Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ang basepunkt og IP

Anbefalte innlegg

Hei..

Har et problem med mitt aksesspunkt til det tråløste nettet.

Har en router med IP 10.0.0.1 og pc'ene har IP 10.0.0.X

Så fikk jeg et aksesspunkt som skal brukes til bærbar pc' og trådløs nett til den, men den har default IP 192.168.1.254 og her møter jeg problemer.

Etter det jeg regner med må jeg vel endre denne til en 10.0.0.X også, sant?

Men det er så forferdelig mange ulike innstillinger i den. Er det LAN IP jeg skal endre, og har jeg dynamisk eller statisk IP?

EDIT: Er en Fujitsu Siemens CONNECT2AIR!

Endret av Fjøslukt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ser ut som om du må skru av dhcp-serveren i basestasjonen. Se i bruksanvisningen til aksesspunktet for nærmere info. kan også være du har koblet aksesspunktet feil til ruter/switch (men her er er jeg langt fra bombesikker)

du har sannsynligvis dynamisk IP, som DHCP-serveren i routeren din deler ut. hva slag ruter har du?

håper dette hjalp :)

Lenke til kommentar

Ja, det var det jeg tenkte på.. Prøve å skru at DHCP serveren i basestasjonen, men det gikk ikk. Muligens jeg kan prøve en gang til, men alt er koblet riktig til.

Har en Cisco router fra NGT.

Men må jeg ikke endre IP til basestasjonen slik at den for det samme som PC'ene har?

Lenke til kommentar

Nå har jeg skrudd av DHCP serveren, men alikavel er det ikke noe som skjer. Problemer at at når AKSESSPUNKTET er med default innstilling kjører den på ip 192.X.X.X og jeg setter da den bærbare pc'en til 192.X.X.X og da kan jeg pinge AP og så svar.

Går deretter inn på innstillingene på AP og velger WIZARD.

Velger WAN Type = Dynamic IP

Kan her også velge statisk, PPP over Ethernet, eller PPTE, men regner med jeg skal velge Dynamic.

Fulfører deretter denne WIZARD. Da har plutselig WAN innstilligene i STATUS for AP forandret seg fra Static IP med IP 192.X.X.X. til Dynamic IP med IP 10.0.0.5.

Går så å velger DHCP server Disable, og deretter LAN IP ADRESS Static og 10.0.0.15, Subnet mask 255.255.255.0 og Gateway 10.0.0.1 som er ruteren, kan også her velge dynamic, men da har jeg opplevd at den for en 169.X.X.X IP.

Men det som skjer når jeg velger en annen Statisk IP er at jeg mister kontakt med AP og alt går ut, noe som er logisk siden nå PC'en må settes til en 10.0.0.X IP. Men ville da regnet med at det skulle gå etter at jeg har restartet, men nei. Får nå ikke kontakt med AP og alt må resettes til default IP, og selv ikke da fugnerer internettet.

Eneste lysene på AP som lyser er WAN og Power, men før har også WLAN lyset lyst, men det gjør det ikke nå..

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...