olais Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Lurer litt på det der med RAM og swapping. Kjører FC3 med 256 Mb Ram og 480 Mb swap. Er det slik at det blir brukt av "swappen" selv om det er en god del igjen av RAM'en? Prøvde meg litt fram og så at det ble brukt 152 Mb RAM og 100 Mb swap. Så startet jeg opp det ene programmet etter det andre, og tilslutt var 165 Mb RAM ibruk og 140 Mb swap. Stengte så av de samme programmene slik at jeg kom tilbake til utgangspunktet hvor det opprinnelig skulle være 152 RAM og 100 swap. Nå var RAM'en blitt redusert til 128 Mb og swap var fremdeles oppe i 144 MB. Hvordan fungerer egentlig dette med RAM og swap i forhold til hverandre? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Mulig at kernelen fant ut at det var mer hensiktsmessig å holde filer fra disken i cache i RAM, framfor å ha ett eller annet obskurt bibliotek der (som ble swappa ut). Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Hvis du bruker en 2.6 kjerne er det /proc/sys/vm/swappiness som bestemmer hvor mye kjernen skal swappe. Setter du denne til 0 blir swap-partisjonen aldri brukt. [cronius@cronihome ~]$ cat /proc/sys/vm/swappiness 60 [cronius@cronihome ~]$ Dette er vel standard. Du kan forandre den slik: [cronius@cronihome ~]$ su Password: root@cronihome:/home/cronius # echo 50 > /proc/sys/vm/swappiness root@cronihome:/home/cronius # cat /proc/sys/vm/swappiness 50 root@cronihome:/home/cronius # Det er en diskusjon om akkurat dette på kerneltrap her: http://kerneltrap.org/node/3000 Lenke til kommentar
olais Skrevet 15. april 2005 Forfatter Del Skrevet 15. april 2005 Takk for svar begge to. Får lese meg gjennom den tråden på linken og se om jeg blir noe klokere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå