Gå til innhold

Innkalt til førstegangstjeneste

crapgame

Anbefalte innlegg

noen som har noen tips til å få slippe førstegangstjenesten?

skal på sesjon til neste år, og vil si at jeg NEKTER å dra i militæret.. Hvis jeg kommer inn skal jeg lage et helvete for å si det sånn.. :love: ..

så hvis noen har noen tips å dele så bare fyr løs!

Si at du er deppa. Funka for meg, dimma på stedet.

Hadde du på rosa/lyseblått bånd og polo-pique aka. Bærumsuniform også? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Si at du er deppa. Funka for meg, dimma på stedet.

Du har forstått det. Forsvaret tar ikke sjangsen på å ha sånne. De er liv redde for selvmord. Kommer du alikevel inn snakk med presten og han dimmer deg. Lover deg at det funker. Presten har egen time hvor selvmord tas opp osv så dette legges vekt på.

Ta feks våre naboer i øst: Mener å huske i fjord de 2.5 første mnd var det allerede 80 selvmord blandt værnepliktige

Lenke til kommentar

Jeg forstår at mange vil slippe førstegangstjenesten. Det er tøft å reise fra kjærester, jobb, skole, familie osv men jeg vil likevel anbefale dere å gå gjennom det. Det kan være en veldig bra opplevelse. Du treffer masse folk, mange gode venner (med litt hell) og etter min mening kan det gi deg mange gode erfaringer.

Lenke til kommentar
Har det ikke blitt en del SIBO (Strid i bebygd ommråde) i garden nå da? Det må da være artig?  :roll:
Hmm, joda. Det stemmer det. Hvor mye SIBO-tjænest de får er en annen sak. Først er det en heftig paradesesong, deretter sommer med mye vakt. Så kommer høsten der man sikkert begynner å merke budsjettkuttene. Dvs. mye perm, lite øvelse.

SIBO er sikkert gøy det, iallefall de 2 ukene man driver med det.

Nei, SIBO er ikke "gøy". Når du har løpt inn og ut av betonghus en million ganger så går noe av sjarmen ut av ballongen. Det er ikke CS man driver med, selv om lokkevideoer og pr-kampanjer i presse prøver å gi inntrykk av det. Og ja, dette vet jeg, jeg har vel et ark hvor det står at jeg er spesialisert innen SIBO, Gud vet hvor det beviset har blitt av.

Det kan kanskje virke tøft de første dagene, du får MP-5en, rødpunktsikte, svarte "flammesikre" hetter, Glock osv, men hvis du går inn i Forsvaret og forventer lek hvor du kan late som du er med i det nyeste SWAT-spillet, så blir du nok skuffet.

For all del, noen kan sikkert ha det kult et år som statens slave, men de militærfrelstes innlegg fortjener en motvekt. Det meste av tiden har du det _ikke_ kult, ikke tro all propagandaen.

Lenke til kommentar
hallo

skal en ha maks ut av verneplikten så er eneste vei å gå luft/sjø og utenlands tjeneste. det ser bra ut på CV og er en opplevelse for livet. steder en kan tjenestegjøre er Belgia(NATO HQ eller SHAPE.), USA(Norfolk(noen som ser på JAG?)), tyskland(Ramstein, en luftbase med 15000 amerikanere) og nederland. her tjener du over 12000 skattefritt og lever dritfett. i brussel(NATO HQ.) bor du i en 500 KVM. villa i byens ambasade strøm, det var her jeg var. dette anbefales.

Epz.

og hvordan får man det?

Garden er greit, Vis du kommer deg i paradegruppa får du reise mye.

men, hvilken andre plasser er det du får muligheter i utlandet?

er nå innkaldt til heimevernet i Juli, men repitisjonstjeneste til jeg er 40 frister ikke så mye.

