mugis Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Hvilke hensyn bør tas med tanke på nedlastningshastighet når man skal konstruere en side. -Er det feks. en spes. egnet oppløsning på bilder? -Vil tabeller (om de må brukes) påvirke hastighet? -Vil bakgrunnsbilder ta mer plass enn vanlige bilder? -Er det hensyn som må tas med tanke på bakgrunnsfarger? Beklager mange spørsmål men er lei ei treg side...og det er ikke serveren. Finnes det kanskje noen som vet om noen smarte nettsted som har en løsning? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Jeg skal ikke så så utrolig mye om bilder! Men, riktig komprimering er viktig! Bruker du f.eks bmp så er det ikke rart det blir treigt! Selv foretrekker jeg png. Og jeg tror DIV/CSS er kjappere en TABELER! Uten att jeg skal si det 100% sikkert. Fargevalg har ingen ting og si Sikkert andre her som kan svare bedre en meg. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 - Komprimer bildene dine så godt du klarer uten at de ser helt fæle ut - Hva er forskjellen på bakgrunnsbilder og vanlige bilder? - Det om at tabeller tar større plass og at det tar lengre tid er egentlig littegrann oppskrytt . Jeg mener selvfølgelig ikke å oppfordre deg til å bruke det men det er nok bare snakk om noen milliseunder vil jeg tro. Det du bør ta mest hensyn til når du skal få en side til å laste kjapt er bildene dine. Lenke til kommentar
Mira Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Det med komprimering av bilder er selvfølgelig veldig viktig, men det har du fått svar på alt. Forskjellen på tabeller og divs er ikke stor, men det blir jo en del kode med tabeller. Men det er også viktig å kode "riktig" sånn at nettleseren ikke får problemer med å parse koden din. Her kommer selvfølgelig validering inn i bildet. Lenke til kommentar
Domodyret Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Slettet-df17e skrev: Og jeg tror DIV/CSS er kjappere en TABELER! Ser det så ofte, tenkte jeg bare skulle pirke på det; Du koder i divs, css har ikke noe med det å gjøre. Lenke til kommentar
mugis Skrevet 14. april 2005 Forfatter Del Skrevet 14. april 2005 Takker for gode innspill. Anngående validering av koden..finnes det ressurser på nettet som kan være behjelpelig med dette? Har brukt ett eksternt css ark, har det noe å si for hastighet? Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 http://validator.w3.org/ validerer koden din, men sier generelt lite om hvor god koden din ellers er. En «tabellsuppe» uten utdaterte attributter og der alle elementene har riktig plassering, validerer like mye som en tilsvarende side med CSS-styrt layout. Enkelte ting som kjennetegner god kode: 1. Organiser siden din etter innholdstyper, og plasser innholdet i semantisk korrekte element. Mulig at forklaringen er uklar, men det går altså ut på å sette alle avsnitt i p-elementet, menyer/lister i ul og overskrifter i h1-h6. 2. Som en direkte konsekvens av punktet ovenfor, er tabell-basert layout feil. Styr layouten ved å legge til CSS-egenskapene float eller position på elementene som finnes i HTML-koden, og legg til ekstra div-element der det trengs. 3. Legg all CSS i et eksternt stilsett. Unngå style-attributten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå