Gullars Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Hei! Eg arbeider for tida med å laga websider for ein organisasjon. Her ligg medlemmene på ei mail-løkke, og det eg lurer på er følgjande: Går det på ein eller annan måte an å lagra alle mailane som blir sendt ut i ein tabell i ein MySQL-database? Korleis skal eg i så tilfelle gjera dette? Er takksam for alle tips! Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 http://no.php.net/manual/en/ref.imap.php ? Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Hva er en "mail-løkke"? Hvis du skal skrive det på norsk heter det vel "epost-løkke".... Og er det ikke bedre å bruke engelsk som folk forstår istedenfor dårlige norske oversettelser? Uansett lurte jeg bare på hva det betydde.... Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 j0rn says: Vet du hva en mail-løkke er? Olav says: nei Olav says: noen som går i ring ? j0rn says: hehe, kanskje det Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Ser ikke helt at det er vesentlig for svaret? Slik jeg leser det, sender han ut mail (kanskje via while()?) og vil lagre det i en tabell. Kanskje Gullars skulle forklare hvordan mailen ble sendt ut :-) Hvis du sender fra et script på serveren trenger du ikke rote med imap nemlig. Lenke til kommentar
Gullars Skrevet 14. april 2005 Forfatter Del Skrevet 14. april 2005 (endret) eg ser at eg har forklart det litt dårleg her ja. studentorganisasjonen har laga eit system som gjer at alle studentgruppene (i dette tilfellet oss) kan senda mailar innad i gruppa. Då sender me ein mail til [email protected], og alle medlemmene som ligg registrert i denne "e-post-løkka", får du e-posten som blei sendt. E-posten blir altså sendt via e-post-programmet som ein heilt vanleg e-post. Det eg tenkte var at mySQL/PHP hadde ein mulegheit til å leggja til ei fiktiv adresse, som gjorde at e-posten blei sendt direkte til - og lagra i ein mysql-database. Endret 14. april 2005 av Gullars Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 (Det vanlige norske ordet er vel en mailingliste / e-post liste, jeg fikk helt feil assosiasjoner av e-post-løkke, og ble minnet om den gangen jeg klarte å videresende to addresser til hverandre... ) Litt på dypt vann her men et par tanker. Det du vil fram til er jo enkelt nok når bare php får tak i teksten, så det er vel mer et spørsmål om å sette opp mailserveren din. Finnes det ikke en eller annen pop-funksjonalitet i php? Så har du bare satt opp en addresse fx [email protected] som php leser, parser headere og lagrer det hele i databasen. M. Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 IMAP kan brukes til å logge inn på en epostkonto og hente informasjon fra epost. Det er omtrent det eneste jeg vet om IMAP :-) Lenke til kommentar
Gullars Skrevet 14. april 2005 Forfatter Del Skrevet 14. april 2005 eg var usikker på om dette i heile tatt var muleg, men slik eg forstår dykk, skal det altså gå an eg søkte litt på php.net, og fann dette: http://no2.php.net/manual/en/ref.vpopmail.php Kan det vera den eg skal bruka? Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Nei, den kan vel bare sende mail. Jeg lette litt, men jeg har så langt ikke funnet noe som ser lovende ut . Ved nærmere ettertanke har du to hovedalternativer: Du kan hente inn meldingen fra mailserveren med pop / imap el.l. eller, dersom mailserveren er et unix-system og du har tilgang til filsystemet der, kan du lese spoolfilen direkte og hente inn mailen den veien. I hvert fall da må du ha verktøy som kan parse headeren. Du kan da umulig være den første i verden som prøver dette? (ikke ment som noen fornermelse...) så det må da finnes noe verktøy som kan hjelpe deg. Bør kanskje prøve en post i php-forumet. M. Lenke til kommentar
Gullars Skrevet 21. april 2005 Forfatter Del Skrevet 21. april 2005 (endret) Hei! Har vore så oppteken med andre ting på nettsidene, at eg nesten hadde gløymt ut dette... Eg skal prøva meg på ein post i PHP-forumet. Takk for hjelpa så langt! Edit: Me kan fortsetja temaet her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=408462 Endret 21. april 2005 av Gullars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå