password Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 (endret) Jeg er på utkikk etter en laptop jeg kan bruke til enkel videoredigering, (Pinnacle 9.0), studier til høsten ,(lesesal...) og jeg vil også ha muligheten til å spille på den. Har vært innom flere FS, men har mer eller mindre sikta meg inn på to alternativer: - Acer Aspire 1694: http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=48625 - Dell Inspiron 9300 Begge maskinene ligger på rundt 17-18000 med mine ønskede specs. Det som veier for Acer'n er at den er mer portabel enn 9300, og kanskje bråker den mindre (????) Den har etter det jeg har skjønt et greit grafikkort, ATIX700 PCI 128 MB. I Dell'n skal jeg evt. ha gf6800 kortet med 256MB. Hvor mye går jeg glipp av med tanke på grafikk og spillmuligheter med Acer maskinen i forhold til 9300. Altså er det det at Dell pc'n egner seg bedre til spill med tanke på skjermen og skjermkortet, som gjør at jeg også heller mot 9300. Ellers lurer jeg på dette: 1-Er det noen som har erfaringer med Acer 1694. 2-Om jeg går for Dell maskinen, er det da noe jeg bør være oppmerksom på med tanke på bestilling. Mener å ha lest et sted at det mye en kan gjøre for ikke betale unødvendige utgifter hos Dell. 3-Hvordan er mulighetene for oppgradering av disse maskinene ? ( Minne, Prosessor og HD ) 4-Bråker 9300 for mye til bruk i muuusestille lesesal? 5-Er jeg helt på jordet når jeg har sikta meg inn på disse to alt. ,med tanke på behovet mitt. 6-Er også åpen for andre alternativer om noen har noe de mener er relevant Kanskje litt rotete og mye å svare på, men jeg blir en glad mann for alle svar! Endret 14. april 2005 av password Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Skal du ha Acer bør du kjøpe Acer Travelmate 8104 Lenke til kommentar
renpeder Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 (endret) Det som veier for Acer'n er at den er mer portabel enn 9300, og kanskje bråker den mindre (????) Den har etter det jeg har skjønt et greit grafikkort, ATIX700 PCI 128 MB. I Dell'n skal jeg evt. ha gf6800 kortet med 256MB. Hvor mye går jeg glipp av med tanke på grafikk og spillmuligheter med Acer maskinen i forhold til 9300. Altså er det det at Dell pc'n egner seg bedre til spill med tanke på skjermen og skjermkortet, som gjør at jeg også heller mot 9300. I Aspire er det et ATI Mobility Radeon X600 - 128 MB PCI, ikke et X700. Det som står på MPX sine sider er feil. Se her: http://www.acer.no/acereuro/page4.do?dau22...O&crc=501221098 For X700 må du opp i Travelmate 8100 serien. Btw: 8100 serien bruker 533 FSB, mens Aspire bruker 400 FSB. RTP Endret 13. april 2005 av renpeder Lenke til kommentar
password Skrevet 13. april 2005 Forfatter Del Skrevet 13. april 2005 Men åssen er det med oppgraderingsmuligheter på disse Acer maskinene (8100 serien) Og hvor får en kjøpt dem? Har funnet den billigst på Itbutikken, men i følge brukerne av hardware som har handlet der, er det tydeligvis ikke det tryggeste detedet å handle.. Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Men åssen er det med oppgraderingsmuligheter på disse Acer maskinene (8100 serien) Og hvor får en kjøpt dem? Har funnet den billigst på Itbutikken, men i følge brukerne av hardware som har handlet der, er det tydeligvis ikke det tryggeste detedet å handle.. Handlet selv en bærbar fra ITButikken og har ingen ting å klage på Tror ikke det er store oppgraderingsmuligheter på 8100-serien. Eneste du kan oppgrade er CPU, minne og harddisk. Lenke til kommentar
password Skrevet 13. april 2005 Forfatter Del Skrevet 13. april 2005 Tja. Får se hva det blir. Har vel egentlig fått mer og mer lyst på Inspiron 9300. Kjøpe den med standard minne som følger med og kjøpe ekstra på Komplett. Men kan det kanskje tenkes at denne laptopen om 2 mnd. har gått mye ned i pris? Jeg har vel egentlig ikke bruk for laptop på nåværende tidspunkt. Det er vel heller den "barnlige lyst" som gjør seg gjeldende. Har jeg først begynt å sikle på noe er egentlig tolmodighet og fornuft ikkeeksisterende begrep for min del. Hvor fort går egentlig utviklingen i Laptop-verdenen? Hmm... Lenke til kommentar
MKE Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 acer sitt x600 kan sammenlignes med radeon 9700 tok benchmark 3dmark03 på det fikk ca 3300 poeng med uorginale drivere mens dell9300 får 9000 poeng til 10500 om du klokker det. du kan legge inn vifte styring på dell maskinen så viften skrur seg på etter behov. ellers støyer viften lite den går rundt hele tiden men lav lyd. også har skjermen helt rå oppløsning 1920*1600 Lenke til kommentar
password Skrevet 14. april 2005 Forfatter Del Skrevet 14. april 2005 På Dell.no kan en velge mellom 2 forskjellige skjermalternativer. Det en koster 1000 kr. ekstra. Men det står jo ingenting om hva forskjellen er. Noen som kan fortelle meg noe om det? Og en ting til..Vanlige bilder fra kameraer og f.eks. bakgrunner, blir de trøkkt sammen i og med at det er widescreen? Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 På Dell.no kan en velge mellom 2 forskjellige skjermalternativer. Det en koster 1000 kr. ekstra. Men det står jo ingenting om hva forskjellen er. Noen som kan fortelle meg noe om det? Og en ting til..Vanlige bilder fra kameraer og f.eks. bakgrunner, blir de trøkkt sammen i og med at det er widescreen? Den billigste er WXGA+ (1440x900) mens den dyreste er WUXGA (1920x1200) Lenke til kommentar
