Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Likbil, har jeg lov til å kjøpe sånt?

Dwagon

Anbefalte innlegg

heisan, driver og planlegger annskaffelse av en likbil, av den typen som frakter de døde til kirkegård, men gardiner og hele greia.

Så er det noen ting jeg lurer på:

1: Hva heter disse bilene

2: Hvor kan man få kjøpt dem og har jeg lov til å eie en sånn?

3: Har jeg lov å "modde" bilen, se lenger ned for beskrivelse.

4: Hvor mye koster de sånn ca?

Jeg er en stor fan av den norske Black metal kulturen og fikk den geniale ide'en om at dette blir et bra prosjekt.

Ting jeg skal "modde"

De orginale bilene har jo et Kors på taket, dette tenkte jeg at jeg skulle snu oppned.

bak hvor kisten skal ligge skal jeg montere følgende, et skjellett som beveger seg litt, titter ut av vinduet for eks. et rimelig greit stereo system, ikke noe "velte-bilen-ved-siden-av-bass-system". Ellers blir det små forandringer hær og der. soting av vinduer og slikt småpjusk.

edit: etter noe aggressiv søking på nettet fant jeg et bilde som lignet veldig på det jeg har lyst på, som basis

cadlikbil.jpg

Endret av Dwagon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette prosjektet er jo enda bare i planlegginsfasen, kan jo selvfølgelig endre på ting som virker støtende, men vær så snill, svar på mine spørsmål

Pluggen, jeg er enig med deg, døden er ikke til å spøke med. Døden er en alvorlig sak.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis så har du lov til å kjøpe den og kjøre, vet om noen som kjører rundt i gamle sykebiler. En del kommer nok til å bli provosert med et oppned kors på den, men om det er lov eller ikke vet jeg ikke.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Regner med at det kan bli noen som blir provosert av korset som er snudd, men det er jo som med alle ting, ikke alle kan få viljen sin (er derfor det er krig)

Sett at jeg fikk tak i en slik bil i nogenlunde bra stand, hvor mye kunne jeg endre på før den bryter loven, og må jeg søke tillatelse for å kunne endre den. kan da sikkert sette på en mekanisme som "legger" korset ned på taket når jeg passerer store folkemengder og slikt, evt kirker. Hadde jo vært litt kipt me masse sinte folk som roper etter meg når jeg skal handle.

Lenke til kommentar

Det er greit at du vil ha en bil som er litt annerledes, men er det nødvendig og provosere en så stor folkemengde som kristne i norge?? Jeg er ikke personlig kristen, men jeg respekterer de som er det og husk at vi bor i et kristent land... Det er helt i orden at du er interressert i black metal og sånn, men bør du og vise det så veldig fram.. Skal du prøve og virke tøff ovenfor venner av deg eller??

Respekterer deg for den du er og hva du står for, men denne er å dra det litt for langt syns jeg...

Lenke til kommentar
Det er greit at du vil ha en bil som er litt annerledes, men er det nødvendig og provosere en så stor folkemengde som kristne i norge?? Jeg er ikke personlig kristen, men jeg respekterer de som er det og husk at vi bor i et kristent land... Det er helt i orden at du er interressert i black metal og sånn, men bør du og vise det så veldig fram.. Skal du prøve og virke tøff ovenfor venner av deg eller??

Respekterer deg for den du er og hva du står for, men denne er å dra det litt for langt syns jeg...

Ganske enig ja, men har du ikke tenkt det andre veien da?

Tenk hvordan kristendommen driver med blasfemi over "det sorte"?

(Ja, det var en spøk... :p)

Lenke til kommentar

Prøver ikke å tøffe meg eller noe sånt, jeg bare tenkte at dette var et greit prosjekt. Det kan jo bli meget stilig også om jeg får det til på et bra vis, de kristne i norge er veldig mange ja, men hvorfor skal det hindre? er jo mange som blir provosert av det de kristne gjør. Selv er jeg heller ikke kristen, men er med i kirken enda siden jeg bare ikke har meldt meg ut enda, men tilbake til tråden.

Jeg kan jo selvfølgelig tone ned temaet på bilen slik at ikke kristne får panikk og stormer meg med helligvann å skal starte demonutdrivelse, men fra spøk til alvor, jeg skjønner helt hva du mener Pluggen, jeg er også enig med deg. Men jeg ønsker å utføre et slikt prosjekt da jeg mener det kan bli bra, og jeg er rimelig sikker på at om jeg gjør det riktig kan jeg få presten(e) i min "omkrets" å si at bilen er godt laget, og pent utført. jeg ønsker ikke å lage en kjørende blasfemi bil.

Om du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle man ikke kunne ha et oppnedkors på taket av en bil? Satanisme er også en relgion (en del av kristendomen). Folk bør respektere ALLE relgioner og dermed godta et oppned henrettelsesredskap (kors) på taket. Får du noen sinte blikk er vel det greit? Du burde kanskje droppe det med et skjelett i likrommet da dette vil være ganske støtende for mange og ta opp den store bagasjeplassen.

Jeg synes dette virker som et spennende men kanskje litt morbid prosjekt. Du har nå masse gode ideer :thumbup: .

Nei jeg er ikke satanist, jeg mener bare at folk må tåle litt. Døden er naturlig og det eneste sikre her i verden. Døden er noe som skal skje alle så derfor bør folk tåle den og ikke vike fra alt som kan minne dem på nettop dette.

Lenke til kommentar

haha, jeg har ofte sett noen til salgs på finn.no, bare å følge med... Om jeg skulle hatt en slik skulle jeg ha fikset den slik at den IKKE ble en begravelsesbil.. (dvs å fjerne blomsterdekorasjoner fra vinduer, kors etc.) Og lakkere den i en annen farge..

+ med disse bilene er at de er meget pent kjørt, og alltid vært behanldet pent, med polish og vask..

Men please, dersom du skal ha en slik en, ta heller å fjern det som er kjenntegn på en begravelsesbil.. :cool:

Lenke til kommentar

Hvorfor fjerne det faktum at det var en likbil? da er jo hele vitsen med å kjøpe en slik borte, da kan jeg jo bare kjøpe en helt vanlig folkevogn(grovt sett)

Jeg har tenkt en del på hva som bør beholdes.

all form for "pynt" i form av gardiner og slikt skal beholdes, kanskje byttes i andre farger.

ting jeg kommer til å fjerne: enkelt kan vell irriterer seg over hvor sakte disse bilene kjører når man selv har det travelt og ønsker å komme forbi et gravfølge, så denne skal trimmes :D alt ettersom hvor mye "kraft" den har skal den økes prosentvis, jeg er så heldig at jeg har hele 3 mekanikere i slekten så disse kan hjelpe meg med slikt.

jeg er bare den kreative delen av prosjektet.

en annen ting som _SKAL_ inn i bilen er en miniITX pc, med noen kule funksjoner som avspilling av musikk og film. bilen blir rimelig sikkert modda til å ha 4 seter, så "likrommet" må flyttes/krympes slik at jeg får plass til 3 bak i en sofa.

hvis dere ser noe i teksten dere mener kan være ulovlig så skrik ut, jeg ønsker ikke kluss me loven.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...