håvard87 Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 (endret) Hallo! Har lenge planlagt kjøp av nye minnebrikker og har spurt om hjelp angående dette kjøpet her før, men nå er det alvor og kjøpet skal foretas i løpet av kort tid. Jeg har nå klart å koke alternativene mine ned til de under men trenger hjelp til å avgjøre hvilke jeg skal gå for. Jeg tror ikke jeg kommer til å klokke noe annet enn CPU i pc'n min, men det er mulig det blir en liten overklokking av minnet også. Vi får se.... Men basér ditt forslag på pris/ytelse. Selvfølgelig er de dyreste minnebrikkene best ytelsesmessig, men jeg vil vite hva som anbefales da jeg vil ha mest mulig ytelse for pengene. Når det er sagt vil jeg si at egentlig synes jeg nesten 1800 spenn for minne er for mye, men hvis det er de til den prisen som i høyeste grad anbefales av dere vil jeg nok vurdere å gå for de ja. Hovedkortet mitt er forøvrig: Asus A8N-SLI Deluxe Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118737&cks=PRL 999,- Crucial PC3200 BallistiX DDR 512MB CL2 Non-parity, 2.8V, 64Meg x 64, 184pin http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301858&cks=PRL (940x2)=1880,- OCZ 1024MB Premier Dual Channel http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2702 1150,- OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Edition http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2686 1795,- Kingston HyperX 1024MB 400MHz DDR http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3977 1795,- Hvis det finnes minnebrikker som ligger på tilsvarende ytelses- og prisnivå så kom gjerne med forslag og link til disse. Takker så mye for all hjelp! EDIT: Er det store ytelsesforskjeller på Corsair Value S- (999,-) og OCZ Premier- (1150,-) minnet? Endret 12. april 2005 av håvard87 Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Jeg vil nevne twinmos sine speed premium pc3500 2.5-4-4-9, det høres ikke så imponerende ut til å begynne med, men fakta er at disse brikkene har bh-5 chipper og koster 600kr stykket.. Det er et røverkjøp... Alle mine klarer [email protected] i single channel, i dual er de litt dårligere og det beste paret klarer [email protected]. Nå er jo saken den at du ikke har 3.2v men jeg gjetter på at du har rundt 2.8iallefall, og ved 2.8v klarte jeg å kjøre 2brikker i dual ved 218-2-2-2-8, det er drit bra for 1200kr, da har du jo også råd til en booster... Lenke til kommentar
phax Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 skal jeg gi deg et utrolig godt tips? kjøp to stykk av denne pakken du! det kommer på 1698,- for 2 gb minne. og folk kan si hva de vil, men bedre ytelse for penga skal du lete lenge etter. jada, det er ikke de brikkene som klokker best, men det faktumet at du får dobbelt så mye minne for samme prisen veier opp for det og vel så det! og jada, du må sikkert kjøre command rate 2 siden du bruker 4 minnebrikker samtidig, men det er bare snakk om et ytelsestap på 2-3% som igjen veies opp av at du har 2gb minne istedet for 1gb. jeg kjører selv 4x512mb minne på min maskin, og jeg kan ikke gjøre annet en og anbefale det! så du får tenke gjennom om hva du er ute etter, god ytelse eller en maskin du kan leke deg med litt overklokking på. Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 13. april 2005 Forfatter Del Skrevet 13. april 2005 For det første, 2GB Ram har jeg foreløpig ingen bruk for. Dessuten har jeg dårlige erfaringer med TwinMOS, så de er utelukket. De er også som du sa phax ikke særlige gode til overklokking, selv om jeg lite sannsynelig kommer til å overklokke ram-brikkene. Men, hvilke minnebrikker er best av De Corsair- og de billigste OCZ-brikkene jeg skrev opp? Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 skal jeg gi deg et utrolig godt tips? kjøp to stykk av denne pakken du! det kommer på 1698,- for 2 gb minne. og folk kan si hva de vil, men bedre ytelse for penga skal du lete lenge etter. jada, det er ikke de brikkene som klokker best, men det faktumet at du får dobbelt så mye minne for samme prisen veier opp for det og vel så det! når skal du lære deg at 2gb ikke er bedre enn 1gb så fremt man ikke har bruk for mer enn 1gb, noe som altri skjer ved spilling eller normal pcbruk... Trådstarter: Synes det er dumt av deg å ikke kjøpe twinmos bare fordi noen av chippene de har brukt opp igjennom tiden ikke har vert helt stabile på noen systemer.. bh-5 brikkene de bruker er akkuratt de samme som andre bruker, og er faktisk et røverkjøp... ocz og corsair brikkene har samme timings og hastighet så de er like gode... Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Ja, ville nok kjøpt de TwinMos brikkene med BH-5 IC. Så legger du heller du ekstra pengene i en OCZ RAM Booster. De brikkene trenger nemlig litt høy vDimm for å klokke langt. Til sammen blir det : 600+600+550= 1750,- Da har du sikkelig bra minne brikker Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 13. april 2005 Forfatter Del Skrevet 13. april 2005 Er det disse brikkene dere prater om? Det er jo PC3500 brikker, hovedkortet mitt støtter jo bare PC3200, eller? Tror nok de er uaktuelle. Men når det gjelder de Corsair Value S og OCZ-brikkene til 1150, hvilke av disse klokker best? Jeg tror nemlig det må bli en av disse jeg må gå for, synes over 1500 er litt for mye egentlig for minnebrikker. Lenke til kommentar
phax Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 (endret) hehe, så ingen har bruk for 2gb nei.. jaja deres valg. det at man aldri har bruk for mer en 1gb minne er jo bare tull. Er jo allerede spill som bruker mer en 1gb minne nå da, tenk dere hvordan det blir om 3-6mnd.. nå har jo dere sikkert bare 1gb minne på maskinen så da er det jo klart at spillene ikke bruker mer på deres maskin.. men ta og sjekk minnebruken under spilling på en maskin som faktisk har 2gb minne dere. skjønner ikke hvorfor folk er så negative til mye ram. var akkurat samme styret når jeg begynte anbefale folk å kjøpe 1gb minne. da var det overkill og 512mb holdt leeenge.. så gikk det en liten stund og vips så var 1gb standard og 512mb i minste lagt for spilling. men nå kan det jo hende trådstarter ikke skal spille eller gjøre andre ramkrevende oppgaver, (bildebehandling, videoredigering osv) så da kan han jo spare seg halve summen og kjøpe bare 1gb. beklager visst mitt radikale forslag støtet dere, jeg gjorde bare som trådstarter spurte om, baserte mitt forslag på best ytelse i forhold til pris. men det kan virke som at han har ombestemt seg og heller valgt og fokusere på gleden ved og overklokke istedet for ren ytelse, noe som er helt greit for meg. bare ikke brenn meg fordi jeg prøve å hjelpe. Endret 13. april 2005 av phax Lenke til kommentar
War Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Siden tråstarter skal klokke rammen hvorfor ikke gjøre som meg å kjøpe DFI SLI hovedkort som du kan stille opp volten på minne til 3,5 v på og slenger i OCZ Gold Edition EL Voltage Xtreme DDR500 RAM Da slipper du ddr-booster. Er enig med phax, 2 gb minne er ikke like teit som det var for 1 år siden. Jeg har flere programmer og spill på pcen som krever over 1 gb med minne. For å nevne noen av de vanligste så trekker battlefield vietnam 800ram av pcen min. Hammer -som jeg bruker til å lage hl² mods med bruker opp alle 1024 ramma så går det tregt resten av tiden jeg bruker det programmet. Dreamwaver bruker 700ram om du lager en middels side. Det er ikke lenge til vanlige spill vil kreve mer enn 1 GB ram. Allerede er det håpløst å kjøre de fleste førsteperson-spill med 512 mb ram. Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 13. april 2005 Forfatter Del Skrevet 13. april 2005 hehe, så ingen har bruk for 2gb nei.. jaja deres valg. det at man aldri har bruk for mer en 1gb minne er jo bare tull. Er jo allerede spill som bruker mer en 1gb minne nå da, tenk dere hvordan det blir om 3-6mnd.. nå har jo dere sikkert bare 1gb minne på maskinen så da er det jo klart at spillene ikke bruker mer på deres maskin.. men ta og sjekk minnebruken under spilling på en maskin som faktisk har 2gb minne dere. skjønner ikke hvorfor folk er så negative til mye ram. var akkurat samme styret når jeg begynte anbefale folk å kjøpe 1gb minne. da var det overkill og 512mb holdt leeenge.. så gikk det en liten stund og vips så var 1gb standard og 512mb i minste lagt for spilling. men nå kan det jo hende trådstarter ikke skal spille eller gjøre andre ramkrevende oppgaver, (bildebehandling, videoredigering osv) så da kan han jo spare seg halve summen og kjøpe bare 1gb. beklager visst mitt radikale forslag støtet dere, jeg gjorde bare som trådstarter spurte om, baserte mitt forslag på best ytelse i forhold til pris. men det kan virke som at han har ombestemt seg og heller valgt og fokusere på gleden ved og overklokke istedet for ren ytelse, noe som er helt greit for meg. bare ikke brenn meg fordi jeg prøve å hjelpe. Sånn jeg ser det er det veldig få som har brukt for 2GB i dag. Og jeg tror at grunnen til at folk ikke hopper rett på mye ram er at det ikke er noe problem å oppgradere til mer ram når det skulle bli nødvendig. En ting lurer jeg veldig på! Hvilke spill i dag krever 1GB Ram, mener du muligens hvis man spiller uten skjermkort, så litt av arbeidsminne dedikeres til grafikkminne? For de spillene jeg ser på som tunge i dag er HL2, Far Cry og Doom3 og ingen av disse spillene krever mer enn 512MB Ram. Jeg for min del bruker for øyeblikket en P4 2,66GHz, 1GB Ram, GeForce FX5200 - ganske dårlig med andre ord (mtp. skjermkortet) alikevel bruker jeg ikke mer enn litt over 400MB av rammen når jeg spiller FarCry, det samme gjelder HL2. Tror ikke folk er negative til mye ram, men de ser foreløpig på det som en unødvendighet (det samme gjør forøvrig jeg), og når det skulle bli nødvendig er det ikke værre enn at man kan bestille 1GB til - enkelt og greit! Jeg skal ikke drive med videoredigering og bildebehandling på pc'n, men spille skal jeg - og til dagens spill trenger jeg ikke mer enn 1GB Ram. Når det er sagt vil jeg igjen presisere at det er ikke sikkert jeg skal overklokke minnet, men jeg liker å ha muligheten der - dermed vil jeg ikke gå for TwinMOS, som jeg vet ikke er spesielt egnet til dette. Jeg lurer da på om kanskje Corsair eller OCZ minnet er mye bedre og eventuelt hvilke av disse som er best, både uklokket og klokkeevne. Hvis noen kunne hjelpe meg med å avgjøre det så hadde jeg blitt glad! Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 13. april 2005 Forfatter Del Skrevet 13. april 2005 (endret) Siden tråstarter skal klokke rammen hvorfor ikke gjøre som meg å kjøpe DFI SLI hovedkort som du kan stille opp volten på minne til 3,5 v på og slenger i OCZ Gold Edition EL Voltage Xtreme DDR500 RAM Da slipper du ddr-booster. Er enig med phax, 2 gb minne er ikke like teit som det var for 1 år siden. Jeg har flere programmer og spill på pcen som krever over 1 gb med minne. For å nevne noen av de vanligste så trekker battlefield vietnam 800ram av pcen min. Hammer -som jeg bruker til å lage hl² mods med bruker opp alle 1024 ramma så går det tregt resten av tiden jeg bruker det programmet. Dreamwaver bruker 700ram om du lager en middels side. Det er ikke lenge til vanlige spill vil kreve mer enn 1 GB ram. Allerede er det håpløst å kjøre de fleste førsteperson-spill med 512 mb ram. For å ha en ting klart, nytt hovedkort skal jeg ikke ha! Jeg lurte på hvilket PC3200-minne til under 1800 jeg bør gå for, og det du beskriver og linker til her oppfyller ingen av mine krav. EDIT: Familie-PC'n har 256MB Ram, Intel Celeron 2,6GHz og GeForce 4200Ti - og det elendige systemet drar FarCry på "Medium Graphics" - hvordan iallverden skal da spill i dag kunne bruke over 1GB Ram som dere påstår. Endret 13. april 2005 av håvard87 Lenke til kommentar
War Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 (endret) for å si det sånn. har du 512 ,1024 eller 2048 ram vil pcen fortsatt bruke 80% av minnet ditt. Selv om du kjører hl² med GeForce FX5200 betyr ikke det at det ikke krever bedre skjermkort. Ytelsen er lik hardwaren. SVAR til spm ditt. disse har alle CL2 og er 3200/400MHz Til uttalesen over, dagens spill tilpasser seg etter hardwaren. Jeg kjørte hl2 på fullt med et gammelt radeon 9600XT kort. Det ble fortsatt ikke det samme som et x850XT kort på full ytelse. Og for eks hl2 ,der er alle tegninger laget for directX 7-9c dvs at du ikke kjørte noen directx9c på familie pcen din. Endret 13. april 2005 av War Lenke til kommentar
phax Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 ja skal ikke tvinge deg til og kjøpe mer ram en nødvendig. (DOOM3: Resurrection of Evil bruker forresten over 1gb minne) visst du vil ha minne som gir deg muligheten til og klokka bra i den prisklassen der så må jeg anbefale de minnebrikkene un0kai anbefaler i sin første post. skjønner at du er negativ til twinmos, skjønner ikke hvorfor da, men jeg ville anbefalt deg å prøve de. er ikke verre en at du retunerer de innen ti dager visst du er missfornøyd. ellers kan jeg også anbefale corsair value som jeg selv bruker. men disse er ikke noe særlig til klokking etter det jeg har forstått. Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 13. april 2005 Forfatter Del Skrevet 13. april 2005 visst du vil ha minne som gir deg muligheten til og klokka bra i den prisklassen der så må jeg anbefale de minnebrikkene un0kai anbefaler i sin første post. Som jeg skrev tidligere i tråden, er vel det PC3500, og hovedkortet mitt støtter bare PC3200, er det ikke sånn? Lenke til kommentar
phax Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 visst du vil ha minne som gir deg muligheten til og klokka bra i den prisklassen der så må jeg anbefale de minnebrikkene un0kai anbefaler i sin første post. Som jeg skrev tidligere i tråden, er vel det PC3500, og hovedkortet mitt støtter bare PC3200, er det ikke sånn? er jo bare og kjøre minnet på pc3200 da, det er vel bakoverkompitabelt. har nå hvertfall kjørt 400mhz minne på hovedkort som støtter bare 333mhz uten problemer. er jo bare å stilled et inn i bios istedet for å kjøre de på auto, hender de blir litt ustabile da har jeg opplevd. Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Er det disse brikkene dere prater om? Det er jo PC3500 brikker, hovedkortet mitt støtter jo bare PC3200, eller? Tror nok de er uaktuelle. Men når det gjelder de Corsair Value S og OCZ-brikkene til 1150, hvilke av disse klokker best? Jeg tror nemlig det må bli en av disse jeg må gå for, synes over 1500 er litt for mye egentlig for minnebrikker. Joda, hvoedkortet støtter PC3500. Minne blir automatisk stillt etter HTT bussen. Når det gjelder de OCZ og Corsair brikkene klokke ingen av dem bra. Begge er elendige å klokke med. Ville kjøpt det jeg nevnte Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Det ocz settet til 1150 holder sikkert lenge siden du (omtrent) ikke skal overklokke minnet. For orden skyld kan du se på denne linken: http://anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2392 Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 13. april 2005 Forfatter Del Skrevet 13. april 2005 Det ocz settet til 1150 holder sikkert lenge siden du (omtrent) ikke skal overklokke minnet. For orden skyld kan du se på denne linken:http://anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2392 Takk for linken! Men du, klokker OCZ minnet bedre enn Corsair minnet? Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Oi, trudde du skulle klokke mye jeg Da ville jeg kjøpt Corsair pga. kvalitet og stabilitet. Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 13. april 2005 Forfatter Del Skrevet 13. april 2005 Oi, trudde du skulle klokke mye jeg Da ville jeg kjøpt Corsair pga. kvalitet og stabilitet. OK, så du mener Corsair minnet er bedre enn OCZ-paret? (både når det gjelder klokkeevne og standard ytelse) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå