Gå til innhold

Lagra e-post i MySQL-database?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg arbeider for tida med å laga websider for ein organisasjon. Her ligg medlemmene på ei mail-løkke, og det eg lurer på er følgjande:

 

Går det på ein eller annan måte an å lagra alle mailane som blir sendt ut i ein tabell i ein MySQL-database? Korleis skal eg i så tilfelle gjera dette?

 

Er takksam for alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke helt at det er vesentlig for svaret?

 

Slik jeg leser det, sender han ut mail (kanskje via while()?) og vil lagre det i en tabell.

 

Kanskje Gullars skulle forklare hvordan mailen ble sendt ut :-) Hvis du sender fra et script på serveren trenger du ikke rote med imap nemlig.

Lenke til kommentar

eg ser at eg har forklart det litt dårleg her ja.

 

studentorganisasjonen har laga eit system som gjer at alle studentgruppene (i dette tilfellet oss) kan senda mailar innad i gruppa.

 

Då sender me ein mail til [email protected], og alle medlemmene som ligg registrert i denne "e-post-løkka", får du e-posten som blei sendt. E-posten blir altså sendt via e-post-programmet som ein heilt vanleg e-post.

 

Det eg tenkte var at mySQL/PHP hadde ein mulegheit til å leggja til ei fiktiv adresse, som gjorde at e-posten blei sendt direkte til - og lagra i ein mysql-database.

Endret av Gullars
Lenke til kommentar

(Det vanlige norske ordet er vel en mailingliste / e-post liste, jeg fikk helt feil assosiasjoner av e-post-løkke, og ble minnet om den gangen jeg klarte å videresende to addresser til hverandre... )

 

Litt på dypt vann her men et par tanker.

 

Det du vil fram til er jo enkelt nok når bare php får tak i teksten, så det er vel mer et spørsmål om å sette opp mailserveren din. Finnes det ikke en eller annen pop-funksjonalitet i php? Så har du bare satt opp en addresse fx [email protected] som php leser, parser headere og lagrer det hele i databasen.

 

M.

Lenke til kommentar

Nei, den kan vel bare sende mail. Jeg lette litt, men jeg har så langt ikke funnet noe som ser lovende ut :(. Ved nærmere ettertanke har du to hovedalternativer: Du kan hente inn meldingen fra mailserveren med pop / imap el.l. eller, dersom mailserveren er et unix-system og du har tilgang til filsystemet der, kan du lese spoolfilen direkte og hente inn mailen den veien. I hvert fall da må du ha verktøy som kan parse headeren.

 

Du kan da umulig være den første i verden som prøver dette? (ikke ment som noen fornermelse...) så det må da finnes noe verktøy som kan hjelpe deg. Bør kanskje prøve en post i php-forumet.

 

M.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...