thunstad Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Hei Jeg skal hjelpe en venn av meg med å reinnstalere OS på hans pc. Tenkte så jeg skulle ta en titt på hans bios, men der kom jeg ikke inn? Trykker DELETE ved oppstart, men får bare opp en svart skjerm med en liten blå strek nederst på skjermen? Er det noen som kjenner til dette problemet? Det er i dag et OS på maskinen som funker, men pc`n har en tendens til å fryse ved feks spilling. Det var derfor vi skulle reinnstalere fordi det ikke hadde vært gjort på lang tid. Jeg har selv tidligere hadt samme hovedkort som i denne pc "ABIT KT7A raid" og aldrig hadt noen problem med bios som med denne. Tenkte jeg skulle prøve å cleare bios eller flashe den for å se om det hjelper, men prøver først å få noen tips om hva det kan være her. Hilsen Tor. Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Du trenger jo ikke BIOS for å reinstallere et OS da.. Drit i hele greia. Enten trykker du på feil tast, eller så er det noe galt. Last ned BIOS oppdatering for hk'et. Det funker nok. Lenke til kommentar
thunstad Skrevet 5. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2002 Quote: Den 2002-07-05 20:48, Xvani skrev:Du trenger jo ikke BIOS for å reinstallere et OS da.. Drit i hele greia. Enten trykker du på feil tast, eller så er det noe galt. Last ned BIOS oppdatering for hk'et. Det funker nok. OK! Det er greit det at man ikke trenger å accesse Bios for å reinnstalere, men jeg og som mange andre seriøse og datainteresserte brukere bruker også Biosinnstillinger for å få et system stabilt. Derfor driter jeg ikke i at jeg ikke kommer inn i Bios. Som jeg postet tidligere er det noe galt med inngangen til Bios og ikke tastaturet eller fingrene mine. Og NEI jeg har ikke drukket. Så for å ikke spore helt av fra det jeg spurte om ber jeg dere andre lese første poll og svare ut fra den. Lenke til kommentar
dragon Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 kanskje det er F2 eller alt+F2 eller Esc Lenke til kommentar
thunstad Skrevet 5. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2002 Jeg er ganske sikker på at det er DELETE knappen som skal brukes, men jeg skal prøve dine forslag. Takk for svaret Man kan jo egentlig si at jeg kommer inn i bios, men jeg ser bare en liten blå strek nederst på skjermen ellers er alt annet svart? [ Denne Melding var redigert av: thunstad på 2002-07-05 22:04 ] Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Det hadde vært fint om du hadde fortalt oss hvilken pc dette dreier seg om, eks. hvilket hk kort, merke hviss du vil ha noe hjelp Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Hum, ja. Men det er jo bare en kompis sitt system? Det går nok fortere å bare flashe BIOS med en gang :smile: Mente ikke å være frekk eller noe, ikke vær så agressiv! =/ Lenke til kommentar
thunstad Skrevet 6. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2002 Quote: Den 2002-07-06 00:33, Fixer'n skrev:Det hadde vært fint om du hadde fortalt oss hvilken pc dette dreier seg om, eks. hvilket hk kort, merke hviss du vil ha noe hjelp Jeg har skrevet hvilket hovedkort det gjelder, men her kommer det igjenn. ABIT KT7A-raid Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Bare en vill gjetning ; Har du en vifte med forholdsvis lavt turtall? Det samme skjedde meg når jeg bytta til ny og mer stillegående vifta. Når vifta gikk med ca. 2000rpm eller lavere, så var det ikke mulig å gå inn i Bios-setup. Maskina funke finfint, bootet fint inn i windows, MEN cpu'tempen hoppa opp og ned som en yoyo... Les mer her Jeg har også vært i kontakt med Abit og de hinta vel innpå at det kunne være en bug i bios'n eller chipsette, uten å egentlig ville inndrømme noe ... Har du en kraftigere vifte du kan koble til? Eller prøv å flytte kontakta til cpu-vifta til fan 3 eller 4 kontaktene lenger nede på hovedkortet. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 thunstad Siden du skal formatere pc'en hans ville eg undersøkt om det er kommet en nyere bios siden du skal innstallere alt på nytt,det er en vane eg bruker om eg skal installere os'et på nytt,hva sier manualen om hvordan du gjør for å komme inn i bios menyen. Kjetil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå