Gå til innhold

"Vanlig" digitalkamera med funksjon som speilref.?


Anbefalte innlegg

Sammenlignet Nikon D70, Canon EOS300D, Canon EOS350D og Canon EOS 20D som alle sto utslilt på Elkjøp. Alle hadde objektiver med lik lysstyrke.

Min oppfatning var at Nikon D70 hadde det mørkeste og dårligste søkerbilde.

Det kan være stor forskjell på om kameraet står på eller ikke. Og også den forskjellen kan variere fra kamera til kamera. Husker ikke hvordan dette er på D70, men på F80 (filmbasert versjon av D70) så blir søkerbildet mye lysere og klarere når man slår på kameraet. Ikke sikkert dette har så stor innvirkning på Canon kameraene. Jeg synes også at D70 har et veldig godt søkerbilde, så absolutt på høyde med Canon sine kamera... om ikke bedre.

 

Vil man ha bra søkerbilde, bør man kikke på Pentax Ist Ds. Sammenlign det med f.eks Canon 20D eller Nikon D70 du :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du slår bryteren på objektivet over fra autofocus til manuel fokus, da blir objektivet utrolig lett og fokusere.

 

Nåvel. Og slik er det altså på alle de digitale speilrefleksene? Jeg trodde liksom han jeg fikk prøve det av hadde tipset meg om dette, men han har vel glemt det i farta, det var som sagt bare en kjapp titt.

 

Jeg har motsatt oppfatning av Nikon/Canon.

Sammenlignet Nikon D70, Canon EOS300D, Canon EOS350D og Canon EOS 20D som alle sto utslilt på Elkjøp. Alle hadde objektiver med lik lysstyrke.

Min oppfatning var at Nikon D70 hadde det mørkeste og dårligste søkerbilde.

 

Hmm..interessant. Da har jeg altså hørt to stikk motsatte meninger om dette. Det betyr vel at jeg bør innom en av sjappene selv, og se hva jeg mener med egne øyne....

Lenke til kommentar
Per, jeg ser du har et D-70. Men da jeg kikket litt i det, og skulle forsøke meg på litt manuell fokusering var jo fokusringen helt usannsynlig tung å dra rundt. Jeg skjønner jo at det er hektet en motor til denne, men den burde jo allikevel være såpass lettdrevet at nettopp fokusering skulle være behagelig. Dette gikk så tungt og tregt at jeg synes det var vanskelig å finjustere.

Er dette også din erfaring? Testet du flere merker før du bestemte deg?

Hei Trond

 

Beklager sent svar! har vært litt av en stund. (slutta å røyke!)

 

Det er bare å slå over til manuell fokus så går dette lett.

 

D70 bestemte jeg meg for da jeg fikk det mellom hendene, og bakgrunn i omtale og sammenligning mot 300D.

Jeg vil anbefale deg å se og ta på Nikon D70, Olympus E300 og Canon 350D før du handler selv om jeg ville valgt D70 igjen av disse.

 

:) Per

Endret av perah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...