Gå til innhold

Mulig for en newbie å bruke Mac?

Anbefalte innlegg

Jeg er windows bruker og har så vidt rørt linux og det var veldig vanskelig. Har vurdert å prøve meg på en man, men er det virkelig mulig å kunne sette seg inn i det? Linux skjønte jeg ikke så mye av, hvor skal jeg innstalere programmene f.eks? Så var det også vanskelig å ikke ha c: og sånt som på windows.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan fungerer det å innstalere programmer? Er det sånn exe fil lignende som i windows og man trykker neste - neste og velger hvor man skal innstalere det f.eks?

Ligner filsystemet mest på windows (med c:) eller som i linux?

Fungerer nettsrufing, divx, p2p, musikk like eller bedre som i windows?

Er mac mini noe tess? klarer den å kjøre Tiger 10.4 uten problemer?

Hva kan mac mini sammenliknes med som "vanlig pc"?

Lenke til kommentar

Den mest vanlige måten å installere programmer på er at man laster ned en disk image-fil (.dmg), som man monterer (dobbeltklikk). Deretter drar man applikasjonsbundelen (én mappe kamuflert som en «exe-fil») over til Programmer-mappa, som ligger på rota av harddisken. Er programmet av en større art, som for eksempel Adobe-programmene, vil det ligge en installasjonsfil i dmg-fila, som virker nogenlunde som InstallShield Wizard i Windows.

Jeg er ikke helt stødig på hvordan filsystemet i Linux er, men man har heldigvis ingen volumbokstav som c:, a: og så videre på Mac. Man får pr. standard montert alle volumer på skrivebordet (kan tas vekk ved behov), ellers finner man de igjen under det som tilsvarer explorer.exe - filbrowseren. Til forskjell fra Windows vil disker, CD-er og liknende kun vises når mediet er operativt. For eksempel vises ingen CD-stasjon i filbrowseren når det ikke er en fysisk CD i stasjonen.

Surfing, p2p, DivX og slikt fungerer like bra som på PC, med et mulig unntak med Direct Connect, som man mangler gode klienter for på Mac.

En Mac mini kjører Tiger helt fint. Om den er noe tess i seg selv kommer an på hvilke krav du har til maskinvaren. Selve prosessoren kan kanskje sammenliknes med en Pentium 4 på rett under 2 GHz til vanlig bruk, men mindre enn det til f.eks. spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...