Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Mulig problemer med husvert - trenger råd!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ok, jeg og dama flyttet inn i en slitt gammel leilighet i August.

Den er nærme sentrum og koster bare 4500,- pr mnd.

 

Men litt etter at vi flytta inn, så merket vi at den ikke var vasket! :mad: I DET HELE TATT!! Dette merket jeg da dama merket at det så ut som om det var skitne handmerker i taket. Jeg stusset litt på det og gikk for å hente klut og grønnsåpe-vann.

 

Etter at jeg hadde vasket litt så merket jeg hvilken farge taket egentlig skal ha!

Altså hvitt! :roll: Men fargen fra før var skikkelig gul-brun.

Det samme for dørene og resten av leiligheten egentlig.

 

Også var det rifter i gulvbelegget på stua og på badet var det en enda større rift. Rett ved dusjen. Også manglet det røykvarsler.

 

Dette er bare noen av de manglene.

Så derfor bestemte vi oss for å kun betale halv husleie den første måneden og det er ganske så lenge siden.

Men for litt siden kom husverten og pratet om at revisoren hadde sagt at vi manglet en halv husleie og ville ha en begrunnelse.

 

Så jeg skrev et brev med begrunnelse og la det i postkassen som hun ville.

 

Og i dag kom hun igjen og sa at det var bare tull med oss og og at vi levde i en svinesti!

 

Ok, ærlig talt så har ikke det noe med saken å gjøre! Leiligheten er gammel og slitt og det er omtrent ikke mulig å holde det rent her! Og vi har fortsatt ikke fått røykvarsler! Og det med den skitne leiligheten sa vi ifra om rett etter vi flyttet inn, men da sa hun at vi måtte prate med de forrige leieboerne om den saken..

Er ikke husverten pliktig å passe på at leieboerne holder sin den av kontrakten??

 

Så nå trenger jeg råd. Skal jeg betale den andre halve husleien eller skal jeg drite i det?

 

EDIT: Leif

Endret av raziel014
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet ditt her er at du ikke har rett til å f.eks betale halv leie uten videre, du skulle ha kontakta huseier sporenstreks (skyt meg for å bruke det ordet) og blitt enige om en løsning, som f.eks lavere leie eller avslag. Ellers er det helt sant at utleier er pliktig å leie ut en forskriftsmessig leilighet. Det skal også sies at det er ditt ansvar å vite hva du leier.

Lenke til kommentar

Hurra! Får nesten dårlig samvittighet for å gjøre dette.

Jeg er heller ikke typen til å kjefte eller si ifra om noe som helst..

Håper jeg har "baller" til å stille opp for meg selv! :(

 

Og hvor kan jeg henvende med for å få juridisk hjelp til dette? F.eks noen jeg kan sende en mail til for å råd eller noe sånt?

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Huseier plikter å skaffe dere røykvarsler og slukningsapparat. Om det er skittent der og det er rifter i belegget, spiller ingen rolle. Dette er derimot noe dere bør si ifra om ved start av leie, og det bør gjerne nevnes i leiekontrakt, slik at huseier ikke kan kreve at dere erstatter det.

 

Det du har rett på å klage på er derfor mangel av røykvarsler.

Lenke til kommentar

huseier skal jo sørge for at kåken er i god stand før dere flytter inn. med dette menes at den skal være ren (vasket) at det skal være røykvarsler og brannslukker/brannslange der. (såvidt jeg vet er det med brannslange/brannslukkingsaparat og røykvarsler påbudt å ha).

 

når det gjelder husleien så burde du nok tatt opp dette med huseier før dere reduserte leien, men ved hjelp av en advokat eller lignende finner dere det sikkert ut på bakgrunn av de oppplysnigene du har gitt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...