Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ladelamnpe lyser svakt. Øker med turtall


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kjører en Audi 80 Coupe med 2.0 Injection motor (type 3A), 1990 modell.

 

Her om dagen la jeg merke til at ladelampa (det lille batteriet) lyste svakt under kjøring. Da jeg ga gass ble det sterkere og på tomgang er det ikke synlig.

 

Jeg stramma viftereima litt, men det gjorde ikke noe utslag. Det er ikke alltid det lyser , men jeg kan ikke si sikkert hvilke forhold som slår inn(væravhengig?).

 

Jeg bytta generator for 6 uker siden så jeg regner med at den er i god stand siden problemet starta på lørdag, men man vet jo aldri.

 

Er det noen som har noe tips?

 

Henning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en ny dynamo regner jeg med. Den var hvertfall dyr nok.

Jeg har sjekka ladespenninga, den var grei(14,4).

Er litt skeptisk til batteriet, for jeg bytta batteri en måned før generatoren da det gamle døde. Hvis den gamle generatoren slet ut det batteriet og begynte å slite på det nye før den ble byttet, så trenger jeg kanskje et nytt batteri.

 

 

Henning

Lenke til kommentar

Hvist Batteriet ikke er plombert så kan du skru

korka av på alle cellene og ta en kikk nedi da skal

du se alle blyplatene nedi der. Det skal ikke være

et hvitt krystallaktig belegg mellom platene, er det det

så er batteriet ødelagt av "sulfatering" (annsamlig av sulfatkrystaller

pga lang tid med dårlig laddespening og høy belastning pga

dette) det skal også være nok med veske på alle cellene.

Lenke til kommentar

dette er vel egentlig motsatt av hva det burde være (Her om dagen la jeg merke til at ladelampa (det lille batteriet) lyste svakt under kjøring. Da jeg ga gass ble det sterkere og på tomgang er det ikke synlig.)

det burde sluttet og lys når du ga gass.

problemet pleier som oftest og være at motorene sviver for lavt på tomgang så begynner lade lampa og lyse.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke omvendt av det som det skal være.

Bilen det er snakk om har jo injection og som kjent bruker denne mer strøm jo høyere turtall.

Med forgassermotor er det omvendt ja. En forgasser bruker jo minimalt med strøm og jeg tror ikke en forgassermotor trenger nevneverdig mer strøm ved høyere turtall.

 

Med injection er det flere ting som er elektrisk, bl.a. bensinpumpe, styring av dyser, hjernen.

 

 

Jeg setter en knapp på at det er dynamoen her som er dårlig. Det kan jo være bare å bytte børstene. Dette er heldighvis sjeldent en vanskelig jobb lenger, bare å skru ut 2 skruer og bytte børster og spenningsregulator.

Det går ann å måle spenningen dynamoen gir. Denne skal være på alt i fra 13.8 til ca 15 Volt. Som oftests 14,2-14,4V.

Siden dynamoen er ny/nyoverhalt stør det nok på spenningsregulatoren hvor mange volt denne skal lade med. Hvis du måler med et billig multimeter så kan dette avvike med en del. Så hvis den skal lade 14,4, men multimeteret viser 14,2 er nok dette riktig.

 

En annen mulighet er at du har kjøpt en dynamo som lader færre Ampere enn den som satt i. F.eks. satt det i en 90A og du kjøpte en 65A. Normalt skal det holde med 65A.

Lenke til kommentar

Det finnes en test du kan gjøre for å teste

Dynamoen skikkelig, ta å slå på *alt* av lys,(fjærnlys også)

full guffe på varmeapparatet, slå på anlegget

og kjør passelig høyt volum, og så tar du å måler

ladespenninga mens du prøver å gi gass.

ladespenningen skal normalt ikke synke nevneverdig

Lenke til kommentar

Dersom lampa lyser, vil det si at det er større potensiale over D+ til strøm enn over B+ til strøm, altså at dynamoen trekker mer strøm enn det den leverer. Slik skal det ikke være. Dersom den lader 14,4 V ville jeg imildertid ikke tro det var spenningsregulatoren det var noe galt med, men selve generatoren. Det kan være det er en liten kortslutning mellom giverspolen og karosseriet, f.eks.

 

Et dårlig batteri kan også være oppahavet til mange rare el-feil i biler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...