_Adler_ Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 (endret) Hei! Jeg har tenkt å formatere harddsiken helt da jeg akkurat har skaffet meg Windows XP Professional. Til nå har jeg brukt en tysk Home edition og begynner å bli litt lei nå. Har hørt at når man formaterer (f.eks. i Run-->format c:) forsvinner ikke alle filene og det er lett å "gjennopprette" filene med et egnet program. Jeg har gjerne lyst til å fjerne absolutt alt på harddisken. Man kan gjøre dette med f.eks. et program som heter Eraser, men hvordan gjør jeg det? Har også hørt at man kan brenne en en iso-fil til en cd som da sletter absolutt alt på harddsiken. Noen som vet hvordan jeg skal gjøre det? Jeg har en 40 gb harddisk så det er klart og Windows er installert i c:, så jegt har ikke flere harddisker om noen skulle lure på det. På forhånd takk for svar! Endret 13. april 2005 av _Adler_ Lenke til kommentar
Montag Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Last ned Eraser her How do I Erase my entire hard drive(s) on my PC? Eraser uses the 'Darik's Boot and Nuke' disk option to erase all your hard drives. To use this option: 1. Place a floppy (or CD) in your a: drive. 2. Click on the Start button and then choose Programs->Eraser->Create Boot Nuke Disk. 3. Ensure 'Writing on Floppy' is ticked. Tick 'Formatting' if your floppy needs to be formatted. 4. Click OK. Result: Your Boot Nuke Disk has now been created. 5. Boot up your PC with the floppy still remaining in your a: drive. Remember: If you wish to erase the Hard Disk of another PC, then bring this Floppy to the PC, insert it into the a: drive and Boot it up. Result: All drives will now be erased (including the Operating System) IMPORTANT: USE WITH EXTREME CAUTION For a summary: 'Darik's Boot and Nuke' ("DBAN") is a self-contained boot floppy that securely wipes the hard disks of most computers. DBAN will automatically and completely delete the contents of any hard disk that it can detect, which makes it an appropriate utility for bulk or emergency data destruction.' Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Spørs om du trenger dette. Det kan være grunn til å fjerne alt hvis du skal selge en disk og være sikker på at andre ikke kan finne noe data, men for en vanlig reinstallasjon er det helt unødvendig. Selv om filene ikke forsvinner helt med formatering så vil du aldri se de igjen uten at du legger ned mye arbeid i å lete. Når du formaterer så er disken i praksis slettet helt, du får garantert ingen konflikt med gamle filer. Lenke til kommentar
Garathor Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Um? Du formaterer alle partisjonene dine, det er ikke verre. Eraser er et "wipe-utility" som overskriver filene dine flere ganger for å gjøre det vanskelig å hente ut gamle data. Du trenger det kun dersom du har sensitiv informasjon som du ønsker å fjerne fra disken. Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 14. april 2005 Forfatter Del Skrevet 14. april 2005 Jeg har ingen sensitive filer på harddsiken, så jeg tror jeg dropper det. Skal heller ikke selge pc'en eller harddisken så det er bare overflødig å gjøre det, men jeg vet i alle fall hvordan man gjør det med Eraser. Takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå