Gå til innhold

Hvem ville du leid ut til? - Undesøkelse/analyse

TSP

Anbefalte innlegg

Broren din skal til USA og i den anledning skal du leie ut hans hybelleiglighet som er like ved siden av deg "vegg-i-vegg"

Du har satt inn en annonse, den ser omtrent slik ut:

Hybelleilighet

35 kvm med eget bad.

Kabel TV og egen inngang.

BM. 943 Gjerne hund.

Du får 7 henvendelser brev:

[-] Alternativ 1:

Jeg vil med dette vise min interesse for den annonserte hybelleiligheten.

Mitt navn er Ruth Murphy, jeg er ugift, uten barn, 22 år og jusstudent.

Håper dere tar kontakt med meg på tlf. 22 22 22 22 eller 900 111 11

[-] Alternativ 2:

Vi har desverra ikke hund, men vi trenge leilighet. Jeg er utdanna tannlege,

men har ikke jobb enda.. Vi komme fra Bosnia 1 år sida. Mi kone og jeg går på

norskkurs. Vi bor på flyktningemottak, men hat lyst til egen leilighet.

Vi har sønn på 2 år. Skriv til oss:

Mona og Ali Mostar, Godlia Asylmottak 1499 Godlia.

[-] Alternativ 3:

Jeg heter Hassan, er 26 år og Vålerenga-fan. Jeg er kjempeinteressert i

hybelleiligheten. Har BMW, og pitbullterrieren min Creon er en god vakthund,

men kjempesnill. Kan nås på mobil 911 19 191

[-] Alternativ 4:

Hans, en 19 år gammel skoleassistent,

og hunden Odin, trenger hybelleilighet. Tel; 90 90 90 90

[-] Alternativ 5:

Vi er interessert i hybelleiligheten.

Kontakt Øystein eller Svein på telefon:

73 22 22 22. Innflyttingsklare!

[-] Alternativ 6:

Jeg så deres annonse i avisa i dag. Jeg ønsker å starte et nytt og bedre liv med

Kristus som har frelst meg. Jeg ønsker å bosette meg utenfor storbyen og

håper at dere vil gi meg sjansen.

Kontakt Anton på 23 23 23 23 (Blå kors)

[-] Alternativ 7:

Hallo I luken! Topp annonse dere hadde i avisa i dag. Jeg trenger en plass å bo

så fort som bare f... Grei og litt vill jente som vil bort fra mor og far (de betaler-

de har mye penger). Trude tlf 94 94 94 94

Det jeg vil dere skal gjøre nå er å rangere hvem du alle helst ville leid ut til.

Nr 1. vil du aller helst leie ut til osv. helt til nr 7 den du aller minst vil leie ut til,

Begrunn alle dine plasseringer (hvorfor alternativ 4, kom som nr 3. osv. f.eks)

Prøv å post så uavhengig som mulig i forhold til det andre mener og sier når du poster din liste, prøv å ikke les andres innlegg før du har postet din liste/m begrunnelser.

Ps.: Mer informasjon følger når jeg føler det har komt en god del lister.

Del 2 er nå ute :w00t: , du finner den ved å trykke her.

Jeg setter pris på om de nye som kommer til,

ikke lager en liste bare basert på del nr. 2, men lager en liste basert på nummer 1,

før du ser på del 2

Og bare så vi har det klart, det er ikke jeg eller noen jeg kjenner som leier ut :D ,

dette er en slags undersøkelse/analyse.

Edit 14.04-2005

NB! Hvis du har vært borti denne undersøkelsen/analysen før,

ikke post hva som skal være i del to, hvis den er ikke er lagt ut!

Dette gjelder selvfølgelig ikke lenger ;)

TSP :)

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg rangerer som følger:

Alternativ 2: de trenger leiligheten mest.

Alternativ 1: alltid interessant med single og oppegående jenter.

De neste tre er ganske tilfeldig:

Alternativ 6:

Alternativ 5

Alternativ 4:

Alternativ 3:

virker alle som noenlunde ok, oppegående, rolige mennesker.

Alternativ 7: Det siste vi trenger er en fjortisjente som flytter ut fordi hun vil vekk fra foreldrene og endelig få være oppe så lenge hun vil og ha fester til langt på natt.

Litt teit "test", kanskje? Skal vi bedømme noen utifra noen få ord?

Lenke til kommentar

1. Alternativ 5: To homofile menn som er innflyttingsklare, kan det bli noe problemer? Står ikke noe om betaling/yrke, men de er 2 stk. og er nok sikre betalere.

2. Alternativ 6: En kristen person burde ikke volde på problemer i det hele tatt. Det eneste jeg stusser på er at han er nylig frelst. Kanskje har han en usikker fortid som han kan vende tilbake til.

