opticus Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 jeg har problemer med at min webmail, kjører squirrelmail, noen ganger skriver ø, å osv istedenfor æøå.. som regel går dette greit og jeg skjønner derfor ikke når problemet oppstår, det kan se ut som det er når folk sender html i stedenfor ren text. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 jeg har problemer med at min webmail, kjører squirrelmail, noen ganger skriver ø, å osv istedenfor æøå.. som regel går dette greit og jeg skjønner derfor ikke når problemet oppstår, det kan se ut som det er når folk sender html i stedenfor ren text. ø, å etc. er html-kodene for æå etc. De må brukes når HTML/e-post-meldinger er kodet i Unicode. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 jeg har problemer med at min webmail, kjører squirrelmail, noen ganger skriver ø, å osv istedenfor æøå.. som regel går dette greit og jeg skjønner derfor ikke når problemet oppstår, det kan se ut som det er når folk sender html i stedenfor ren text. ø, å etc. er html-kodene for æå etc. De må brukes når HTML/e-post-meldinger er kodet i Unicode. i unicode? hmm.. unicode != UTF ? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 jeg har problemer med at min webmail, kjører squirrelmail, noen ganger skriver ø, å osv istedenfor æøå.. som regel går dette greit og jeg skjønner derfor ikke når problemet oppstår, det kan se ut som det er når folk sender html i stedenfor ren text. ø, å etc. er html-kodene for æå etc. De må brukes når HTML/e-post-meldinger er kodet i Unicode. i unicode? hmm.. unicode != UTF ? UTF8 tror jeg det er i de fleste distribusjoner. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Feil, de må brukes når HTML er kodet i ASCII, som ikke inneholder de spesialtegnene man vil vise. Hvis man derimot setter tegnsett selv, til UTF-8 eller ISO-8859-1, så kan man bruke spesialtegn direkte. Lenke til kommentar
opticus Skrevet 13. april 2005 Forfatter Del Skrevet 13. april 2005 unicode er ikke utf, unicode og utf er to forskjellige ting, og det er iso8859-1 som hadde vært å foretrekke(og til dere som vil si iso8859-10 så trenger man ikke den, 8859-1 inneholder æøå). Men dette hjelper meg jo ikke, er det noen som har tips til hvordan jeg kan fikse dette? Lenke til kommentar
opticus Skrevet 13. april 2005 Forfatter Del Skrevet 13. april 2005 (endret) har funnet feilen, så på koden som blir generert og den lager den slik: æ = æ ø = ø å = å EDIT: men jeg vet ikke hvordan jeg skal rette den, jeg tittet på mail i ren text, det er & som blir satt til & og aring blir bare skrevet aring, ser ikke ut som den skjønner hvordan den skal behandle å EDIT2: header i mail som ikke fungerer: Content-Type: text/plain; format=flowed header i mail som fungerer: Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-1"; format="flowed" dette er da oversatt fra 8bit til base64 EDIT3: det som er ser helt rikig ut er det som kommer med "=F8" = ø "=E5" = å så det er det som blir sendt i html format og mottatt med å, ø og æ som er problemet. Noen tips på hvorfor dette blir slik? jeg har tittet i php.ini og fant en sak som heter så mye som arg_separator.output = "&" og arg_separator.input = ";&" prøvde sette output til &, men får fremdeles å og ikke å restartet også apache med apachectl restart, det er vel ikkeno mer enn dette som må gjøres etter en forandring i php.ini, hvis jeg i det heletatt trenger restarte apache da Endret 13. april 2005 av opticus Lenke til kommentar
zyp Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 unicode er ikke utf, unicode og utf er to forskjellige ting Det er ikke synonymt, men det er slettes ikke to forskjellige ting. Unicode er et tegnsett som inneholder en haug med tegn. UTF står for Unicode Transformation Format, og er måter å enkode tegnene på. Hensikten med UTF er at du kan bruke flere måter å enkode tegnene på, etter hva som passer til teksten. UTF-8 passer fint der man har mest ASCII-tegn for da vil hvert tegn oppta bare en byte. Kinesiske tegn derimot vil oppta tre byte. UTF-16 er en annen måte å enkode tegn på, der vil både ASCII-tegn og kinesiske tegn oppta to byte. Lenke til kommentar
opticus Skrevet 13. april 2005 Forfatter Del Skrevet 13. april 2005 kan dere komme med noe svar på det som har med problemet å gjøre i stedenfor å pirke på småting som ikke har noe med problemet å gjøre? utf-8 inneholder ikke kinesiske tegn: utf-8 og ascii er mer eller mindre like, utf-8 har litt flere tegn bare utf-8 character set ascii character set utf-16 vet jeg ikke hva inneholder, heller ikke utf-32, men utf-32 er hvertfall mer i bruk enn utf-16? det man prøver er å flytte alt over på iso standarder, disse inneholder ganske mye allerede, men har vanvittig mye mer plass til tegn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå