Gå til innhold

NEC ND-3520 firmware med PI/PIF sjekking er ute


Anbefalte innlegg

NEC kommer med ny offisiell firmware til ND-3520 i starten av mai som ryktes også vil støtte PI/PIF sjekking. Men allerede nå har det kommet en modifisert firmware basert på I-O Data (NEC OEM) firmware hvor dette er muliggjort. Denne firmware har også støtte for DVD-R DL.

 

Finnes her:

 

http://www.micheldeboer.nl/firmware/3520.html

http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=133940

 

Har selv prøvd nyeste versjon av DVDInfoPro (3.55) og Nero CD-DVD Speed (3.75) til å teste PI/PIF med NEC ND-3520, fungerer utmerket.

 

Trond

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bare to spørsmål:

hvordan oppgradere firmwaren, og hva er fordelene med dette PI/PIF sjekkinga?

 

Fordelen med PI/PIF sjekking er at man kan sjekke kvaliteten på brenningen som er utført på en plate. Dette sier svært mye om hva kvalitet som er på media du tester.

 

Slik testing er vitalt for å finne ut hvor bra media fungerer sammen med brennere. Mange som har DVD-brenner er ikke klar over hvor variabel kvalitet det er på dagens utvalg av brennbare plater. Mange plater vil brenne helt normalt uten noen feilmeldinger i brenneprogrammet, men kan være tilnærmet ubrukelig etterpå. Tester som dette gir innblikk i resultatet.

 

Det krever litt innsikt for å forstå slik sjekking. Det blir for mye å skrive om jeg skal gå i detalj om PI/PO/PIE/PIF og påfølgende tall, men det finnes nok av info på nettet om du søker litt.

 

Nero CD-DVD Speed har en kvalitetsscore men den kan til tider være litt misvisende.

 

Her er forresten bilde av en scan jeg gjorde med NEC ND-3520 og Verbatim 4X DVD-R.

Lenke til kommentar

Nå har jeg lastet ned denne firmwaren men zip filen inneholder to .bin filer , 304_fast og 304_rpc1 .

 

Hvilken er korrekt for jeg har ett problem med den firmwaren som jeg kjører nå . Dette skal være 1.F3 i følge DriveInfo v2.2 men Windows påstår jeg har skiftet sone for siste gang selv om spilleren er sonfri i følge programmet ...

 

Har jeg tabbet meg ut siden jeg ikke har noen erfaring med NEC produkter . Jeg har bare flashet Aopen og Pioneer drev før og disse har ikke oppført seg slik .

Lenke til kommentar
Nå har jeg lastet ned denne firmwaren men zip filen inneholder to .bin filer , 304_fast og 304_rpc1 .

 

Hvilken er korrekt for jeg har ett problem med den firmwaren som jeg kjører nå . Dette skal være 1.F3 i følge DriveInfo v2.2 men Windows påstår jeg har skiftet sone for siste gang selv om spilleren er sonfri i følge programmet ...

 

Har jeg tabbet meg ut siden jeg ikke har noen erfaring med NEC produkter . Jeg har bare flashet Aopen og Pioneer drev før og disse har ikke oppført seg slik .

304_FAST.BIN har riplock er fjernet (hastighetsperre på trykte DVD-plater med VIDEO_TS dir), 304_RPC1.BIN har både riplock og sonesperre fjernet.

 

Om du flasher NEC brenneren din med en firmware som er RPC1 så skal du ikke ha problemet med soner lenger. Men det varierer litt hvordan disse fungerer, noen gir 5 sonevalg hver gang man initialiserer brenneren, så man må starte maskinen på nytt for å få 5 nye.

 

Trond

Lenke til kommentar

Vær også klar over at du bryter garantien og kan få problemer med å legge inn NEC's offisielle firmware hvis du bruker slike firmwares. Det finnes imidlertid en vei rundt ved å benytte f.eks. binflash og installere en tidligere NEC FW og deretter oppdatere til siste NEC FW.

 

Tror ikke soneproblemet ditt er reelt. Det finnes alltid en ny sonefri FW......

 

Binflash finnes her: http://binflash.cdfreaks.com/

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå har jeg nettopp lastet ned, og kjørt den nye 'offisielle' firmware-flashen fra NEC, i god tro om at jeg skulle klare å gjøre spilleren min såkalt sonefri. Vel, jeg hadde ingen problemer med oppdateringen, men spilleren vil fortsatt bare gi meg tre muligheter til å bytte sone. Hvordan skal jeg få den til å bli RPC-1, det var tydeligvis ikke inkludert i NEC's oppgradering...

 

Meget takknemlig for hjelp!

Lenke til kommentar
Nå har jeg nettopp lastet ned, og kjørt den nye 'offisielle' firmware-flashen fra NEC, i god tro om at jeg skulle klare å gjøre spilleren min såkalt sonefri. Vel, jeg hadde ingen problemer med oppdateringen, men spilleren vil fortsatt bare gi meg tre muligheter til å bytte sone. Hvordan skal jeg få den til å bli RPC-1, det var tydeligvis ikke inkludert i NEC's oppgradering...

 

Meget takknemlig for hjelp!

nei, du for nok ingen offiselle firmware som fikser slikt :no: Du må nok laste en modifisert firmware som bryter garantien. Dette kan lastes ned her

 

f.eks den som heter: 3520W304.zip som er basert på NEC 3.04 sin offisielle bare med RPC1 (sonefri) and Riplock removed

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Tusen takk, Goodall. Nå har jeg lasta ned den modifiserte utgaven.. og det gikk faktisk 100% smertefritt å flashe DVD-spilleren min på nytt. Igjen, tusen takk for hjelpen - jeg er endelig blitt den lykkelige eier av en sonefri svart ND-3520. ;)

Endret av darklocke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...