Gå til innhold

Pc til musikkproduksjon, amatørbasis. ca 11 000,-

Anbefalte innlegg

hei, skal hjelpe en kompis av meg å sette sammen en pc til musikkproduksjon på amatør nivå. han er helt fersk i gamet og har et litt knapt budsjett.

Han trenger alt nytt foruten om mus. Pc'n skal selvsagt være stillegående og ha et godt lydkort, samt at den må være billig. budsjettet hans ligger på ca 11 000,- for alt, pc, lydkort, monitorer og kanskje en billig mikser?

han skal ikke bruke pc'n til spilling eller noe grafikkkrevende. slik har man xbox til.

Pc'n:

• LG 17" LCD L1715SS TCO-99 Silver 12ms, 550:1 og Light View
  • AMD Athlon 64 3000+ 2.0GHz Socket 754, 512KB, BOXED m/vifte
  • Bitspower Silent Strom CPU-Kjøler 120mm Fan Socket A/478/775/754/940, (12-24db)
  • MSI K8M NEO-V, K8M800, Socket-754, ATX ,S-ATA/ATA, DDR, LAN, Sound, AGP8x, VGA
  • Samsung SpinPoint P80S 160GB SATA 8MB 7200RPM
  • TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs
  • NEC DVD recorder ND-3520A IDE Black Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
  • Cooler Master Cavalier 3 Kabinett Sort Aluminium (Uten Strømforsyning)
  • MIST 500 watt
  • Logitech OEM Ultra X Flat Keyboard

sum: 8100,- www.komplett.no & www.digitalimpuls.no

+ lydkort: M-Audio Audiophile 2496

+ studiomonitorer: ESI nEar 05 eXperience

Totalt: 11 008,-

lydkort og monitorer har jeg undersøkt litt her på forumet tidligere, så de er jeg ganske sikre på. men så var det dette med en mikser da, her har jeg null peiling, har tittet litt på disse to som var rimelige hvertfall:

- Behringer Eurorack UB 1002

- Yamaha MG 10/2

vil noen av disse duge, eller er det bare skvip?

hvordan ser oppsettet ut sånn ellers? noe som må forandres? hørte rykter om at s-ata ikke var så kjekt på pc'er til musikkproduksjon, er det noe i dette? burde jeg velge en ide disk heller?

og som dere ser så er det lite plass for en mikser i budsjettet, er det mulig og slanke det noe uten at det går så mye på bekostning av ytelse og støynivå?

har et likt oppsett selv når det gjelder cpu-kjøler, kabinett og psu. så jeg vet hvertfall at denne pakken kan gjøres nærmest lydløs med litt enkel modifisering.

takker for meg å håper på mange fornuftige svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et tips hvis du skal handle studioutstyr er å sjekke prisene i england. Nå kommer du jo tur/retur London for under 1500 kroner fra en del byer i Norge, og da kan det ofte lønne seg. Jeg har ikke gjort det selv, men vurderer sterkt en tur i løpet av noen mnd..

Om det er lovlig vet jeg ikke, så det er sikkert lurt å undersøke først hvis du vurderer å dra. :blush:

Poenget er at du kan kjøpe bedre utstyr enn hjemme, og likevel spare penger!

Priseksempel fra Turnkey:

M-Audio Audiophile 2496: £ 58,99 = ca NOK 707,-

Digital Village og Dolphin Music er også verdt en titt! Det finnes en haug andre butikker, men disse tre er blant de største og har godt utvalg.

Til slutt vil jeg anbefale å investere i noen litt større/bedre monitorer. Det kommer selvsagt an på hva slags musikk dere vil lage, og om dere skal produsere og mastre selv. Event sin TR-serie er nokså billige og har fått god omtale i diverse fora. Samson Resolve-serien og Tapco sine monitorer skal også være gode hjemmestudio-alternativer for oss med slunken lommebok. Tapco er billigmerket til Mackie, så du vet at du får kvalitet der i gården! Selv vurderer jeg et par Samson Resolve 65A, som skal være ganske transparente og ha nokså flat respons, samtidig som du ikke blir ør i hodet av noen timer bak miksebordet...

Det beste er selvsagt å høre på flere mulige monitor-alternativer før du bestemmer deg, hvis det er mulig. :)

Lenke til kommentar

takker for tips, men ettersom kompisen min bor i tromsø så tviler jeg på at en london tur vil lønne seg.. ;)

men har forsåvidt en kompis i england så kanskje han skal hjem om ikke så lenge. skal sjekke det ut.

når det gjelder programvare så er det vel Reason han driver å leker seg med nå, han er som sagt på amatør basis og har nettopp begynt å sette seg inn i dette. og jeg har absolutt ikke peiling på musikkproduksjon, så det er vel her jeg trenger mest hjelp fra dere! :) bygge pc og støydemping har jeg ganske god kontroll på.

takker for tipset Moveman, var også litt skeptisk til den Behringer miksern'n, yamaha er jo et godt merke som jeg i det minste har hørt om! :)

bare og komme med flere innspill, setter stor pris på all hjelp jeg kan få!

