Gå til innhold

Hjelp til valg av ny Harddisk basert mp3 spiller

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å bytte ut min kjære lille 512 mb NAPA med en større sak..

Den må være billig,god plass, "holdbar" og ikke bra:P

Jeg har sett på to eksempler:

1

2

Disse passet meg egentlig veldig bra men jeg er veldig usikker, Er ikke engang sikker på om jeg vil kjøpe ny. Bare sjekker markedet :p

Men noen tanker om "mine utvalgte" eller andre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt første inntrykk av de 2 er:

Cowon har jeg aldri hørt om men du kan lese erfaringene.

Creative sine mp3 spillere er ekstremt store, anbefaler ikke.

Selv har jeg mine personlige favoritter, blant iriver sine og sony.

Iriver sin er litt større enn ipod men har mange flere funksjoner, mens sony sin nw 3 er nydelig og liten. tror det er den minste mp3 spilleren jeg har sett blant de med 20gb.

Men uansett lykke til med valget!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kan anbefale Zen Xtra ut ifra egne erfaringer med Zen NX. Xtra kan du få med større lagringsplass (60 GB) og skjermen er bedre enn på Zen NX. Spilleren er billig og gir god lyd. En annen fordel er at du har mange muligheter til å fikse på spillelistene uten å koble deg opp mot en PC.

Den er like robust som alle andre harddisk-baserte DAP'er. Harddisken i Xtra'en tåler hverken mer eller mindre enn det du finner hos konkurrentene, men spilleren er ellers veldig solid. At den ikke får masse riper bare du putter den i lommen kan vel regnes som en fordel :p . Jeg har iallfall mistet min spiller i gulvet mange ganger, uten at den (tilsynelatende) har tatt skade av det. Skulle harddisken gå istykker pga. fall så er den virkelig *store* fordelen med NX og Xtra, at de bruker vanlige laptop-harddisker. Derfor finner du folk som har stappet inn 100Gb HD'er! Dette øker helt klart levetiden til produktet.

Xtra er heller ikke så "enorm" eller stygg som enkelte skal ha det til. Den gir et litt retro-preg der hvor iPod ser ut som et kjøleskap fra 50-tallet.

Du finner forresten iPod til rett under 3000 kr. Du kan da regne med å få 20-30GB, mens du får Zen Xtra med 60GB for litt mindre. Et ganske lett valg etter min mening, for jeg liker hverken menysystemet på iPod eller iTunes.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Creative sine mp3 spillere er ekstremt store, anbefaler ikke.

Iriver sin er litt større enn ipod...

Vil bare kommentere disse, hva mener du med "ekstrem store"? Snakker vi om 2 millimeter eller to meter større enn andre mp3 spillere? Når du bruker uttrykket "ekstremt" så høres det ut som om en må gå rundt med en hel PC i lomma. En grunn til at de første Creative spillerne var litt større enn iPod var at Creative benyttet 2,5" disker (samme som i laptops) mens Apple benyttet 1,8". Dette var nok en av grunnene til at Creative kunne levere 60GB lenge før Apple.

iRiver større enn iPod? Er det lengde, tykkelse eller bredde du tenker på her?

Regards

SilverWolf

Lenke til kommentar

er du sikker på at du trenger 20-60GB?

hva med en Ipod Mini 6GB. du skriver at du er usikker, så kanskje det er lurt å gå for noe relativt billig, du nevner 2000-3000, inkludert studentrabatt koster ipod mini ca. 2100,- inkl frakt fra applestore, ellers rundt 2300,-

fordelen med ipod mini og den billigere Creative Zen micro er jo den fysiske størrelsen, vekten og prisen. bakdelen er jo at du får en del mindre lagringsplass, men fortsatt langt mer enn de 512Mb du er vant til.

hvis du ser i her finner du mange kriterier du burde ta stilling til før du kjøper ny mp3-spiller, jo flere kriterier du kan komme med jo lettere er det å hjelpe deg med å finne en spiller som passer dine behov.

Lenke til kommentar
fordelen med ipod mini og den billigere Creative Zen micro er jo den fysiske størrelsen, vekten og prisen. bakdelen er jo at du får en del mindre lagringsplass, men fortsatt langt mer enn de 512Mb du er vant til.

Micro/Mini prisene lurer deg litt. Jeg vil påstå det er vesentlig billigere for storebror Zen Touch og iPod 20GB p/mb. Altså du får særdeles mindre for pengene ved å kjøpe en Mini eller Micro.

Om du finner ut at du ikke trenger 20GB, kan det være ett godt kjøp med Micro/Mini pga det fysiske, det eneste som er positivt med dem i forhold til de noe større Zen Touch og iPod 20Gb.

Du må nok sette deg ned og fundere ut hva du egentlig trenger.

20GB evt mer, eller disse mindre spillerne med 4,5 eller 6 GB.

Lykke til med ditt valg :thumbup:

Lenke til kommentar

Sett i ettertid så burde jeg nok ha valgt å legge på to-tre hundrelapper ekstra og fått en 20GB iPod istedenfor 6GB iPod mini. Bare husk at både iPod mini og Zen Micro gir *svært* lite lagringsplass for pengene!

Fordelen er at de er veldig små, og i motsetning til de litt større spillerne, så er det relativt trygt å ta med en sånn DAP på tur. Min iPod mini har tydeligvis ikke tatt noe skade av det, og har ikke vist noen antydninger til "skipping". Når det er sagt så har jeg tatt med Zen NX på atskillige løpeturer, men det virker som om batteriforbruket øker noe helt ekstremt... Kanksje fordi lesehodet "hopper" rundt og må kompensere i større grad enn om man holder den i ro...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...