Gå til innhold

Hvor "brun-fri" må bananen være?

Irminsûl

Hvilken farge har en god banan?  

89 stemmer

1. 1. Hvilken farge har en god banan?

• Mørk grønn (*knas, knas*)
      1
    • Grønn
      1
    • Lime
      5
    • Gul med grønn "stilk"
      19
    • Gul
      30
    • Gul med små prikker
      23
    • Gul med store prikker
      3
    • Brun
      1
    • Svart
      6

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En dag fikk jeg kjeft av ei dame for at vi ikke hadde noen "skikkelige" bananer. Bananen skulle være grønn, mente hu. Javel, så gikk jeg ut og henta en klase grønninger da, og kunden ble fornøyd. At noen vil spise knallharde trebiter som gir deg et mystisk belegg på tennene, er over min fatteevne.

Tror jeg begynner å bli trøtt for jeg lo voldsomt av dette.

Tilbake til emne. Bananer kan være brune på utsiden, kan være skikkelig solbrune, men er det en brun flekk på selve bananen blir det kappet/kuttet/skrapt av. Brunt på banan er ekkelt!

Lenke til kommentar

Skallet på bananen skal være gult, med en del brune prikker på,

er det en brun flekk på bananen, går den rett av!

Grønne bananer = :sick:

edit: Jeg tror den smileyen forresten akkurat har spist en grønn banan,

se det fjeset da :D .

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

Husker jeg var på lan engang, så stakk vi på Kiwi for å kjøpe noe mat. Jeg var keen på bananer og kjøpte et par übergrønne. Det er de værste bananene jeg har spist, jeg måtte knekke av skallet på de for så å slite ut kjeven med å fortære et par bananer med konsistens som en vedkubbe.

Nei, gi meg nå heller et par bananer med brune flekker på.

Lenke til kommentar
At noen vil spise knallharde trebiter som gir deg et mystisk belegg på tennene, er over min fatteevne.

Haha... har sett de damene som kommer å spør etter de der. Enten har de vestlandsdialekt, eller så er det gamle kjærringer som kjøper 5 kg bananer av gangen, og da skal de være mest mulig umode for å holde lengre...

Personlig kjøper jeg KUN banener som er HELT gule... ikkenoe grønnt (stilken kan ha antydning til grønnskjær). 1-2 små svarte flekker går an, men ikke noe mer. Kiwi har elendige bananer btw. alltid fulle av prikker. Chiquita er best.

Lenke til kommentar

bare den ikke er brun på innsiden så...

Grønne bananer blir gule etter et par dager... når bananer begynner å få brune prikker på utsiden begynner det å bli på tide å spise dem.

Bananer SKAL IKKE oppevares kjølig, helst skal de ligge i romtemperatur, da holder de seg lenger. Dette er en stor forskjell i forhold til annen frukt som epler, druer, jordbær osv... som holder seg lenger kjølig. (man lærer mye av sommerjobb i butikk)

Lenke til kommentar

Prøv å putte en veldig umoden/grønn banan sammen med et eple i en lukket pose. Da får du moden banan på rekordtid. Eplet skiller ut stoffet eten som får frukt til å modnes fortere. Så hvis dere har et eple, og får en umoden banan, bruk dette tipset! :dribble:

Edit: Skriveleif

Endret av Orresnei
Lenke til kommentar
Prøv å putte en veldig umoden/grønn banan sammen med et eple i en lukket pose. Da får du moden banan på rekordtid. Eplet skiller ut stoffet eten som får fukt til å modnes fortere. Så hvis dere har et eple, og får en umoden banan, bruk dette tipset! :dribble:

Når bananene plukkes for eksport, er de så grønne at aper ikke vil drømme om å ete dem. Når de kommer frem, bruker man gass (bl.a. etylen) for å starte modningsprosessen for fullt.

Ryktene om at bananer må bøyes korrekt, eventuelt rettes opp på EU-godkjente bananbøyerier, er ikke bekreftet...

Lenke til kommentar

grønne bananer :D

disse bananene ble kanskje LITT for grønne, men dagen etter jeg har kjøpt de er de knall :)

Jeg spiser bare bananer den dagen de er kjøpt, og de skal helst ikke være for gule.. syntes de skal være litt fast.. men belegget på tennene gjør at jeg sjelden kjøper bananer..

edit: hadde problemer med å legge bilde på linken, så det ble bare tekst.. :)

edit2: dessuten var linken feil :S

Endret av Musty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...