JuGeun Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Foresten unngå sivil tjeneste! Why? Er vel greit å fly litt rundt på skoler/barnehager/sykehus ? En sivil jobb du ikke selv kan velge og få ca 100kr dagen? Meningsløst spør du meg.. Sats heller på å dimme det er enkelt.. Hva er mer meningsløst med det enn å passe på en bom ved enn eller annen militærleir? Og valgfriheten når det gjelder siviltjeneste er mange ganger større enn i det miliære, det må du da vite? Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Foresten unngå sivil tjeneste! Why? Er vel greit å fly litt rundt på skoler/barnehager/sykehus ? En sivil jobb du ikke selv kan velge og få ca 100kr dagen? Meningsløst spør du meg.. Sats heller på å dimme det er enkelt.. Hva er mer meningsløst med det enn å passe på en bom ved enn eller annen militærleir? Og valgfriheten når det gjelder siviltjeneste er mange ganger større enn i det miliære, det må du da vite? Enig, men ser overhodet ingen grunn til å gidde ha en slik militær tjenste.. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Noen som vet om du slipper millitæret hvis du driver et firma? Jeg har særdeles lite lyst å tape store penger, og risikere konkurs pga millitæret. Har per i dag fått utsettelse pga skolegang, men regner med de har tenkt å dra meg inn igjen til neste år, noe som passer meg litt dårlig. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Godt spørsmål! Du kan jo prøve å dimme, da er du jo langt på vei. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Foresten unngå sivil tjeneste! Why? Er vel greit å fly litt rundt på skoler/barnehager/sykehus ? En sivil jobb du ikke selv kan velge og få ca 100kr dagen? Meningsløst spør du meg.. Sats heller på å dimme det er enkelt.. Hva er mer meningsløst med det enn å passe på en bom ved enn eller annen militærleir? Og valgfriheten når det gjelder siviltjeneste er mange ganger større enn i det miliære, det må du da vite? Enig, men ser overhodet ingen grunn til å gidde ha en slik militær tjenste.. Jeg kan se mange grunner til å velge å jobbe for en frivillig organisasjon for noe en brenner for, i en barnehage, ungdomsarbeid eller eldrehjem, men særdeles få argumenter for å passe på en kjip liten bom på Lutvann. Kjenner folk som har hatt slik tjeneste, særdeles lite givende, satt opp mot de forskjellige måtene en kan avtjene siviltjeneste på ser jeg ingen grunn til at det skal være noen overhengende grunn til å velge bort arbeide for noe en kan finne interessant. Krype rundt i søle og bli kommandert av drittsekker ett-to år eldre og tre striper rikere enn deg er ikke my cup of tea. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Er det ikke slik at man kan utsette tjenesten til etter endt utdanning hvis man kommer inn der man vil rett etter vgs? Det kan gå, men skolen er nødt til å holde av den plassen til deg dersom du skal i militæret, og om du ringer og sier du ikke kan i militæret fordi du skal studere, så sier de at du skal i militæret og at de holder plassen til deg. På sesjon fikk vi beskjed om at det var studiene som skulle vente, ikke militæret. Lenke til kommentar
kverna Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 haha! tror dem er så viktig. Løpe rundt i skogen å skyte med blank.. jaja, hver sin lyst. Selv synes jeg alt annet enn yrkessoldater er tåpelig, latterlig og ikke minst unødvendig Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 Jeg akter å dimme på sesjon. HalTan, hva fortalte du dem? Hørte noe om søvnløshet ...? Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 17. april 2005 Del Skrevet 17. april 2005 (endret) Jeg akter å dimme på sesjon. HalTan, hva fortalte du dem? Hørte noe om søvnløshet ...? Du kan jo dra standarden med at du er deprimert og selvmordstanker og hele pakka, men jeg syns grensa går før man kommer så langt når det gjelder hva man skal finne på for å få dimme (sett at man da ikke har noen av delene). Men for all del. Hørte om en som sa han ikke fikk sove i militæret for å få lov til å dimme. Vaktene trodde jo selvsagt ikke på ham, og gutten fikk følgemann konstant, for å se om han sov. Etter tre dager ellerno så ble han sendt hjem, han klarte å tvinge seg til å være våken.. Endret 17. april 2005 av Marvil Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Jeg fikk søkt meg inn her om dagen. Skal sannsynligvis inn i September, noe som er genialt. Får jo dimme minst 6 uker før tid, for å rekke skolestart. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Jeg akter å dimme på sesjon. HalTan, hva fortalte du dem? Hørte noe om søvnløshet ...? Prata med Fela nå? Høh... Uansett, jeg la meg klokka 4 natta før, dreit i barberinga akkurat den dagen, så generelt sett uflid ut på håret. Ellers var det ikke verre enn at jeg så litt trøtt ut og sa at jeg sleit med døgnrytmen (hvem av dere hw-nerder kan med hånda på hjertet kan ikke si at dere allerede har dette problemet litt, eller i hvert fall av og til?). Overdrev naturligvis en smule, plusset på at dette medførte depresjoner i perioder (boo-fucking-hoo, her er det viktig å se ut som du egentlig ikke vil prate om det, slik at sesjonslegen må fiske det litt ut av deg, tenk strategisk, spill godt). Vips, 1 av 9 i psykisk helse. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 18. april 2005 Del Skrevet 18. april 2005 Jeg fikk søkt meg inn her om dagen. Skal sannsynligvis inn i September, noe som er genialt. Får jo dimme minst 6 uker før tid, for å rekke skolestart. Det kommer litt an på hvor du er. De fleste steder går det bra, andre steder må man ta vakter i helgene etc. Lenke til kommentar
Anonym234 Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Jeg akter å dimme på sesjon. HalTan, hva fortalte du dem? Hørte noe om søvnløshet ...? Prata med Fela nå? Høh... Uansett, jeg la meg klokka 4 natta før, dreit i barberinga akkurat den dagen, så generelt sett uflid ut på håret. Ellers var det ikke verre enn at jeg så litt trøtt ut og sa at jeg sleit med døgnrytmen (hvem av dere hw-nerder kan med hånda på hjertet kan ikke si at dere allerede har dette problemet litt, eller i hvert fall av og til?). Overdrev naturligvis en smule, plusset på at dette medførte depresjoner i perioder (boo-fucking-hoo, her er det viktig å se ut som du egentlig ikke vil prate om det, slik at sesjonslegen må fiske det litt ut av deg, tenk strategisk, spill godt). Vips, 1 av 9 i psykisk helse. Haha. Svikte landet på denne måten! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Jeg fikk søkt meg inn her om dagen. Skal sannsynligvis inn i September, noe som er genialt. Får jo dimme minst 6 uker før tid, for å rekke skolestart. Det kommer litt an på hvor du er. De fleste steder går det bra, andre steder må man ta vakter i helgene etc. Dama i telefonen sa at militæret var svært fleksible på det, i alle fall. Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Siste halvåret på GSV(altså hvis du er på grensa) er det ikke forskjell på helger og hverdag.. du går altså i ett! Men får tilgjenngjeld 50% mer lønn hverdag og 2 ekstra permdager hver mnd. Og tjenesten er uvurderlig perfekt så det er ikke noe negativt Lenke til kommentar
Sneakerholic Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Bare for all del, hold deg unna garden, masse helgevakter! De tok nesten halvparten av helgene mine i et halvt år. I tillegg er befalene de største rasshølene i militæret! De holder deg gjerne igjen noen timer hvis ikke permvasken er bra nok (den er sjelden bra nok for dem) så du ikke rekker diverse fly og togturer hjem i helgen. Søk stormingeniør eller noe på sørlandet, marinen f.eks. Hvor givende tjenesten er er selvfølgelig viktig, men uansett er samholdet med folka du møter der viktigere. Man møter så utrolig mange fete folk som man forblir venner med hele livet. Mennesker som hater sammen blir ofte veldig gode venner! Angrer ikke på at jeg brukte et år av livet mitt i militæret selv om tjenesten var sur, hadde muligheten til å lure meg unna men tror det ville vært et kjedelig år... Lenke til kommentar
Ex-calibur Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 (endret) Nå er jeg også kalt inn til sesjon. Jeg er nå litt usikker på om jeg vil være "tjenestedyktig" i militæret; problemer/skader/sykdom og operasjoner på ett øre med sterkt nedsatt hørsel. Er det noen som har lignende erfaringer? Noen som har blitt dimmitert pga slike problemer? Og en evt. dimmitering; vil dette slå negativt ut på en CV sett i lys av øreproblemene? Har lyst til å søke Handelshøyskolen i Bergen, og det er litt kjedelig om dimmitering står litt i veien for utdannelsen... (har forresten lege-erklæring..) Endret 19. april 2005 av Ex-calibur Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Det er da du som bestemmer hva som står på din CV:) Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Og en evt. dimmitering; vil dette slå negativt ut på en CV sett i lys av øreproblemene? Har lyst til å søke Handelshøyskolen i Bergen, og det er litt kjedelig om dimmitering står litt i veien for utdannelsen... Samordnaopptak bryr seg da ikke om du har dimmet militæret, er voldsforbryter eller tidligere nazist. De ser på karakterer og studiekompetanse, ingenting annet. Du kommer inn på NHH uavhengig av militæret, du får dog 3 konkurransepoeng for å gjennomføre førstegangstjeneste. Det kan ha noe å si når du søker jobb, men i realiteten har det absolutt ingen effekt. Har man gjennomført kan man prøve å vinkle det positivt, man selger tross alt seg selv, har man ikke gjennomført driter nok de fleste arbeidsgivere ganske langt i det. Lenke til kommentar
EpziloN Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 jeg kjenner en god del folk som fikk dimme før fullført tjeneste pga. skolestart. ikke noe stess, må bare søke litt i god tid. jeg skulle ønske jeg kunne ta førstegangs tjenesten om igjen, om jeg kunne hatt samme tjenesten som den jeg hadde. *savne* Epz. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå