Gå til innhold

Melk i tastaturet.

Anbefalte innlegg

Jeg har et Logitech cordless desktop tastatur (det sorte og stilfulle), og jeg sølte nettopp litt melk mellom tastene...Vil dette gjøre noe skade på tastaturet (med unntak av en grusom lukt om noen timer :smile:)? Hvordan skal jeg i såfall få vasket bort melken...Får ikke tatt av tastene ved å dra dem opp heller...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, huff.. Sølte melk på et eller annet Mitsumi tastatur.. Det havnet i søpla etter en mislykket redningsaksjon: Åpnet tastaturet og ut spratt masse gummi-dingser som satt under hver tast :grin:.. Arkitekturen på de forskjellige tastaturene varierer vel, men pass på så ikke det samme skjer med deg.. De gummi-dingsene er nemlig uhyre vanskelig å få på plass igjen :wink:

Lenke til kommentar

Som Yummy nevnte tidligere; ta ut batteriene og skyll tastaturet med vann. Har gjort dette selv og tastaturet fungerer den dag i dag. Ett par dagers tørketid er forøvrig å anbefale. :wink:

mvh.

JagWire

[ Denne Melding var redigert av: JagWire på 2002-07-05 18:51 ]

Lenke til kommentar

La det være. Har sølt uendelig mye dritt på tastaturet mitt, (faktisk melk oxo :smile:) som er mye mer klissete og annet. Funker perfekt ennå.

Aner ikke hva slags tastatur logitech lager, men hvis du har et "normalt" et, så er det bare å sprette av tastene. Dette gjør du med en kniv som du kiler mellom tastene. Deretter gjekk :smile: etterpå presser du dem bare på igjen =)

Funker knallbra!

Hvis du ikke vet nøyaktig hvor tastene på tastaturet er, så skriv det ned først, ellers får du en liten jobb foran deg. (du finner det fort ut uansett hvis du tryppåer på "r", og får "e" =)

Lykke til!

Lenke til kommentar

dersom det samme skulle skje med noen som har compaqtastatur så kan jeg bare si: ta det med ro :smile: vanntette saker :razz:

-problemet er at måten det er bygd opp på hindrer skikkelig rens.

Skulle noen rense dette tastaturet så bør det åpnes helt og tas fra hverandre (slik at ikke tastaturchip'en får væske på seg). da er det bare å spyle og leke seg :smile: dersom det oppfører seg merkelig er det bare å bruke litt elektronikkrens etterpå.

Lenke til kommentar

Greide å tømme nesten et fullt Cola glass over et tastatur en gang. Tastene og alt funket fint en liten stund, helt til colaen under tastene begynte å tørke. Da ble det plutselig litt vanskelig å styre den klinkrøde Ferrarien i Need 4 speed 2.

Åpnet tastaturet og der lå det å fløt masse dingedonger i cola uten kullsyre.

Lenke til kommentar

bikja te modern&fadern (rip) klarte å pisse på mitt 7-8år gamle olivetti tastatur for ca 3-4 år siden. Jeg ågså klart å søle ca 3liter med flytende veske. alt fra juice/melk(lett) til finnlandi(vodka) + at det må ha vert tilsammen en full ostepop-pose med smuler fra diverse mat/gått gjenstander.

Jeg bruker tastaturet ennå :smile:

Klarer ikke skille meg fra det.....den er lissom perfet...den har alltid vært der for meg når jeg trengte den, imotsetning til andre organiske livsformer som er relativt innrelevante i livet.

Nei du kan sikkert bare vaske den litt, eller bruke trykkluft hvis du har tillgang til det.

ollivetti RULED!!

Lenke til kommentar

tror faktisk det var pga. cola søl jeg mistet ~140 dager uptime på linux burken min :smile:

sølte cola, orket ikke å gjøre noe med det den kvelden, merket at tastaturet ikke virket men sendte et par tegn til maskinen en gang i blant. neste dag hadde maskinen på merkelig vis startet på nytt. regner med at en gang i løpet av natten ble det sendt ctrl+alt+delete :smile:

Lenke til kommentar

Shit happen folks! Redd utstyret fra undergang ved søl av diverse væsker

Jeg fant et Cinet/Keytronic keyboard på søplefyllinga for en tid tilbake. Det så helt greit ut, bortsett fra at det var inngrodd med møkk. Jeg tok det med hjem, og puttet det i oppvaskmaskinen. Kjørte fullt vaskeprogram med såpe og det hele. Etter 2 timer i maskinen så det ut som om det kom rett fra samlebåndet på fabrikken. Jeg lot det ligge å tørke et par timer.

Full av optimisme koblet jeg det til PC`n. Dessverre virket det ikke. Det kom masse rare pipetoner fra maskinen. Jeg koblet ifra. Demonterte hele keyboardet med knapper og membrankontaktene. Det viste seg at det fortsatt lå vann igjen her. Tørket det raskt med en hårføner. Litt puslespill med knappene, men det løste jeg. Plugget det til igjen, og VIPS det virket. Disse linjene er skrevet med dette keyboardet.

Nå skal det sies at et nytt keyboard koster noen hundrelapper, så timelønna sto ikke helt i stil.

En helt annen sak er det hvis du skulle være så uheldig å søle Cola, øl eller lign. i keyboardet ditt, og selvfølgelig på en lørdag ettermiddag kl. 18.01. Riv snarest ut kabelen fra kabinettet og skyll keyboardet i kokende vann fra springen. Etter dette prøver du å åpne det. De fleste keyboard lar seg åpne, enten med skruer eller "snap on" clips. Disse sitter som regel nede i noen spalter under keyboardet.

Stikk en tynn flat skrutrekker inn i spaltene samtidig som du vipper litt på skrutrekkeren i en eller annen retning, samtidig som du prøver å dele keyboardet. Med litt forsiktighet går dette som regel bra.

Som på Keytronic keyboardet var det nødvendig å fjerne alle knappene for å få tørket opp skikkelig. Disse er det som regel bare å trekke rett opp. HUSK FOR ALL DEL Å NOTER HVOR KNAPPENE SITTER, ELLER HA ET ANNET KEYBOARD TILGJENGELIG NÅR DU SKAL MONTERE ALT SAMMEN IGJEN. Jeg tror med sikkerhet at jeg kan si at du ikke husker 100% på hvor alle knappene sitter. En kopimaskin kan også være til hjelp.

Når du har åpnet alt, så tørker du med en hårføner som nevnt tidligere. Monter delene sammen igjen, og jeg er rimelig sikker på at du har et Keyboard som fungerer igjen.

I mange tilfeller kan også dette være løsningen ved søl på andre elektroniske produkter, men husk å FJERNE STRØMKILDEN UMIDDELBART.

Mister du derimot elektronikk i saltvann, gjør du følgende: FJERN STRØMKILDEN UMIDDELBART, og senk den ned i saltvannet igjen (dette gjelder hvis gjenstanden har vært nedsunket i saltvann, og ikke bare fått seg en liten sprut). Få tak i ett eller annet kar, pose eller lign. fyll denne med saltvann og legg gjenstanden oppi. Dette for å hindre at det kommer luft til, slik at saltet ikke får den minste sjanse til å begynne på sin spisende effekt (oksidering). Bring gjenstanden til ferskvann så snart du kan. Senk den på ny ned i ferskvannet, gjerne i ei balje. Skyll gjenstanden godt. La gjerne vannet stå å renne, slik at du får nøytralisert saltet. Deretter kan du bruke hårføneren til å tørke gjenstanden opp.

Gjenstander med LCD display går det ofte galt med. Vannet trenger som regel inn imellom glassplatene på displayet, og dermed er det ødelagt. Vær tålmodig og helt sikker på at du har fått gjenstanden helt tørr før du kobler til strøm.

ADVARSEL: Dette gjør du på eget ansvar. Jeg fraråder å prøve dette på gjenstander som er direkte drevet av 220V, og husk for all del å holde små barn borte fra smådelene, da de kan svelges og føre til kvelning. Den var rimelig typisk amerikansk eller...?

(U) lykke til!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-06 02:17, Tresprit skrev:

Quote:

Den 2002-07-06 01:18, Shrike skrev:

sikker på at det ikke var melken som kommer ut av tissemann da?

jævlig useriøst......

skulle (nesten) vært bannet fra forumet

<fjortismode>

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

syns det var litt morsomt jeg :smile:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

</fjortismode>

[ Denne Melding var redigert av: Xvani på 2002-07-06 02:39 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...