Gå til innhold

Dekstop på linux

Anbefalte innlegg

jeg har hørt at det går an å ha alle typer bilder til dekstop f.eks jpg og alle de andre bilde typene. er det flere distroer som er slik som suse at man kan bruke mange forskjellige bilde typer til desktop. hvis det er det så blir det jo litt slik som windows.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste distroene inneholder de fleste windowmanagere/skrivebordsmiljø, som tar seg av bakgrunnen i X. Du sier at i suse kan du bruke mange forskjellige bildetyper til dette. Siden de fleste distroer inneholder de samme programmene, så kan du nok bruke alle typer bilder i alle distroer.

Lenke til kommentar

Bakgrunner settes av X as far as I know... man xsetroot.

xsetroot takkler nok ikke komprimerte bilder på direkten, men kombinert med fri programvare for konvertering mellom formatene er ikke dette noe problem. Distroene og wm'ene bruker med andre ord X sin features for å sette bakgrunnen. Du kan like godt gjøre det manuelt, og dette er uavhengi av distro.

Det du nok vil merke er at distroer og wm'er har forskjellige interface til disse programmene. Du rører dem sjelden direkte ved mindre du virkelig trenger det. Så det du lurer på er om alle distroer har et interface for dette. Det jeg kan tenke meg varierer er hvor vidt konverteringen taes i bruk automatisk hvis du velger et bilde som xsetroot ikke takkler. Hvis et verktøy ikke gjør konverterer filene kan du bli nødt til å gjøre det manuelt, hvilket jeg må innrømme er upraktisk...

Håper dette forklarte noe som helst... Forresten, du må ikke blande "desktop" og "wallpaper"/"bakgrunnsbilde"... I windows har du hovedsaklig en desktop, i Linux har du en hel haug, og flere som er populære.

Just my 0.02 cents...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...