Lenke til kommentar
Du kan nok trygt spare litt på kabinett og strømforsyning, bruk AC t1 el T2 til 795,-

joda, har vurdert det. Blir nok ikke like stille, men så koster det jo bare halve prisen da.. så er nok nødt og bytte. selv om jeg er litt skeptisk til disse kabinettene. har hørt litt delte meniger om de.

er det noe forskjell på T1 og T2 utenom det rent estetiske?

edit: har regnet litt på det og tror jeg skal prøve satse på ett T1 eller T2 kabinett, da får jeg så og si presset den yamaha mikseren inn i budsjettet.

men da er jeg litt usikker på cpu kjøler'n. har lest at disse kabinettene er litt trange og jobbe i, og den cpu kjølern er diger.

tips til andre cpu kjølere? Arctic Cooling Freezer 64 kanskje?

Endret av phax
Lenke til kommentar
[...] når det gjelder programvare så er det vel Reason han driver å leker seg med nå [...]

Da er det vel naturlig å anta at han lager såkalt elektronisk musikk.. Uten å generalisere for mye, kan det vel påstås at de fleste elektroniske musikksjangre har et vidt frekvensspekter, og ofte mye bass. For å kunne produsere musikk med riktig bassnivå er det viktig å ha monitorer som har flat frekvensrespons så dypt som mulig. Hvis du har for små elementer som ikke klarer å spille tilstrekkelig dypt er det lett å legge for mye bass i miksen, så sangen høres fæl ut på andre høyttalere.

For seriøs produksjon bør du ha monitorer med minimum 8" bass-/mellomtone-element, eller eventuelt mindre monitorer supplert med en sub. Hvis dere ikke har så høye ambisjoner, kan det nok holde med 6,5" eller 5" element uten sub, men jeg synes generelt folk tar for lett på monitor-valget sitt. :realmad: Det er etter min mening den kanskje viktigste delen i et studio, særlig ved produksjon og mastring..

Edit: Det er ikke meningen å være snobbete og true deg til å bruke en hel masse penger du ikke har, selv om det kanskje virker sånn.. Jeg har jo knapt nok monitorer i det hele tatt selv... :blush:

Endret av Turbel
Lenke til kommentar
Er det mulig å kjøre mixeren i software?

Som hovedregel har alle lydkort for musikkproduksjon en softwaremixer. Du må allikevel ha en preamp før inngangene på lydkortet. En mixer vil gjøre denne jobben og du vil få en bedre oversikt og kontroll over routing av signalene.

Den Yamaha mixeren er passer fint til din kompis, Behringeren ville blitt for enkel. Jeg har selv en Soundcraft mixer som er laget med tanke på hjemmestudio. Den har seperat volumkontroll til monitorene og to headsett utganger med egne volumkontroller. Som regel styres både "control room out" som går til monitorene og headphones av samme volumkontroller. Dette medfører at man må bak monitorene for å skru ned volumet hver gang man skal gjøre opptak :thumbdown: Forutsatt at opptak og mixing gjøres i samme rommet. Litt plagsomt. Dette slipper du med den Soundcraftmixeren.

Når det gjelder monitorer så kjenner jeg ikke ESI paret det her er snakk om. Jeg ville kanskje ha lagt på en tusing eller to og valgt et litt større par fra Procom. Selv har jeg disse Alesis monitorene og er godt fornøyde med dem. På den annen side kan han jo kjøpe ESI nEar05 og legge med den tilhørende subben etterhvert.

Lenke til kommentar

ja det blir litt rock/elektronisk han driver med, så ja hadde selvsagt vært bedre med et par større monitorer, men så var det jo og få råd..

tittet på de der Alesis monitorene også, virker jo veldig bra, men så var de jo dobbelt så dyre også.

har oggså tittet litt på disse til 3000,-

ellers så vurderer jeg å gå for de til 2000,- som jeg satte opp og heller oppgradere med denne sub'n når han får råd.

Lenke til kommentar
hørte rykter om at s-ata ikke var så kjekt på pc'er til musikkproduksjon, er det noe i dette? burde jeg velge en ide disk heller?

Tullball. Det er ikke noe mer tull med S-ATA enn det er med IDE disker.

Kjører selv kun S-ATA disker til min musikkproduksjons PC ;)

Lenke til kommentar

er bare det estetiske som er forskjelll på T1 og T2, og vel de er trange å bygge i, eneste negative jeg kan si, samt at en del asus kort som har horisontal utgang for diskettstasjon blir for store. Cpu kjøler : AC Silencer Ultra TC tusler på rund 1100 omdreiinger på en winni 64-3000 + og kan trygt anbefales, er ikke hørbar. Temp har ikke overskredet 38 grader på cpu enda, etter timer med spilling :blush:

Endret av Osse
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei.

Noen kommentarer til diverse produktanbefalinger:

Samson er et kompromiss mellom nøyaktighet og behagelige å lytte til. Ikke dårlige, men ikke superanalytiske heller. Vil personlig anbefale Yorkville-monitorer, men de er kanskje litt over budsjett (ca 7000)? Noe å aspirere til ved en senere anledning?! Ellers har Event og Krk godt rykte.

Angående 8" høyttalere; man får et mer representativt bilde av basstung musikk, men hvis ikke rommet står i stil, altså er for lite, blir det buldrete. Det er ikke noen fasitsvar på hva som er stort nok rom, dette kan nok en forhandler si mer om.

Tilslutt vil jeg stille meg bak anbefalingen av Soundcraft-mixeren. Min erfaring begrenser seg til å se/høre den i bruk, men kan ihvertfall si at den låter svært bra. I tillegg har den routing som gjør den bedre egnet enn Behringer og Yamaha mht monitorlytt og slikt, Soundcraft designet jo Compactserien spesielt for bruk sammen med pc.

Anders

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...