3. Alternativ 1: Greit nok, hun er student, men tror ikke det skal være problemer med betalingen. Virker svært seriøs.

4. Alternativ 4: Her er en til med lavere evne til å betale, men denne karen har hund. Noe jeg synes er positivt.( :hmm: )

3. Alternativ 3: Vet ikke om det er en pitbull jeg hadde ønsket meg, og i tillegg kan denne personen virke litt suspekt. Alikevel, tror dette er en seriøs betaler, og han ville nok holdt seg i strikkene.

4. Alternativ 2: Ali er faktisk utdannet tannlege, og på sikt kan dette være svært sikre betalere. Alikevel vil jeg rangere dem lavt, siden de virker litt usikre med det første.

5. Alternativ 7: Ei vill jente er vel det siste man vil ha i leiligheta. Fest og fyll hver helg er ikke ønskelig, selv om hun kan betale for seg.

Tror dette er min mening, selv om det ble litt lite gjennomtenkt...

Lenke til kommentar

Dette er en helt reel situasjon, da jeg ofte gir mine innspill når vi leier ut.

Det er mye å ta hensyn til, både sivilstatus og slikt. En innvandrerfamilie er ofte større enn oppgitt. Det blir automatisk flere mennesker, og høyere slitasjefaktor.

Aller helst, nummer 1.

Nummer 5

Nummer 7

Nummer 6

Nummer4

Nummer 3

Nummer 2

Litt teit "test", kanskje? Skal vi bedømme noen utifra noen få ord?
Normalt sett er det første metode for å se hvem som er intressert. Kanskje man ringer en referanse fra de to du rangerer øverst. Eller ringer og snakker litt grundigere liksom. For å danne seg et bilde. Endret av JoachimR
Lenke til kommentar

helt klart 4.

grunner for at ikke de andre får, i rekkefølge:

5:kan bli mange "ubehagelige" lyder tror jeg, ellers ingenting galt

2: sønn på 2 år, mye skriking og bråk,

7:ingenting galt egentlig, liker bare ikke måten hun skrev det på....

1:jusstudent, skal lære alle lover regler, bryt en regel innen noe, og du sliter, spess hvis det er noe galt med kontrakten

3: Vålerenga-fan, så lenge han skriver dette, så vil jeg tro at han er en stor fan, dermed mye bråk under fotball-kamper(drikking og hærværk også??)

6: tidligere narkoman?? lett å komme tilbake til det miljøet

Lenke til kommentar

Skulle jeg personlig leid ut, ville prioriteringene vært følgende:

1. Sikre betalere.

2. Rolige leietakere som ikke påvirker min hverdag i negativ forstand.

Nummer 7 er derfor utelukket. Tydeligvis svært ung, lite ansvarsbevisst, og litt vill? Niks.

Nummer 6. Nyfrelst narkis. Dårlige erfaringer med Kristus som rus-substitutt gjør at også Anton forsvinner ned i søppelbøtten.

Nummer 5. Ingen innsigelser.

Nummer 4. Ingen innsigelser.

Nummer 3. Ingen innsigelser.

Nummer 2. Usikre betalere. 35kvm på 3 personer er også litt vel knapt, men antageligvis bedre enn et flyktningemottak. Hvis betaling kunne garanteres, ingen innsigelser.

Nummer 1. Antageligvis denne personen som ville fått leiligheten. Jeg innbiller meg at en jusstudent har en rett-og-galt-sans som er hakket høyere enn vanlig, og at husleie ville blitt innbetalt punktlig, samt at diverse plikter (trappevask, ingen musikk etter kl. xx.xx, etc.) ikke ville vært noe problem.

Lenke til kommentar

For det første ville jeg ikke godkjent noen av dem uten å møte dem, men ville nok bedt alle inn på samtale, men skal jeg velge;

nr. 4 - grunnet at han trolig ikke har råd til å finne på noe tull. Han har lite penger som assistent, mao. mindre fester. Hunden går nok fint inn den, og siden han har hund må han om han viser hensyn til sitt eget dyr dempe lyden til en viss grad.

nr. 5 - homser er alltid hyggelige, og som regel rolige folk. To personer øker sjansene for seriøse betalere. Her er det gjensidig respekt ute og går.

nr. 6 - Ville egentlig ikke hatt noen av de siste, men siden jeg MÅ velge så velger jeg denne kristne kisen i håp på at han ber rolig inni seg. Hva han gjør bryr ikke meg så lenge det ikke er salmer og gitarspill utenfor leiligheten. Husker å legge inn klausul om salmesynging i leiekontrakten.

nr. 1 - Ikke det roligeste valget mtp. klager, for det kommer garantert klager fra denne personen, men generelt sett vil denne personen være inneforsått hva som skjer om hun bryter husreglene.

nr. 3 - Utifra hvor leiligheten er, men siden personen er vålrenga fan så håper jeg leiligheten er i oslo slik han kan stikke på bohemen og se kampene sine. På 35kvm vil han uansett ikke få plass til mange folk, og litt fotballseeing midt på dagen kan jeg da klare. Det er selvfølgelig klausul om ro etter 23.00 i leiekontrakten.

nr. 2 Her er det to grunner - har ikke jobb og får da sikkert penger fra sosialkontoret som i og for seg ikke er et problem, men det vil øke min bevisbyrde for sosialkontoret for at jeg kan leie ut. Personen må også søke om vedtak hver tredje måned som kan forsinke utbetalinger. Unger kan jeg ikke sette klausul mot, og de lager bråk :p

nr. 7. Vil ikke ha henne da jeg forbinder henvendelsen med bråk, fyll og fester. Jeg hadde vært meget skeptisk og slått hardt og fort ned på brudd på husregler. Namsmannen hadde nok kommet fort til denne leietakeren tenker jeg meg ja.

Endret av allyse
Lenke til kommentar
Det står ingen steder. Dette er en test som spiller på menneskers generalisering og fordommer. To menn som har felles telefonnummer, kan jo ikke være noe annet enn rompiser.

Hoho, dristig test.

Skal vi tro Hassan er rånepakkis og den kristne er en eks-narkolanger som vil klikke over eller noe?

Også når vi får fasiten viste det seg at pakkisen var grei mens jusstudenten er småkriminell?

Dristig, rett og slett dristig.

Lenke til kommentar

Ok, dette er kanskje en litt annen test en det dere tror. Dette var noe vi fikk utdelt

når jeg hadde borgelig konfirmasjonsundervisning. Først skulle vi lage en liste hver for oss og etterpå en felles liste når vi satt i grupper på 4-5 personer, og begunne våre svar. Det med gruppene skal vi selvfølgelig ikke gjøre her ;) .

Og det kommer mer informasjon om de senere vær tålmodige,

jeg kan vel si at dere da har innkalt til et intervju, så bare fortsett med lister

til jeg mener det er nok :D .

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

Nr6. Mannen har begynt med et bedre liv, innebærer en viss risiko for tilbakefall selv om jeg vet hva Jesus kan gjøre med en person. Velger å tro det beste om folk, selv om det iblant koster penger.

Nr1. Virker oppegående, burde ikke ha problem å betale leien pga stipend og lån.

Nr2. De virker oppegående og seriøse.

Lenke til kommentar

[-] Alternativ 4:

Helt OK. Han har en jobb, han har en hund, og jobber med barn. Høres ut som en kjekk kar.

[-] Alternativ 5:

Disse virker saklig og greie.

[-] Alternativ 1:

Litt tørr i kantene kanskje? Kjipt hvis hun er veldig vanskelig av seg.

[-] Alternativ 3:

Virker litt suspekt, denne beskrivelsen. Hvilken rolle spiller det at han er Vålerengafan og har BMW? Jeg hadde kanskje satt han høyere på listen hadde han utelatt disse to tingene.

[-] Alternativ 2:

Leiligheten er for liten for alle tre, han har ikke jobb.

[-] Alternativ 6:

Virker som en suspekt fyr. Han kunne godt ha latt være å nevne noe om fortiden sin.

[-] Alternativ 7:

Nei, nei og atter nei. Jeg vil ikke ha en vill, bortskjemt drittunge inn

Lenke til kommentar
Nr6. Mannen har begynt med et bedre liv, innebærer en viss risiko for tilbakefall selv om jeg vet hva Jesus kan gjøre med en person. Velger å tro det beste om folk, selv om det iblant koster penger.

Nr1. Virker oppegående, burde ikke ha problem å betale leien pga stipend og lån.

Nr2. De virker oppegående og seriøse.

:thumbup:

Og den der jenta på nr. 7 hadde jeg ikke leid ut til om det smalt! !! :thumbdown:

Lenke til kommentar

Ok, jeg vil bare nevne det en gang til.

Dere trenger riktignok ikke begrunne absolutt alle plasseringer, men prøv,

det jeg krever mer er at dere merker bedre hvem som kommer på de forskjellige plassene. (beklager hvis jeg virker litt kravstor :D ( :blush: ))

Lenke til kommentar

Nr 7, skulle nok klart å temme henne... :lol:

Neida, seriøst (skal prøve):

1. Seriøs ung dame som sanysnligvis er rolig og god betaler.

2. Virker seriøse. Kanskje bråkete unge. Kan de betale?

7. Umoden og festglad?

4. Ung? Dårlig betaler? Fester?

5. Sansynligvis homofile.

3. Har BMW? Hva har det med saken å gjøre? Tydeligvis en kar med litt andre prioriteringer enn meg selv. Hva får folk til å velge pitbull? Og god vakthund? Masse bjeffing?

6. Huff. Har ikke sans for frelste mennesker, og hvem vet om fortiden tar han igjen? (Trenger sikkert en sjanse, men passer sikkert bedre et annet sted)

7. og 4. er klare 'må se ann'-kandidater. Så de er det vanskelig å plassere. Kan være veldig ålreite, men kan også være bare et ork.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...