Gå til innhold

redigerin med ekstern harddisk

Anbefalte innlegg

har fått ny ekstern firewire harddisk. virker helt fint til vanlig, men når jeg kobler til filmkameraet mitt og skal legge over film (capture i pinnacle 9) så virker den ikke. enten så stopper den helt opp når jeg trykker på play og etter en stund står det noe om error på grunn av forsinket lagring og andre ganger (spørs når jeg slår på kameraet) så står det at harddisken G: bare kan lese

kameraet er koblet til harddisken med firewire som igjen er koblet til dataen med firewire

noen som har peiling??? hadde vært takknemmlig for gode forslag/løsninger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Firewire som gir 400Mbit/sek = 50Mbyte/sek bør være nok hastighet til dagens disker. Selvom firewire gir full 400Mbit til alle eneheter tilkoblet kontrollern (og ikke som USB 2.0, hvor en deler på 480Mbit sek), er det mulig at det blir en liten overhead mot disken kontra kameraet. Dette kanskje pga at det går mer data frem og tilbake mellom kablen til disken, enn det gjør fra kameraet og dermed blir disken flaskehals.

Evt har du en dårlig firewire kontroller som ikke takler så mye trafikk på 2 enheter samtidig?

Har du prøvd disken på USB 2.0?

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar

Pekka79,

jeg antar det er viktig for deg å få lagret videosnuttene på FW disken. Alternativet er selvsagt å lagre dem primært på en HD i maskinen og deretter flytte dem over på FW disken (etter at du er ferdig med capture prosessen).

Et alternativ du kan vurdere er å bruke Windows Move Maker for capture. Det programmet krever mye mindre ressurser enn Pinnacle Studio 9. Det er mulig at frigjøring av den ekstra CPU-kraften og minne kan hjelpe deg.

Likevel: Jeg mistenker at det meste av det du kan finne på vil ende opp som bastard-løsninger du blir misfornøyd med. Hadde jeg selv erfart problemet ditt ville en større intern HD (evt en ny en) stått høyt på prioriteringslisten.

Lenke til kommentar

Jeg har to maskiner her ... en Dell Inspiron 9100 og en arbeidstasjon med ett pci firewire kort ... og på ingen av dem fungerer min firewire harddisk sammen med firewire overføring av DV-video.

Det er ganske vanlig at firewire kontrollere ikke takler harddisker og kameraer på samme kontroller desverre.

Eneste løsningen er å gå over til en harddisk med USB2.0 tilkobling .. i mitt tilfelle har jeg en ekstern harddisk som heldigvis har både USB2.0- og FW-tilkoblinger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...