Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med oppset av hjemmenettverk (LØST)

Anbefalte innlegg

Jeg har to maskiner som går på nettet.

Adsl abonementet leveres av tele2 via en Thompson SpeedTouch 510i og deles med en 3Com OfficeConnect Switch 5.

Jeg har kjørt nettverksveiviseren på min amd pc med XP pro, uten noen feilmelding.

Kjørte så veiviseren for hjemmenettverk fra xp cd på min PIII maskin med win98se.

Begge maskinene går på nett og er satt til å motta automatisk ip, men de finner ikke hverandre i nettverket :cry:

I win 98 kommer bare delte mapper opp min den maskinen, på min amd så kommer det opp feilmelding om at HJEMME ikke er tilgjengelig :mad:

HJEMME er navnet på nettverksstedet.

Hva i svarte kan dette komme av ?

Et vennepar av oss har akkuratt samme problemet :hmm:

Endret av Espen K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Installer "IPX/SPX-protokoll" og "NetBEUI-protokoll" på begge maskinene, pass også på at "klient for microsoft nettverk" og tjenesten "deling av filer og skrivere" er installert på win98-maskinen.

Si ifra hvis det (ikke) funker!

Lenke til kommentar

Nå har jeg Installer "IPX/SPX-protokoll" og "NetBEUI-protokoll" på 98se maskinen, men på xp finner jeg ikke "NetBEUI-protokol" ?

"klient for microsoft nettverk" og tjenesten "deling av filer og skrivere" er aktiver på begge maskinene.

Men fremdeles finner de ikke hverandre, får ikke opp feilmelding men finner ikke den andre maskinen :hmm:

Er det norton internet secutity 05 som stopper det tro ?

Endret av Espen K
Lenke til kommentar
Nå har jeg Installer "IPX/SPX-protokoll" og "NetBEUI-protokoll" på 98se maskinen, men på xp finner jeg ikke "NetBEUI-protokol" ?

"klient for microsoft nettverk" og tjenesten "deling av filer og skrivere" er aktiver på begge maskinene.

Men fremdeles finner de ikke hverandre, får ikke opp feilmelding men finner ikke den andre maskinen :hmm:

Er det norton internet secutity 05 som stopper det tro ?

Du trenger bare IPX/SPX, brannmuren må gi tilgang til win98 maskinen.

Lenke til kommentar

Nå har jeg konfigurert norton til å godta den ip adressen 98se maskinen har.

Jeg får også pinget ip adressene til begge maskinene fra hverandre :yes:

Får ikke pinget maskinene med navnet de har på nettverket ?

ping-forespørsel kan ikke finne vert....

Men de finner fremdeles ikke hverandre på nettverket :hmm:

Endret av Espen K
Lenke til kommentar

HEi.

Det kan stemme ja... Den som har riktig gateway (til modemet altså) vil klare å komme på nett, mens den andre vil ikke klare det. Hvis du har aktivert DHCP på begge maskinene, burde de ha fått riktig innstillinger. Vær obs på at ikke akke bredbåndsmodem'er har DHCP-server funksjon...

Lenke til kommentar

Hei

Du trenger en router. Fra Tele2 får du flere offisielle IP-adresser og når du har delt linja via en switch vil du derfor ikke kunne sette opp et lokalnettverk på grunn av at dine to maskiner har offisielle IP-adresser. For å få til dette må du bytte ut switchen med en Router som gir deg "lokale" IP-Adresser.

Alexander

Lenke til kommentar
Hei

Du trenger en router. Fra Tele2 får du flere offisielle IP-adresser og når du har delt linja via en switch vil du derfor ikke kunne sette opp et lokalnettverk på grunn av at dine to maskiner har offisielle IP-adresser. For å få til dette må du bytte ut switchen med en Router som gir deg "lokale" IP-Adresser.

Alexander

Dette er direkte feil! Dette vet jeg siden jeg selv har ADSL fra Tele2 med 3 maskiner oppe og jeg har ingen ruter!!

Lenke til kommentar

Klippet dette ut fra produsenten av modemet sin side:

High-speed Internet access and Networking for Ethernet enabled devices.

• Up to 8Mbps downstream, 832kps upstream.

Allows Multiple users to share a single IP address on the same ADSL connection

• Trouble free

- Security reinforced by means of an inbuilt firewall

- Universal Plug and Play support

- Web-based user-friendly interface

• Easy installation

- Easy installation and configuration

- Downloadable Software upgrade

• Multiple OS Support 

- Supports Windows 95/98/2000/ME/XP;

- Mac OS 8.6, 9.0 and X;

- Unix/Linux

Dette betyr at den har innebygget firewall ?

I følge brukermanualen som kan lastes ned fra produsenten skal jeg få med en cd til denne. Noe jeg ikke har fått :mad:

les mer om modemet HER

st510.gif

Lenke til kommentar

jeg har også tele2. De deøer ut forskjellige modemer, og speedtouchen deler ikke ut ip'er. De har også et ericsson modem med NAT funksjon, så det kan du kjøre rett i en svitsj. Med speedtouch måtte ihvertefall jeg route..

Har kjørt D-link før, og har nå bytta til Welltech(VoIP-Qos)

Skal ikke være noe prob med en router......

Lenke til kommentar

1.

Kan ikke du oppgradere 98 maskinen din til XP? Mye lettere å konfigurere, evt. feilsøke....

2.

Vil anbefale deg å legge ut skjermdump av IP konfigurasjoen av begge maskinene. På xp: Start - kjør - cmd -> OK Skriv ipconfig/all og trykk enter i kommando vinduet.

På 98SE bytt ut ipconfig/all med Winipcfg.exe

Ta skjermdump av begge kommando vinduene og legg dem ut slik at vi kan se etter feil i konfigarusjonen.

3. Slå av Norton helt og test. Det har hjulpet meg tidligere. Har du SP2 på XP maskin, sjekk om fildeling er slått på i brannmuren i XP om den er på.

Good luck...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...