørdag, men man vet jo aldri. Er det noen som har noe tips? Henning Lenke til kommentar
Steyni Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Med generator, mener du dynamo? for jeg skiftet bare børstene på mine og det hjalp.! ellers så kan det kansje vær at batteriet synger på siste værs.. Lenke til kommentar
andreas76 Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 For meg høres det nesten ut som dynamoen ikke klarer å gi nok strøm ved større turtall. Var det en ny dynamo du skiftet til? Du vet elektriske feil kommer enten i løpet av første tre mnd eller mot slutt av forventet levealder... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Var det ny dynamo eller en overhalt en ?Eller var det en hugge del? Kan godt være dynamoen, eller batteriet. Om det er dynamoen kan du jo måle over batteriet når bilen går. Lenke til kommentar
darn.farrell Skrevet 15. april 2005 Forfatter Del Skrevet 15. april 2005 Det er en ny dynamo regner jeg med. Den var hvertfall dyr nok. Jeg har sjekka ladespenninga, den var grei(14,4). Er litt skeptisk til batteriet, for jeg bytta batteri en måned før generatoren da det gamle døde. Hvis den gamle generatoren slet ut det batteriet og begynte å slite på det nye før den ble byttet, så trenger jeg kanskje et nytt batteri. Henning Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Hvist Batteriet ikke er plombert så kan du skru korka av på alle cellene og ta en kikk nedi da skal du se alle blyplatene nedi der. Det skal ikke være et hvitt krystallaktig belegg mellom platene, er det det så er batteriet ødelagt av "sulfatering" (annsamlig av sulfatkrystaller pga lang tid med dårlig laddespening og høy belastning pga dette) det skal også være nok med veske på alle cellene. Lenke til kommentar
andersr66 Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 dette er vel egentlig motsatt av hva det burde være (Her om dagen la jeg merke til at ladelampa (det lille batteriet) lyste svakt under kjøring. Da jeg ga gass ble det sterkere og på tomgang er det ikke synlig.) det burde sluttet og lys når du ga gass. problemet pleier som oftest og være at motorene sviver for lavt på tomgang så begynner lade lampa og lyse. Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Det er nok ikke omvendt av det som det skal være. Bilen det er snakk om har jo injection og som kjent bruker denne mer strøm jo høyere turtall. Med forgassermotor er det omvendt ja. En forgasser bruker jo minimalt med strøm og jeg tror ikke en forgassermotor trenger nevneverdig mer strøm ved høyere turtall. Med injection er det flere ting som er elektrisk, bl.a. bensinpumpe, styring av dyser, hjernen. Jeg setter en knapp på at det er dynamoen her som er dårlig. Det kan jo være bare å bytte børstene. Dette er heldighvis sjeldent en vanskelig jobb lenger, bare å skru ut 2 skruer og bytte børster og spenningsregulator. Det går ann å måle spenningen dynamoen gir. Denne skal være på alt i fra 13.8 til ca 15 Volt. Som oftests 14,2-14,4V. Siden dynamoen er ny/nyoverhalt stør det nok på spenningsregulatoren hvor mange volt denne skal lade med. Hvis du måler med et billig multimeter så kan dette avvike med en del. Så hvis den skal lade 14,4, men multimeteret viser 14,2 er nok dette riktig. En annen mulighet er at du har kjøpt en dynamo som lader færre Ampere enn den som satt i. F.eks. satt det i en 90A og du kjøpte en 65A. Normalt skal det holde med 65A. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Det finnes en test du kan gjøre for å teste Dynamoen skikkelig, ta å slå på *alt* av lys,(fjærnlys også) full guffe på varmeapparatet, slå på anlegget og kjør passelig høyt volum, og så tar du å måler ladespenninga mens du prøver å gi gass. ladespenningen skal normalt ikke synke nevneverdig Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 21. april 2005 Del Skrevet 21. april 2005 Dersom lampa lyser, vil det si at det er større potensiale over D+ til strøm enn over B+ til strøm, altså at dynamoen trekker mer strøm enn det den leverer. Slik skal det ikke være. Dersom den lader 14,4 V ville jeg imildertid ikke tro det var spenningsregulatoren det var noe galt med, men selve generatoren. Det kan være det er en liten kortslutning mellom giverspolen og karosseriet, f.eks. Et dårlig batteri kan også være oppahavet til mange rare el-feil i biler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå