Gå til innhold

Sirkulerende overflødighetskontroll - CRC-feil?

Anbefalte innlegg

Mulig dette skulle vært i en hardware kategori, men jeg prøver den her...

Når jeg prøver og legge inn litt større filer fra en cd så stopper prossen opp, også får jeg feilmelding. Det står da :"Kan ikke overføre filen. DATAFEIL: CRC-feil

Feil som oppstår fordi en syklisk redundanskontroll har mislykkes.

(Har prøvd flere forskjellige cd'er, men det er ikke de det er feil på(tror jeg :p)

Jeg søkte på CRC i hjelp kategorien men fant bare dette: "En CRC-feil indikerer at ett eller flere tegn i datapakken som ble mottatt, var uleselige ved ankomst." Det skjønnte ikke jeg så mye av... :blush:

Hva er dette? Er det en feil i CD-leser eller Windows XP? Hvordan kan jeg løse/unngå problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er neppe noe galt med XP.

Hvis du får CRC-feil på en eneste eller noen cder er det defekte cder. Hiv dem hvis det er brente cder, klag der du kjøpte dem hvis det er spill- eller musikkcder.

Får du CRC-feil på hver eneste eller nesten hver eneste cd så er cd-leseren kaputt. Hvis den er ny klager du der du kjøpte den og får ny på garantien.

Lenke til kommentar
Sett at det nå er dvd-leser'n som er kaputt (en NEC 3520a forøvrig), er det da ingenting jeg kan gjøre for å fikse problemet?

Hva er fireware og hvordan oppdaterer jeg den?

Takk for alle svar så langt ;)

Firmware den den programbiten som ligger inni enheten, som får den til å virke. (Bios er firmware til hovedkortet.)

Typisk så trengs fw-oppdatering på en cd/dvd-enhet så enheten kan lese/skrive flere ulike medietyper på høyere hastighet. Du kan til og med installere uorginal fw som gjør spilleren sonefri eller kan brenne dual-layer...

Her finner du mye mer info, samt fw til NEC...

Lenke til kommentar
Fikk du løst problemet ditt?

Tok du noensinne memtest86?

Nei har ikke tatt memtest86 enda. Det er forsåvidt ikke noe problem, ikke hos meg i alle fall. Jeg bytter, som jeg tifligere har sagt, dvd-leser. Da går det bra, er bare på dvd-brenneren jeg får problemet. Endret av _Adler_
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har jeg bytta leser, men det hjalp ikke stort. Har funnet ut en annen ting også. At det er noen små riper/hakk i det platene jeg får error på. Men de platene fungerer på andre lesere... Det virker som/jeg syns leser'n min er altfor følsom... Noen forslag?

Lenke til kommentar
Startet en lignende tråd der jeg spurte om hva crc-error er, har også fått den feilen av og til. Sjekk HER  (denne tråden startet jeg) eller DENNE  :thumbup:

Fikk du løst problemet ditt?

Tok du noensinne memtest86?

Tok en minnetest med memtest86 for noen uker siden siden, men den fant ingen error. Den sjekket i 12 timer og gjorde 25 "operasjoner/tester", så ramen min er fin den. Etter at jeg har gått over til å bruke Windows XP Pro har jeg ikke fått crc-error, selv om jeg bla. brukte BenQ DVD-brenneren til å installere Microsoft Office 2000. Da fikk jeg alltid crc-error, men det har gått bra nå :). Før brukte jeg XP Home edition. Hva tror dere er grunnen til at jeg fikk crc-error tidligere og ikke nå? Kan det være at jeg ikke får det mer fordi jeg bruker Pro? Virker litt rart det også altså.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...