Så jeg vil nok søke over til noe annet.

hvilken avd osv. for å komme til Brussel?

hallo

joda, jeg vet at parade gruppa er en del å reiser. bla. USA, of rundt i europa. og da har dere ganske fett betalt, men den betalinga der hadde jeg 10 månder i strekk, pluss at en blir bumpet opp fra menig til korporal/ULM så en tjener litt ekstra oppå det igjen. for å komme deg til brussel må du søke deg over til marinen eller luftforsvaret. da deler samme rekruttskole i stavanger, nemmelig KNM Harald Haarfagre. men det krever jo litt å få jobben da på et av disse stedene. og jobben du gjør der nede er stort sett å være sjåfør, og sitte i resepsjonen og på et arkiv. men det som kreves er god engelsk, gjerne et språk til, f.eks fransk eller tysk. opphold i utlandet over tid, altså ikke familie ferie til syden. data kjennskap og erfaring med å kjøre i byer. om du har vært budbil eller noe så er det praktisk. og gjerne hatt lappen i noen år. og at du er over 20.

Epz.

Lenke til kommentar
for å komme deg til brussel må du søke deg over til marinen eller luftforsvaret. da deler samme rekruttskole i stavanger, nemmelig KNM Harald Haarfagre.

Man kan også søke hæren, bli MP og komme seg til Brussel den veien om det høres mer spennende ut.

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at man kan utsette tjenesten til etter endt utdanning hvis man kommer inn der man vil rett etter vgs?

Ja

Gjelder det også siviltjeneste?

Sier man på sesjonen at man vil utsette det til etterpå da eller?

Tror du kan si det på sesjon ja. Men kan og si det når innkallelsen kommer. 99% sikker det gjelder sivil tjeneste og. Foresten unngå sivil tjeneste!

Lenke til kommentar
Her er ett par spørsmål som du kan spørre deg selv:

Ønsker du å møte andre folk fra hele Norge?

Hvis man drar for å gjøre noe fornuftig (studere, f.eks.) gjør man da også det...

Ønsker du å bo tett i lag med andre, og dermed utvikle din sosiale intelligens?

Det finnes da andre måter å gjøre den enn i militæret.

Ønsker du å lære å vaske?

Hvor vanskelig kan det være? Jees.

Ønsker du å lære om militær teknologi?

Kan ikke si jeg har noe behov for det, nei.

Ønsker du å stå opp grytidlig?

Maybe the day hell freezes over. Maybe.

Ønsker du å skyte med våpen?

Nei.

Ønsker du å lære litt om å leve i naturen?

Hvorfor skulle jeg det? Kaldt, vått, rått og faen. Nei, takke meg til byen.

Ønsker du å teste dine fysiske grenser?

It's like... nei. Ikke egentllig.

Gjett om jeg vil i militæret, a... :hrm:

Lenke til kommentar
Foresten unngå sivil tjeneste!

Why?

Er vel greit å fly litt rundt på skoler/barnehager/sykehus ?

En sivil jobb du ikke selv kan velge og få ca 100kr dagen? Meningsløst spør du meg.. Sats heller på å dimme det er enkelt..

Endret av Bogan
Lenke til kommentar

En sivil jobb du ikke selv kan velge og få ca 100kr dagen? Meningsløst spør du meg.. Sats heller på å dimme det er enkelt..

Jojo, dimme er greit nok det. Men hvis du for eksempel sier at du er pasifist.. Da vil dem jo sikkert bare sette deg til siviltjeneste i stedet for militæret. Hva skal til for å dimme fra siviltjenesten også da?

Lenke til kommentar

Jojo, dimme er greit nok det. Men hvis du for eksempel sier at du er pasifist.. Da vil dem jo sikkert bare sette deg til siviltjeneste i stedet for militæret. Hva skal til for å dimme fra siviltjenesten også da?

Dimmer du slipper du allt. Erklerer du deg som pasefist får du siviltjeneste. Ergo forsøk å dimme. Om du ikke har noen dimme grunn, sats på pshykisk helse og du vil bli dimmet

Lenke til kommentar
for å komme deg til brussel må du søke deg over til marinen eller luftforsvaret. da deler samme rekruttskole i stavanger, nemmelig KNM Harald Haarfagre.

Man kan også søke hæren, bli MP og komme seg til Brussel den veien om det høres mer spennende ut.

tja.. om du vil bære våpen og bo på en brakke så for all del bli MP. men om du vil bo i en villa på 500 kvm. og kjøre de kule bilene, og ha de beste festene så er marinen/luft veien å gå. MPene holder til på SHAPE, som ligger et godt stykke utenfor brussel.

Epz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...