roy_nor Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 (endret) På Dell.no kan en velge mellom 2 forskjellige skjermalternativer. Det en koster 1000 kr. ekstra. Men det står jo ingenting om hva forskjellen er. Noen som kan fortelle meg noe om det? Og en ting til..Vanlige bilder fra kameraer og f.eks. bakgrunner, blir de trøkkt sammen i og med at det er widescreen? Den billigste er WXGA+ (1440x900) mens den dyreste er WUXGA (1920x1200) bæ... bæsja på leggen... Endret 14. april 2005 av roy_nor Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Og en ting til..Vanlige bilder fra kameraer og f.eks. bakgrunner, blir de trøkkt sammen i og med at det er widescreen? Det bestemmer du selv og programmet du bruker til å vise dem. Om du viser et bilde fra kameraet ditt i f. eks. nettleseren så blir det ikke trykket sammen. Med mindre det er for stort og blir skalert ned, men da blir det fortsatt riktig i proporsjonene. Så det er ikke noe problem. Windows desktop bakgrunnen kan du velge om skal vises i originalstørrelse eller om den skal tilpasses skjermen. Geir Lenke til kommentar
password Skrevet 14. april 2005 Forfatter Del Skrevet 14. april 2005 Takk for de svara. Vil en "smågrønn pcbonde" se stor forskjeller på de to skermtypene, og vil den beste skjermen være kompatibel med mange fler spill? Lenke til kommentar
password Skrevet 14. april 2005 Forfatter Del Skrevet 14. april 2005 Er det forresten muligheter å oppgradere skjermkort på 9300. (Kommer jo til å velge gf6800 med en gang da, så det holder vel ei stønd...) Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 Er det forresten muligheter å oppgradere skjermkort på 9300. (Kommer jo til å velge gf6800 med en gang da, så det holder vel ei stønd...) Nope, ikke som vi vet enda, men det er jo selvfølgelig en sjanse, men ikke sats på det. XPS Gen2 derimot har oppgraderbart skjermkort. Lenke til kommentar
password Skrevet 14. april 2005 Forfatter Del Skrevet 14. april 2005 Jaja. Men nå skal jeg ikke krype mer opp i pris og kjøpe en XPS Gen2. Hadde i utgangspunktet tenkt å legge ut 10-15000 så jeg får stoppe på 9300. Lenke til kommentar
password Skrevet 14. april 2005 Forfatter Del Skrevet 14. april 2005 Hvis jeg har 1024 mb ram og gforce kortet i 9300, da kan jeg vel kjøre de fleste spillene som finnes idag? Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 14. april 2005 Del Skrevet 14. april 2005 (endret) Hvis jeg har 1024 mb ram og gforce kortet i 9300, da kan jeg vel kjøre de fleste spillene som finnes idag? Ja, det vil jeg tro. Men ikke kjøp 1024mb ram fra Dell. Kjøp 1x256mb, så og en 1x1024mb fra MPX til 1295,- og enda en til senere når du har råd. Endret 14. april 2005 av Fredrik Larsen Lenke til kommentar
password Skrevet 14. april 2005 Forfatter Del Skrevet 14. april 2005 Var det som var planen ja. Har fått med meg at det er noen prisforskjeller ute og går der. Det eneste jeg egentlig lurer på nå er når jeg skal kjøpe. Er litt usikker på om denne l.top'n kommer til å synke mye i pris de neste 2-3 mnd. og om det da er en nyere og bedre versjon på vei Lenke til kommentar
_Spook_ Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Var det som var planen ja. Har fått med meg at det er noen prisforskjeller ute og går der. Det eneste jeg egentlig lurer på nå er når jeg skal kjøpe. Er litt usikker på om denne l.top'n kommer til å synke mye i pris de neste 2-3 mnd. og om det da er en nyere og bedre versjon på vei i9300 kom for litt over 1 måned siden, så ikke noe fare for at det kommer noe ny modell med det første. Prisen kommer alltids til å synke over tid, 2-3 måneder er ganske lang tid... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Det er alltid noe bedre på vei, hvis tidshorisonten er noen måneder. Og ja, prisene synker når det kommer noe bedre. Slik har det vært i 20 år. Men tenker du sånn får du aldri kjøpt. Til neste år kommer Intel med dobbeltkjerne 64 bits prosessorer for bærbare, men jeg lar ikke være å kjøpe maskin i år av den grunn, fordi det er nå jeg trenger den. Hadde jeg ventet et halvår forrige gang jeg kjøpte, hadde jeg også fått en langt bedre maskin, og til lavere pris. Men jeg betalte det det kostet for å få den maskinen jeg trengte når jeg trengte den. Inspiron 9300 er som Spook sier så godt som helt ny, og vil være mer en god nok i lang tid fremover. Vurder programmene du bruker. Er den god nok for dem er den god nok for deg. Med mindre du går og venter på at Elder Scrolls IV skal komme ut, slik jeg gjør, kan jeg ikke tenke meg noe som ikke går strålende på en 9300. (For alt jeg vet gjør ES IV det også.) Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå