Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorfusk Audi A6


erik-s

Anbefalte innlegg

Bil type:

Audi A6, 1,8 Turbo, Automat, 2000 modell. 128000 km.

 

Har problemer med motorfusk når motoren er kald (hovedsaklig). Er verst på kalde dager. Motoren går fint og jevnt på tomgang, men når jeg setter den i gear og skal kjøre går motoren til tider meget ujevnt. Når motoren har blitt skikkelig varm, merkes nesten ingenting til motorfusken.

 

Har hatt den på verksted utallige ganger uten at de klarer å finne den virkelige feilen. Begynner å bli alvorlig dyrt også.

 

På verkstedet har de blant annet skiftet coiler, tennplugger (som var våte og sotete), sluttstykke tenning, tennspole, samt renset gasspjeld og tilført ventilrens i bensintanken, da de mente at motoren var sotet ned på grunn av dårlig tenning. Trykket på innsprøytingen var også for lavt slik at motoren fikk for lite bensin, sa de.

 

Fikk så beskjed om å kjøre på høyt turtall (3-4000 o/min) en stund. Dette er ca en måned siden nå. Bilen ble betraktelig bedre, selv om jeg merket små antydninger til fusk av og til. Men etter at jeg idag fylte bensin (full tank) ble det av en aller annen grunn 10 ganger verre. Fylte selvfølgelig riktig oktan, som er 95 i mitt tilfelle.

 

Før dette problemet oppsto var det alltid vakum på bensintanken når jeg åpnet lokket, det er det ikke nå lenger. Vet ikke hvor mye dette har å si.

 

Håper noen kan hjelpe. Som sagt dette begynner å bli alvorlig dyrt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De prøvde å sette på en ny luftmassemåler (på et av de første verkstedbesøkene) uten at dette hjalp, og monterte dermed inn den gamle igjen.

 

Kan nevne at jeg også har prøvd kondensfjerner uten at dette hjalp heller. Ifølge verkstedet skal ikke kondens være noe problem på disse bilene.

 

Bilen bruker også mye bensin 1,3 -1,4 på småkjøring er ikke uvanlig. Bruker bilen mest til småkjøring.

 

Motorfusken er mest merkbar jeg kjører i motbakke og gir full gass, og da spesielt når motoren ikke er skikkelig varm.

Lenke til kommentar

Jeg nevnte dette med bensinforbruket til verkstedet, men da sa de at de hadde målt for lavt trykk på innsprøytingen som gjorde at motoren fikk for lite bensin grunnet tette nedsotete ventiler, mente de. Mine erfaringer angående bensinforbruk viser det motsatte. Kjørecomputeren viser 5,1 på den meste når jeg gir full gass i oppoverbakke og det virker litt i meste laget.

 

Har ikke hørt noe om at det har vært gjort CO måling eller at lambda sonde har vært skiftet. Hvilken funksjon har lambda sonden?

Lenke til kommentar

Lambda sonden er en oksygensensor som sitter på katalysator, den skal regulere CO nivået hvis jeg ikke husker feil, med å justere bensinmengden f.eks. Er lambdaen dårlig kan motoren få for mye bensin, men det burde bli oppdaget av verkstedet når de leser av feilkoder fra bilen, hvis de har gjort det.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Takk for opplysningen angående lamda sonden

 

I feillageret ble det funnet 1 feil:

(direkte avskrift fra utskrift)

 

17536 P1128 035

Cylinderrække 1, blandingsadaption (mult.)

System for mager

Sporadisk

 

For å rette på dette står det at man bør kontrollere drivstofftrykket....som de tydeligvis har gjort.

Lenke til kommentar

Men når det gjelder dette med vakum/ikke vakum på bensintanken, hvilken betydning har det? Hvis det har noen betydning. Har hørt at det alltid skal være litt undertrykk på tanken.

 

Hvis det er slik at ventilene er nedsotet...hvordan kan jeg da få renset motoren effektivt? Verkstedet anbefalte ikke gjentatt bruk av ventilrens på tanken.

Endret av erik-s
Lenke til kommentar
Har du/de byttet plugg ledninger?

Ja, dette er byttet.

 

Hadde store problemer med motorfusk igjen, på vei hjem fra jobb idag. Kjørecomputeren indikerer et enormt bensinforbruk bare man trykker lett på gassen. Når alt er iorden er den ikke slik. Samtidig vet jeg at det i feillageret ble påvist at motoren fikk for lite bensin. Noen som har en ide om hvordan dette kan henge sammen?

 

Bilen har vært noenlunde brukbar noen uker nå, men etter at jeg fylte bensin (full tank) igår ble alt 10 ganger verre, som tidligere nevnt.

