Gå til innhold

Innkalt til førstegangstjeneste

crapgame

Anbefalte innlegg

ringte til vpv i dag og fikk vite at jeg har blitt kalt inn til GSV. flotters tenkte jeg helt til jeg fikk vite at jeg skal inn i januar. der røyk 2 skoleår og jeg som hadde fått plass på Noroff og alt, men gidder ikke å be om utsettelse fo det.

noen fler som vet at de er kalt inn?

hvis du lurer ring vpv på 815 55 580 ( må oppgi personnr.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ouch, den er jævli bitter.. Når jeg skulle inn, var det i midten av juli ellerno, noe jeg så på som en perfekt dato egentlig. Ferie før jeg skulle inn, samt tidlig ferdig.

På den annen side, du kan jobbe før og etter tjeneste, så tjener du litt mer slik at ikke Noroff blakker deg, da det vel koster en del penger..

Det telefonnummeret, tar de flere saker enn bare innrykk, eller finnes det andre nummer til andre ting..?

Lenke til kommentar

Jeg ringte dem i går, og fikk vite at de ikke har gjort noe i forhold til meg ennå. Altså, tidligst inn til høsten. Jeg har i utgangspunktet ikke lyst til å gå i militæret, men nå kan det altså hende at også jeg blir innkalt slik at det går to skoleår. Han jeg snakket med sa derimot at jeg bare kunne begynne på skole, og det har jeg da også tenkt, jeg skal på Birkeland FHS til neste år. :)

Lenke til kommentar
Ouch, den er jævli bitter.. Når jeg skulle inn, var det i midten av juli ellerno, noe jeg så på som en perfekt dato egentlig. Ferie før jeg skulle inn, samt tidlig ferdig.

På den annen side, du kan jobbe før og etter tjeneste, så tjener du litt mer slik at ikke Noroff blakker deg, da det vel koster en del penger..

Det telefonnummeret, tar de flere saker enn bare innrykk, eller finnes det andre nummer til andre ting..?

tror de svarer på alle spm. som er relevant med førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar
Jeg var på GSV, og det er vel det beste året i livet mitt så langt.

EDIT: Og det betyr ikke at de andre årene har vært dårlige på noen måte.

Hva er egentlig GSV??

GSV er garnisonen i sør varanger. Altså russergrensa. Var der selv, kan ike tenke meg bedre førstegangs tjeneste. Om du dropper det vil du angre tro meg. Absolut beste året mitt og.. Gjør noe helt annet og lærer utolig mye om seg selv

Lenke til kommentar
Jeg sitter igjen med den motsatte erfaringen. Ett år i kongens klær gjorde meg dummere, og reduserte argumentasjonsevnen min. Den fysiske formen fikk en liten oppsving, men det var også alt.

Det tror jeg kommer helt an på hvor man er og hva men gjør.. ufattelig mye dritt.. er ikke mye jeg hadde giddi å gjort i forsvaret, men gsv er helt topp!

Lenke til kommentar

jeg ringte tilbake til vpv i dag og fikk byttet til Ingeniørbataljonen slik at jeg kan starte med studiene høsten 2006 og ikke gå glipp av 2 skole år. syns det ser minst like kult ut å være i Ingeniørbataljonen og muligens søke seg vidre til oversettningskompaniet som driver med maritim transport av marinejegere, dykkere, kystjgere, hjk osv. noen som har noen erfaring fra Ingeniørbataljonen?

Lenke til kommentar

Når man ringer det nr.et, får man bekreftet ja eller nei om man blir innkalt? jeg tør ikke ringe i frykt for at de skal oppdage navnet mitt og si at "faen, han der skal inn! åkke som!"

Jeg vil ikke i militæret. Bortkastet år.

Lenke til kommentar
Når man ringer det nr.et, får man bekreftet ja eller nei om man blir innkalt? jeg tør ikke ringe i frykt for at de skal oppdage navnet mitt og si at "faen, han der skal inn! åkke som!"

Du finner ut om de har gjort noe i forhold til navnet ditt. Akkurat nå har de oversikt over sommeren, men ikke mer enn det. Med andre ord, du får mest sannsynlig ikke et klart ja eller nei.

Lenke til kommentar

når du ringer blir du satt over til et slags sentralbord der du snakker med folk som skal hjelpe deg med ev. spm. de har ikke noe å gjøre med hvem som blir kalt inn det er det en saksbehandler som gjør og de holder til på et helt annet sted.

tlf. til saksbehandlere er: 62 51 53 3 1/2/3/4 på slutten (eks. 62 51 53 31)

disse ringer du hvis du har blitt satt opp og ønsker f.eks å bytte til en annen avdelig slik jeg gjorde

det har ikke noe å si når inntaket er de fleste (sa saksbehandleren) som er satt opp nå er de som skal inn resten er det mer usikkert med. hvis du ikke er satt opp bør du søke skole og hvis du får innkallels mens du studerer utsetter du førstegangstjenesten og det er mindre sannsynlig at du skal inn :cool:

Lenke til kommentar

Siden du bare skriver "bortkastet år" regner jeg med at du ikke er mot militæret i sin helhet. Her er ett par spørsmål som du kan spørre deg selv:

Ønsker du å møte andre folk fra hele Norge?

Ønsker du å bo tett i lag med andre, og dermed utvikle din sosiale intelligens?

Ønsker du å lære å vaske?

Ønsker du å lære om militær teknologi?

Ønsker du å stå opp grytidlig?

Ønsker du å skyte med våpen?

Ønsker du å lære litt om å leve i naturen?

Ønsker du å teste dine fysiske grenser?

Svarer du ja på mer en 5 spørsmål er militæret noe for deg! :)

Mvh Pebbe, med blandede følelser for førstegangstjenesten

Lenke til kommentar

noen som har noen tips til å få slippe førstegangstjenesten?

skal på sesjon til neste år, og vil si at jeg NEKTER å dra i militæret.. Hvis jeg kommer inn skal jeg lage et helvete for å si det sånn.. :love: ..

så hvis noen har noen tips å dele så bare fyr løs!

Lenke til kommentar
noen som har noen tips til å få slippe førstegangstjenesten?

skal på sesjon til neste år, og vil si at jeg NEKTER å dra i militæret.. Hvis jeg kommer inn skal jeg lage et helvete for å si det sånn.. :love: ..

så hvis noen har noen tips å dele så bare fyr løs!

For det første så avtjener pr i dag ca 40%. Vi har fått ny forsvarsjef i disse dager. Sammt det er mye snakk om å heller lage yrkessoldater fremfor det tradisjonelle vernplikten vi i dag har. Disen(nye generalen) Har sagt at siden vi i dag ikke har noen reèl fare for invasjon, men mer fare for terror. Er det ønskelig med proffesjonelle soldater. Når dette skjer er vanskelig å si.

På sesjon er det vanskelig å dimme, du kan jo prøve, ha lege erklæringer etc.

Når du blir kallt inn er det enkelt å dimme. Ha problemer med å sove, angst gråt klag til prest hver dag ha selvmordstanker. Eller enkelt og greit "tillstå" narkotika problemer. Med andre ord hvis du virkelig ikke vil millitæret slipper du ;)

Men skal love deg den dagen du har fullført en skikkelig førstegangstjeneste at du ikke angrer et sekund på at du fullførte. Personlige erfaringer og opplevelser du sitter igjen med er ubeskrivelige. Vil så absolutt anbefale alle å fullføre, men fullfør på et skikkelig sted, er du et sted hvor arbeidsoppgaven like gjærne kunne vært en sivil jobb ser heller ikke jeg noe poeng å bli..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...