Gå til innhold

Billapp og mopedlapp - ny regel ... igjen?

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Så vidt meg bekjent sluttet staten for relativt kort tid siden å gi alle som har bestått førerprøven for bil mopedlappen i sammen slengen. Det var plutselig ikke lov å fartes på kjøretøy med 50 cc og to hjul, men tre hjul derimot, var helt lov. Dette ble markert med tallene 147 (om jeg ikke tar feil) bakpå billappen. For kort tid siden ble jeg tilsendt dette plastikkvindunderet og la i dag merke til at jeg ikke har disse tallene bakpå.

Jeg vet også at etter nyttår fikk heller ikke nybakte sjåfører lov å kjøre traktor en gang, i følge førerkortet. På "punkt 9" foran på lappen står det bokstavene B M S, uten det siste T'en. Med fare for å gå for mye rundt grøten, spør jeg nå om jeg faktisk har tillatelse til å kjøre moped (med to hjul)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du var 0 før 1\1-05 kan du kjøre moped på klasse B. Ellers går vel M ok?? Spørr på trafikkstasjonen eller se www.vegvesen.no

Fant ut mer nå:

Forskrift om førerkort kap. 3

§ 3-5. Førerett i klasse B

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt.

4. Tre- eller firehjuls motorsykkel.

5. Klasse M kode 147.

I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge:

1. Beltebil og beltemotorsykkel, med eller uten tilhengerslede.

2. Klasse M kode 146.

3. Tilhenger til tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 cm3 , når tillatt totalvekt for tilhengeren er høyst 750 kg. Trekkvognen må være godkjent for å trekke tilhenger og tillatt tilhengervekt må være påført vognkortet.

0 Endret ved forskrifter 12 mai 2004 nr. 740, 5 nov 2004 nr. 1448 (i kraft 1 jan 2005).

:w00t:

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Ja, men så har du også noe som kalles vognkort :D Der står det vel hva som man kan trekke maks. Min bil kan trekke 750kg med driftsbrems :tease: og 300 og et eller annet uten driftsbrems he he

Husk at egenvekten heller ikke må overstiges :whistle:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For å klare litt opp i reglene rundt kjøring med vogntog på førerkort klasse B (ikke BE):

• Trekkbilens tillatte totalvekt (TTV) må være større enn slepvognas TTV.
  • Samlet TTV for vogntoget må ikke overstige 3500kg.
  • Trekkvognen må ha lov til å trekke slepvognen, dersom slikt er angitt i vognkortet til trekkvognen. Begge vognkort skal medbringes.
  • Slepvognen skal ha fungerende driftsbrems dersom TTV er mer enn 750kg.
  • Det er førerens ansvar at all last er sikret forsvalig og forskriftsmessig.

For å klare opp rundt vektbegrepene: Det er den tillatte totalvekten som er oppgitt i vognkortett som legges til grunn. Aktuell vekt (det du faktisk veier på vekta) legges ikke til grunn for noen beregninger, annet enn eventuell overlast.

Eksempel:

En russebil med TTV 2450kg i vognkortet trekker en campingvogn med TTV 1080kg i vognkortet. På vekta på biltilsynet veier campingvogna 800kg og bilen 2300kg. Samlet vekt på vogntoget er da 3100kg. Driftsbremsen fungerer på vogna, og bilens vognkort inneholder ikke informasjon om begrensinger i forhold til slepvogn.

Likevel kreves det BE for å kjøre dette vogntoget, fordi samlet TTV for vogntoget er 2450kg+1080kg = 3530kg.

Endret av bfisk
Lenke til kommentar
Så det vil altså at folk med vanlig klasse B ikke kan fullt utnytte laste og dra kapasiteten på en Ford Mondeo? Bilen har maks hengervekt på rett over 1800kg. Vet ikke hvor mye bilen i TTV.

Maks tilhengervekt er øvre grense, og er kun en begrensning for hva du har lov til å trekke med bilen, uavhengig av førerkortklasse.

Det er TTV på bilen + TTV på den aktuelle vogna (som da må være 1800kg ELLER MINDRE), som skal være under 3500kg.

Dersom du drar en vogn på 1800kg TTV, må TTV på bilen være 1700kg eller mindre. Det er den sannsynligvis ikke. Dvs for å fullt utnytte kapasiteten må du ha BE.

Lenke til kommentar

Det stemmer som du sier gromle.

Imidlertid må vi huske på at fordi om bilen har lov til å trekke 1800kg, betyr det ikke at du MÅ det. Du kan helt fint kjøre en henger på, si, 500kg TTV med denne bilen, med bare klasse B, forutsatt at TTV på bilen alene er 3000kg eller mindre.

Lenke til kommentar
For å klare litt opp i reglene rundt kjøring med vogntog på førerkort klasse B (ikke BE):

Trekkbilens tillatte totalvekt (TTV) må være større enn slepvognas TTV.

Virker som du bommer litt her. Det riktige er at Trekkbilens egenvekt må være større enn slepvognas tillatte totalvekt. Den tillatte totalvekten til bilen og hengeren til sammen, kan heller ikke, som du sier, overstige 3500kg med visse unntak. Du kan med bare B i sertifikatet dra en henger på inntil 750kg, selv om bilen har en tillatt totalvekt på 3500kg. Med andre ord, hvis den tillatte totalvekten til hengeren overstiger egenvekten til bilen med om så bare 1kg, har du ikke lov å dra den uten å koste på deg e'en først. At hengeren er aldri så tom, og veier 100 vis av kilo mindre enn bilen, siden du kanskje ikke har lastet den har ingen betydning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...