Lenke til kommentar

Har akkurat vært på prøvekjørt bilen litt ikveld. Undervis stoppet jeg og åpnet lokket til bensintanken, da hørte jeg et dunk innenfra tanken samt noen surklelyder. Skrudde deretter igjen lokket så hardt jeg kunne. Etterpå ble bilen tilnærmet normal....motorfusken ble borte og kjørecomputeren viste at forbruket var betraktelig mindre.

 

Noen som har peiling? Kan dette løses ved å kjøpe nytt lokk til bensintanken?

Lenke til kommentar

Høres jo unektelig ut som om det blir vakuum i tanken din, både pga. at det fusker mest når den er full (som oss andre... :D hø-hø..) og det du skrev i siste innlegg.

Når den er full, vil jo vakuumet oppstå raskt hvis det ikke slippes inn luft noen steder.

Prøv med nytt tanklokk, eller sjekk det gamle. Mulig det kan ordne seg ved å smøre litt silikon på begge sider av pakningen, evt. rens/dusje vakuum-ventilen med universalspray hvis det er slik innebygget i lokket.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Bare en liten "oppklaring" rundt den litt motstridende saken, mager blanding (populært kalt for lite bensin) samtidig med høyt forbruk. Dette høres jo umiddelbart ut som en selvmotsigelse. Men det er altså ikke nødvendigvis det.

 

Om motoren får for mager blanding får man en svært lite effektiv forbrenning, og dermed mindre trekkraft igjen pr liter bensin, enn om du har en korrekt blanding.

Det vil si at forbruket over en gitt strekning i en gitt fart vil gå opp både ved for mager og ved for fet blanding.

 

Alt annet enn korrekt blandingsforhold gir altså økt forbruk.

 

Når det gjelder dette med evnt vakum i tanken, kunne du jo kanskje forsøke og sette bensinlokket løst på (hvis det går an) og se om problemene fortsatt oppstår.

Lenke til kommentar

Har fått tak i nytt tanklokk uten at dette hjalp noe nevneverdig. Har fremdeles vakum i tanken. Den knaker i sammenføyningene hver gang jeg skrur opp lokket.

 

Spørsmålet blir, hvordan blir jeg kvitt vakumet på tanken? Merkelig nok har jeg bare problemer med motorfusk som følge av dette når motoren er kald.

 

Har lagt ved et bilde. Som dere kan se er det et lite rør som stikker ut i åpningen. Mulig dette har en funksjon som lufting for tanken....

post-134-1113910014_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Har fått tak i nytt tanklokk uten at dette hjalp noe nevneverdig. Har fremdeles vakum i tanken. Den knaker i sammenføyningene hver gang jeg skrur opp lokket.

 

Spørsmålet blir, hvordan blir jeg kvitt vakumet på tanken? Merkelig nok har jeg bare problemer med motorfusk som følge av dette når motoren er kald.

 

Har lagt ved et bilde. Som dere kan se er det et lite rør som stikker ut i åpningen. Mulig dette har en funksjon som lufting for tanken....

nei, det lile rørert er bare for lede evt søl.

 

men det er helt klart vakum du sliter med.. er ikke sikker på om at luftingen sitter i tanklokket eller en annen plass, en om du tar en plastikkpose, og litt tape eller strips... og setter over istede for tanklokket.. og stikker ett lite hull i posen.. så skal det være nokk til at du får sjekket ut om problemet ligger der.. noe som det sansynligvis gjør

Lenke til kommentar
Sjekk alle vakumslanger i motoren. En rift i en av disse kan skape uante problemer.

 

Jeg hadde et vakumslange problem med min A6 1,8T, 1998.

Bensinforbruket gikk ned fra 1.1 til 0.85 etter at den ble skiftet.

Akkurat nå er forbruket 1,5 som er altfor høyt. Vakumslangene skal jeg sørge for at verkstedet får sett på i løpet av uken.

Lenke til kommentar
nei, det lile rørert er bare for lede evt søl.

 

men det er helt klart vakum du sliter med.. er ikke sikker på om at luftingen sitter i tanklokket eller en annen plass, en om du tar en plastikkpose, og litt tape eller strips... og setter over istede for tanklokket.. og stikker ett lite hull i posen.. så skal det være nokk til at du får sjekket ut om problemet ligger der.. noe som det sansynligvis gjør

Hvis du ser på bildet i full størrelse, vil du se en rørstuss som stikker frem til venstre innenfor åpningen. Rørstussen er bevegelig og skal presses lenger frem når lokket settes på. Mener dette har forbindelse med luftingen på tanken.

 

Skal få testet ut det du foreslo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...