Gå til innhold

Får ikke tatt backup med Norton Ghost

Anbefalte innlegg

Hei, etter en ny installasjon av winxp og alle programmene var installert tenkte jeg å være lur ved å ta en norton ghost backup av det hele slik at jeg slapp å gjøre installasjonsprosedyren om igjen i framtida. Problemet nå er at Norton Ghost mener at disken er ikke defragmentert selv om at jeg har nettopp defragmentert den.

Hva kan dette skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har jeg aldri opplevd. Hvilken versjon av Ghost bruker du?

Det hjelper å skrive ned feilmeldingen du får, ordrett. Da er det mulig å søke etter en løsning.

Jeg bruker Ghost03(som er fullt oppdatert) som følger med Norton Systemworks.

Feilmeldingen lyder slik :

"Unable to successfylly defragment the Virtual Partition file. This is probably due to your disk being too fragmentet, we recommend that you run the windows disk defragmenter and run this task again. See your windows documention for more details"

Har vært inne på symantech sine sider, men kunne ikke finne noe som hjalp

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har prøvd å lage slike boot disketter.

Ghost 2003 spør etter noen dos filer, og jeg fant frem noen virkelig gamle Dos 5.0 disketter. Allikevel klarte jeg ikke å boote opp ved hjelp av den nye disketten jeg laget.

Hva gjør jeg feil?

Jeg har brukt Ghost 2003 siden programmet kom ut i samme maskin.

Nå har jeg imidlertid kjøpt ny maskin med 2 SATA harddisker.

Jeg har aldri vært så plaget med å lage til ett originalt C: image.

Enten låser maskinen seg eller så får jeg annen feil. Og etter dette får jeg ikke start på Windows og må laste inn Windows på nytt.

Noen gode råd?

Lenke til kommentar

Ghost 2003 spør om du vil bruke PC-DOS eller MS-DOS, og PC-DOS er standard valg. Hvis du ikke absolutt må ha MS-DOS så trenger du ikke lete fra MS-DOS, PC-DOS er jo innebygd.

På min PC fungerer det greitt med SATA når IDE er disablet i BIOS. Men hvis IDE er enablet så må man starte ghost med -NOIDE switch.

Hvis Windows ikke starter etter du har lagt inn image av partisjon så kan det være fordi du partisjonerte i Windows, og da har partisjonen fått en annen bokstav enn C:

Du kan fikse det med fdisk \MBR, eller partisjoner utenfor Windows.

Lenke til kommentar

Skal prøve dette.

Jeg må ha en slik diskett når ting går galt for å slippe å legge inn alt på nytt.

Det jeg også har oppdaget, er at dette tar svært lang tid i forhold til min gamle maskin. Jeg leser på nettet at det kan skyldes S-Ata som du også sier.

Jeg tok backup igjen i går og det ser ut som om maskinen står å "stanger" på enkelte skjermbilder og musepekeren er fryset. Da dette først oppsto for noen dager siden trodde jeg først at maskinen hadde låst seg og tok restart etter en tid.

Og hva skjedde, jo måtte legge inn hele Windows med programmer på nytt.

I går prøvde jeg igjen, og ventet vel 1 time mens skjermbildet sto på.

Og vips så fikk jeg det til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...