theDurkan Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Jeg har et logitech desktop MX tastatur, som jeg har klart å søle saft på. Jeg lot det bli liggende noen måneder, og når fetteren min sist var på besøk dro han det fram og renset det. Det viste seg at endel av kretsene på de to plastkretskortene hadde rustet. Slik at det ikke var noe kontakt mellom dem, og noen av knappene ikke fungerer. Det greieste vil nok være å kjøpe nytt, men jeg vil gjerne prøve ut noe med det først, så jeg kan prøve å fikse det før jeg eventuelt kaster det. Så det jeg lurer på er om det er mulighet for å lage et eget kretsort på plast. Tegne kretsene med strømførende penn eller noe lignende. Eller om det letteste er å tegne over de eksisterende kretsene pga. skøtepunktene, som ser ut til å ha en viktig innvirkning som jeg ikke klarer å gjennomføre med penn eller hva jeg måtte finne på. Noen ideer til hva slags materiale pennen burde ha? Lenke til kommentar
maedox Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 En myk blyant kan fungere om det ikke er for lange avstander. Blyant var iallfall utbredt å bruke på noen AMD prosessorer du kunne doble cachen på ved å skøte et par laserkutta kretser. Noen skjermkort også du kan hardmodde med blyant for å åpne flere pipelines. Søk litt rundt å se om du finner slike guider. Tror bare det skal være å lage en pen "kraftig" strek med en myk blyant. Muligens legge tape over etterpå. Husker ikke nøyaktig. Lenke til kommentar
b_cybe Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 (endret) For det første tror denne kanskje mer hører innenfor elektronikk delen av forumet, da det sikkert er flere som har kunnskap om dette der... Se på dette settet som de sleger på Clas : http://www.clasohlson.no/shop/store/fs_mm....#N0q112q649q659 Det avhenger av at du selv tegner kretsdesignet og så etser. Kan dog være vanskelig å få frem godt resultat hvis man har et innviklet kretsdesign (har ikke prøvd dette selv...). Den andre måten er en del dyrere da det krever at man skaffer seg en del utsttyr som UV kilde og da blir som regel prisen høyere enn en ny mus.... Det beste tror jeg vil være å lodde ledninger mellom der det ikke er forbindelse.... Lykke til ihvertfall... Edit: God mulighet for at metoden til maedox funker ja... Endret 13. april 2005 av b_cybe Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 For det første tror denne kanskje mer hører innenfor elektronikk delen av forumet, da det sikkert er flere som har kunnskap om dette der... Rapporter tråder som er feilpostet, så får moderatorene vite om det. Flyttes. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 14. april 2005 Forfatter Del Skrevet 14. april 2005 Det beste tror jeg vil være å lodde ledninger mellom der det ikke er forbindelse.... Har tenkt på det, men problemet er at kretskortet er av plast. Så jeg får ikke lodde noe uten at hele driten smelter. Derfor tenkte jeg å tegne på. Men skal jeg bruke vanlig myk tegneblyant? Lenke til kommentar
Mr.Hamburger Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Er du sikker på at det er plast? PCB ligner på plast nemlig, men tåler mye mer temp. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 15. april 2005 Forfatter Del Skrevet 15. april 2005 Er du sikker på at det er plast? PCB ligner på plast nemlig, men tåler mye mer temp. Tåler det varmen til smeltet tinn? Jeg har null peiling på om det er plast eller PCB. Men jeg tror egentelig ikke lodding vil være spesielt smart, med tenke på at det er ganske små kretser som ligger tett som må fikses. Tror jeg går for blyanttrikset. eller kanskje jeg lodder på noen kjempesmå ledningstumper. Men hvordan finner jeg ut om det er plast eller PCB? Lenke til kommentar
b_cybe Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Hva slags farge er det på plasten? Er fargen litt gjennomsiktig eller er den helt ugjennomsiktig? Hvis det er helt vit er det mest sannsynligvis plast med kobber på den ene siden... Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Hvis du skal lage ditt eget kretskort, så må du etse belyse og fortinne. Det hele er mye mer arbeid en å lodde det kretskortet du allerede har. Er du ikke så stødig på handen, kan du teste blyant trikset. ``Blyant`` inneholder grafitt, som er strømførende, men ikke på noen måte like bra som loddetinn. Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Sølte du saft kan komponenter være ødelagt.. Uansett om du poster et bilde er vurderinger enklere å gi. Jeg ville skjøtet på noen små ledere over bruddene med en tynn loddebolt. Er nok ikke plast vil jeg tippe. Men vær ikke for sikker på at det virker selvom du har skjøtet de synlige bruddene, men er artig og lærerikt og feilsøke Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 de har en slags type sølvpenn på elfa som er til den type bruk, kan annbefale deg det... Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 16. april 2005 Forfatter Del Skrevet 16. april 2005 (endret) Sølte du saft kan komponenter være ødelagt.. Uansett om du poster et bilde er vurderinger enklere å gi. Jeg ville skjøtet på noen små ledere over bruddene med en tynn loddebolt. Er nok ikke plast vil jeg tippe. Men vær ikke for sikker på at det virker selvom du har skjøtet de synlige bruddene, men er artig og lærerikt og feilsøke Ja, er mest derfor jeg gjør det, for å lære. Skal kjøep nytt tastatur uansett. Men jeg går ikke for loddeteorien, siden det vil kreve for mye, og bli mye rot bare for et tastatur, dessuten vet jeg ikke om det tåler varmen. Blir vel sølvpenn som tha stoffe foreslo. Jeg hadde vel egentelig begge tanker i bakhodet, og droppet ut lodding, men håpet noen ville komme med et genial forslag som var ulikt begge to Men takk tha stoffi, sølvpenn vil nok fungere bedre enn blyant edit: Tha stoffi, hva er egentelig elfa? Endret 16. april 2005 av Mixel Lenke til kommentar
b_cybe Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Elfa seger diverse elektroniske gjenstander, alt fra komponenter til andre ting. Obs! Husk å gå inn på www.elfa.se og ikke elfa.no da dette er helt forskjellige bedrifter og ikke har noe med hverandre og gjøre.... Lenke til kommentar
fredster Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Elfa seger diverse elektroniske gjenstander, alt fra komponenter til andre ting. Obs! Husk å gå inn på www.elfa.se og ikke elfa.no da dette er helt forskjellige bedrifter og ikke har noe med hverandre og gjøre.... NESTEN helt riktig, man bare nesten.... 1950 Salget av oppvaskhyllen de utviklet parallelt med komponentsalget viser seg å være vellykket, først og fremst til varehus og jernvarebutikker. Nisse og Arne begynner og diskutere en deling av firmaet. 1951 1 Januar deler de to kompanjongene seg. Bibbi og Nisse Jensen blir eiere av Elfa Radio og Televisjon med elektronikkdelen av firmaet og Britta og Arne Lydmar fortsetter med oppvaskhyllene under firmanavnet Ingeniørfirmaet Elfa. Jeg bare måtte pirke litt.... sorry ! Lenke til kommentar
Anonym1234567890 Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Dersom det ikkje er altforlang avstand mellom punkta kan du bruka bakruterep frå clas ohlson. Det er slik ein bruker til å fikse øydlagte varmetrådar. Brukte det på amd xp for ei tid tilbake for å låse den opp. Funka bra. Litt dyr einaste... Lykke til Lenke til kommentar
b_cybe Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Elfa seger diverse elektroniske gjenstander, alt fra komponenter til andre ting. Obs! Husk å gå inn på www.elfa.se og ikke elfa.no da dette er helt forskjellige bedrifter og ikke har noe med hverandre og gjøre.... NESTEN helt riktig, man bare nesten.... 1950 Salget av oppvaskhyllen de utviklet parallelt med komponentsalget viser seg å være vellykket, først og fremst til varehus og jernvarebutikker. Nisse og Arne begynner og diskutere en deling av firmaet. 1951 1 Januar deler de to kompanjongene seg. Bibbi og Nisse Jensen blir eiere av Elfa Radio og Televisjon med elektronikkdelen av firmaet og Britta og Arne Lydmar fortsetter med oppvaskhyllene under firmanavnet Ingeniørfirmaet Elfa. Jeg bare måtte pirke litt.... sorry ! Helt greit det, var faktisk interessant! Det viste jeg faktisk ikke Lenke til kommentar
fredster Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) Elfa seger diverse elektroniske gjenstander, alt fra komponenter til andre ting. Obs! Husk å gå inn på www.elfa.se og ikke elfa.no da dette er helt forskjellige bedrifter og ikke har noe med hverandre og gjøre.... NESTEN helt riktig, man bare nesten.... 1950 Salget av oppvaskhyllen de utviklet parallelt med komponentsalget viser seg å være vellykket, først og fremst til varehus og jernvarebutikker. Nisse og Arne begynner og diskutere en deling av firmaet. 1951 1 Januar deler de to kompanjongene seg. Bibbi og Nisse Jensen blir eiere av Elfa Radio og Televisjon med elektronikkdelen av firmaet og Britta og Arne Lydmar fortsetter med oppvaskhyllene under firmanavnet Ingeniørfirmaet Elfa. Jeg bare måtte pirke litt.... sorry ! Helt greit det, var faktisk interessant! Det viste jeg faktisk ikke Det er ikke noe å rødme over. Det er ikke så mange som er klar over det, men det er jo heller ikke så altfor mange som har noen interesse/nytte av å kjenne til Elfas livshistorie..... Glemte å legge inn et forslag til noe trådstarter kanskje kan bruke, men jeg vet ikke om det er helt dette du er på jakt etter. Endret 17. april 2005 av fredster Lenke til kommentar
b_cybe Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Hehe, nei man kan ikke vite alt heller men når man prøver og legge det produktet du linket fïkk jeg opp at jeg måtte kontakte kundeservice.... muligens at de kan skaffe det hvis man kontakter dem... Lenke til kommentar
fredster Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Hehe, nei man kan ikke vite alt heller men når man prøver og legge det produktet du linket fïkk jeg opp at jeg måtte kontakte kundeservice.... muligens at de kan skaffe det hvis man kontakter dem... Prøv å gå til "hurtigkjøp" og legg inn art.nr. der. Hvis ikke det går så ring/mail k.service i morgen, så legges det inn manuelt for deg. Jeg regner forøvrig med at dette kan være artikkel fra da Elfa kjøpte opp Arthur F. Ulrichsen (AFU), og derfor ikke blitt lagt ut på nett med annen info enn at den finnes i sortimentet. Usikker, men jeg tror det kan være derfor. Skal sjekke det i morgen.... Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 19. april 2005 Forfatter Del Skrevet 19. april 2005 Blyant fungerte ikke. Blir vel nødt til å ty til det litt dyre kittet på clas olson, eller en sølvpenn med ekte sølv. Eller ivertfall godt med metaller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå