int20h Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Red Hat tester dobbelkjerner Linuxspesialist Red Hat jobber med å utvikle en ny versjon av RHEL med støtte for kommende dobbelkjerneprosessorer fra AMD og Intel. Les artikkelen her Lenke til kommentar
R0adkill Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Linux, som i kjernen linux har støttet dual-core AMD cpuer siden 2.6.9-rc3 om jeg ikke husker helt feil. Artig at Red Hat leverer en hel distro komilert for dual-core, så lenge de faktisk gir ut distroen gratis. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Linux, som i kjernen linux har støttet dual-core AMD cpuer siden 2.6.9-rc3 om jeg ikke husker helt feil. Artig at Red Hat leverer en hel distro komilert for dual-core, så lenge de faktisk gir ut distroen gratis. Trengs ikke noe rekompilering for å støtte dualcore. Linux-kjernen må kunne se de to cpu-kjernene for å kunne distribuere tråder riktig, det er alt. RedHat skal ikke gi ut noe ny distribusjon, det er fortsatt RHEL 4, bare en ny revisjon med oppdatert kjerne etc. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Linux, som i kjernen linux har støttet dual-core AMD cpuer siden 2.6.9-rc3 om jeg ikke husker helt feil. Artig at Red Hat leverer en hel distro komilert for dual-core, så lenge de faktisk gir ut distroen gratis. Noe annet har de ikke lov til ifølge GPL. I tillegg til å drive å lage en distro (som du kan laste ned), selger de også support til denne. med supporten får du også kompilerte binærfiler. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Dobbelkjernearkitektur vil delvis revolusjonere servermarkedet ettersom man gjerne kan sammenligne én enkelt CPU med et toveis system. Systemer som tidligere var toveis vil nå få egenskapene til et fireveis system. er det mer revolusjonerende enn det faktum at en 2-veis cpu per def. er mer plassbesparende? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Men du har bare en (trang) minnebuss... Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Linux, som i kjernen linux har støttet dual-core AMD cpuer siden 2.6.9-rc3 om jeg ikke husker helt feil. Artig at Red Hat leverer en hel distro komilert for dual-core, så lenge de faktisk gir ut distroen gratis. Noe annet har de ikke lov til ifølge GPL. I tillegg til å drive å lage en distro (som du kan laste ned), selger de også support til denne. med supporten får du også kompilerte binærfiler. altså, gpl sier ikke noe om prisen på ett produkt. eneste gpl sier er at om koden er under den lisensen så må den bli gjort tilgjengelig for enhver som kan få tak i binærfilene som er basert på koden. red hat gjorde det lenge stort på salg av boxed linux, før tilgangen på billig bredbånd gjorde det mulig for alle og enhver å laste ned isoer. prisen lå vel på 500kr ca, svært billig for ett os sammenlignet med 2000 eller hver det nå koster for xp home. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Jeg har lyst til å prøve denne linuxen når den kommer ut. (Vil det komme en Windows XP for dobbelkjerner?) Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 om du kjører pro så skulle det ikke være noe problem, spørsmålet er om du kan flytte windows over og satse på at den oppdager den ekstra kjerna eller ikke... Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Sist jeg undersøkte (og brukte RHEL), måtte en bruke bare offisielle binaries fra RedHat får at en skulle få RHEL-support. Klart en kan kompilere opp den kjernen en måtte ønske, men de som kjører RHEL krever at alt er testet og sertifisert på forhånd. Derfor er dette en nyhet. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 RHEL selger support på linux, og skipper med kompilerte binaries hvis du kjøper dette. Hvem som helst kan laste ned source og kompilere distroen selv, det er det mange som gjør. eks www.centos.org, eller http://www.whiteboxlinux.org/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå