Gå til innhold

Hjelp til og finne Rå pc, med 4 skjermer.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Matrox leverer 4 skjermsløsninger.

Det er standard hyllevare, så det blir ikke veldig dyrt. (<10 000)

Når det gjelder resten av maskinen, så er det en vurderingssak om du vil bygge hele selv, eller kjøpe en pc og sette inn flerskjermskort.

 

Jeg ville kanskje kjøpt en ferdig pc, med serviceavtale (som ikke brytes ved å putte inn skjermkortet) Ring for eksempel en selger hos dell og be om et skriftlig tilbud på en pc. sørg for ikke å få en "hjemme-pc" men en firma PC da disse egner seg bedre til slikt.

 

En dell precision maskin er veldig stabile og kraftige maskiner.

Eneste ulempe med disse er at jeg ikke vet noe om støynivå, men de er antakelig ikke lydløse. tror disse kan leveres med 4 skjerms kort fra fabrikk. Bare høre med Dell selger.

 

ville nok satset på nok (2GB??) RAM, ellers er ikke resten så kritisk Raskere/ flere CPU betyr ofte mer støy.

Raske disker er en fordel, evt RAID, men da har du støy dilemmaet igjen.

Lenke til kommentar

Fikk et forslag av en kamerat som jeg gjerne skulle hatt innspill på. Både med tanke på verdi og støy.

 

Tyan Thunder K8WE SLI AMD-8131 8DDR-DIMM 2PCIe 2PCI-X 64 1PCI

SATA Raid VGA Audio GB-LAN Dual Opteron Socket940 SSI

 

2 stk AMD Opteron 250 64bit 2400MHz/2.4GHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket940

 

NEC ND-3520 Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R

4X DVD+RW 16X DVD-R 4X DVD-RW 48X CDR 24X CDRW

BLACK/SVART BULK IDE

 

Seagate Cheetah 15K.3 ST336753LW 36.7GB 15Krpm 8Mb U320 SCSI 68pin

 

4 stk Seagate Barracuda ST3400832AS 7200.8 400Gb 7200rpm 8Mb NCQ S-ATA

 

Creative Soundblaster Audigy 4 Pro RETAIL

 

2 stk (SLI) Leadtek WinFast PX6800 Ultra GeForce 6800Ultra

256Mb DDR3 TV-out DVI HDTV RETAIL PCI Express

 

Lian Li PC73SL Aluminium ServerTower Ljuddämpat Black ATX without PSU/utan nätagg.

 

OCZ Powerstream 600W EU ATX

 

2 stk Corsair PC3200 DDR-DIMM 1024MB ECC REG 64Meg CAS 2.5, "Low Profile"

Endret av Helland-
Lenke til kommentar
Her var det vist en ganske rimelig med 4 skjermer:

 

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=25292

Det ser ut som om dette kortet gir det man er ute etter. Men så er det å lage en tilnærmet stillepc da, det kan bli verre. Tror ikke det er så mange ferdigmerker der. Men du kan jo ta kontakt med Komplett eller Netshop og spørre om de kan bygge en lydløs pc (med vannkjøling eller noe) rundt dette skjermkortet?

Lenke til kommentar

Seriøst svar :

Stabilitet og ytelse går ikke sammen. Skal en ha en garantert svært stabil PC, kan en ikke satse på ytelse, da ytelse genererer mye varme, og varme skaper ustabilitet. Ytelse gir også mye støy.

 

Hvis poker er hovedmålet, ville jeg satset på dette :

 

PC : HP d530 (tilnærmet lydløs - vi har flere hundre slike på jobben. Finst sikker mange andre merker/modeller som er like stillegående, men denne vet jeg iallefall er lydløs)

2 stk PCI skjermkort med PASSIV kjøling og tilkobling for 2 skjermer på hver.

F.eks et par av disse : http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=145006

 

Da får du en stabil og stillegående PC. Ikke all verden 3D-ytelse, men duger til alle 2D-spill og en del 3D-spill.

 

Kostnad ca. 8000,- Så kan resten brukes til høyere innsats i poker :thumbup:

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Takk for godt innlegg kjetil, skal se nærmere på den løsninga. Det virka utrolig billig, men på den andre siden har ikke jeg peiling i det hele tatt. :) Hvordan er mulighetene for utbygging i en slik ferdigsydd pakke, f.eks trøkke inn en ekstra HD?

 

Sett _gjerne_ sammen et oppsett kenneth. Det settes pris på.

 

Når dere bedømmer pris, ikke glem 4 LCD Skjermer da

 

50k var uten skjermer. Har 2 stk NEC 2080ux+ fra før. Men er ikke akkurat sånn at det er et must å bruke 50k på pc. Derimot om man får et vesentlig bedre oppsett mtp kriteriene lagt til grunn er jeg åpen for det. Det blir nesten en vurdering for dere med peiling å ta, ala det kjetil gjorde.

 

Håper på flere forslag!

 

Mvh, Helland.

Endret av Helland-
Lenke til kommentar

50k uten skjermer?!

Jaja.

 

Det skal sies at jeg tviler på at det er noe gunstig å bruke så mye penger på en PC, men okey. Det er det ikke jeg som bestemmer.

Når jeg begynte å tenke litt her fant jeg ut at mulighetene ble veldig mange. Først tenkte jeg Dual Opteron. Så fant jeg ut at det ikke finnes SLI til den plattformen. Men jeg syntes da at når man har PC til 50k, så burde man ha respektabel 3D-ytelse. (altså ikke PCI som hadde vært alternativet.) Men etterhvert syntes jeg brikkene falt mer på plass.

 

Vel, nok historiefortelling. Jeg setter her opp to oppsett. I det ene har jeg tenkt på hva jeg tror kunne vært egnet i dag. Ikke i morgen.

Det andre er et Intel oppsett, hvor hovedkortet ikke ankommer før i mai antakelig.

En siste mulighet måtte da være produkter som kommer innen i løpet av våren. Vi vet at bla. dobbelkjernene snart står for døren. Dette hadde

 

klart vært et godt valg.

 

Oppsett #1:

 

Hovedkort: DFI Lanparty nForce4 SLI-DR 1800,-

CPU: AMD Athlon 64 FX-55 7200,-

RAM: OCZ Platinum EL DDR400 1024 MB (2x512) Rev.2 x2 4800,-

harddisk 1: Western Digital Raptor 73,4 GB 1500,-

harddisk 2: Seagate Barracuda 7200.8 400 GB S-ATA x2 5000,-

Skjermkort: Gainward 6800Ultra Golden Sample x2 9500,-

DVD-brenner: Plextor PX-716SA 1150,-

CD-brenner: Matchende CD-brenner med 52x/32x/52x 400,-

Kabinett:Lian Li Miditower PC6070BPLUS Støydempet 1800,-

PSU: MIST, 500W, 20/24 pins, S-ATA 900,-

 

Sum hardware: 34050,-

 

Forklaring:

 

Hovedkort: Antakelig det beste kortet for denne plattformen og her er kun det beste godt nok. Noen vil sikkert henge seg opp i det tydelige utseende. Men jeg vil henvise til disse to testene hos AnandTech. Den ene tar for seg selve dette kortet, mens den andre tar en roundup på nForce 4 kortene.

CPU: Et enkelt valg, da dette er den beste prosessoren for s939 per dags dato.

RAM: Her vil sikkert mange foreslå andre brikker også, og det er nok ikke noe dummere valg det. Personlig er jeg fan av disse brikkene. Og henviser igjen til Anandtech: Link

Hardisker: En rask disk til system. Valgt å ikke velge SCSI, da dette antakelig vil lage litt mer lyd enn hva vi vil ha. En raptor er i grenseland det og.

når det gjelder lagring, så er jo Seagate kjent for å lage stillegående disker. Her kan man selvsagt velge flere disker(eller ferre), men jo flere disker, jo mer lyd. Derfor valgte jeg et par disker med mye plass. Slik at man forhåpentligvis slipper flere disker.

Skjermkort:Disse kortene er klokket hakket høyere enn standard 6800Ultra, med kjerne og minnefrekvens på henholdsvis 430 og 600 mot, mot 400 og 550 standard. Så er det jo hakket billigere når du kjøper to istedenfor et.

CD/DVD: Plextor er og blir en pioner. 8mb cache, SATA og elegant design. En CD-brenner med god hastighet er greit hvis man har ekstremt dårlig tid, eller ønsker å kopiere andre CD'er direkte. Man kan jo selvsagt velge Plextor her også, men jeg har satt den litt åpen. Et relativt uvesentlig valg sådan.

Kabinett: Kabinett synes jeg er en smaksak, men det finnes såklart noen som er bedre enn andre. Jeg har forslag til en del endringer på denne fronten som jeg kommer til lenger ned.

PSU: For størst mulig sikkerhet, så hadde en redundant PSU vært tingen, men jeg fant ut at disse bråker en del. Her er en variant. Dessuten er ikke denne på lager.

MIST PSU'en tror jeg er en av de beste man får tak i. Microplex har selv utformet den og gjort den så god som de kan. Her har URL=http://overklokking.no/art.php?artikkelid=14173]overklokking.no[/url] en test.

 

Oppsett #2:

 

Hovedkort: MSI P4N Diamond 2100,-

CPU: Intel Pentium 4 Extreme Edition 3.46 GHz 2MB 1066 FSB8500,-

RAM: OCZ Gold Edition EL Voltage Xtreme DDR500 1024 MB (2x512) x2 4800,-

harddisk 1: Western Digital Raptor 73,4 GB 1500,-

harddisk 2: Seagate Barracuda 7200.8 400 GB S-ATA x2 5000,-

Skjermkort: Gainward 6800Ultra Golden Sample x2 9500,-

DVD-brenner: Plextor PX-716SA 1150,-

CD-brenner: Matchende CD-brenner med 52x/32x/52x 400,-

Kabinett:Lian Li Miditower PC6070BPLUS Støydempet 1800,-

PSU: MIST, 500W, 20/24 pins, S-ATA 900,-

 

Sum hardware: 35650,-

De oppmerksomme ser sikkert at eneste forskjellen er Hovedkort, CPU og RAM.

 

Hovedkort: Det eneste hovedkortet som i øyeblikket finnes i prisguiden. Så det var ikke noe vanskelig valg. Hovedgrunnen er prosessoren. Men kortet er vifteløst, har meget god innebygd lyd og 54g WLAN.

CPU: Æsj, tenker sikkert mange. Hyper Threadning sier jeg. Det kan være redningen hvis maskinen får mye å gjøre. Hadde håpet at det var en litt større versjon i nærheten, men det var det ikke. Så av den ene grunnen synes jeg at Intel burde vurderes. 2mb cache er jo heller ikke å forakte.

RAM: En spennende ny RAM-brikke som skal være god å klokke med. Jeg kommer til overklokking etter hvert.

 

_________________________________________

 

 

Her har jeg satt opp en del annet utstyr. Alt er hentet fra Microplex.

Hensikten her er å støydempe vidunderet. Jeg har ikke tatt hensyn til tekniske og praktiske ferdigheter. Det er ingen tvil om at det mest støysvake alternativet er vannkjøling. Men skal man ha vannkjøling her så fram med dremmelen. For det er ingen plass til radiator i kabinettet. Etter hva jeg kan se er det mulighet for montering i toppen. Alternativt kan man da velge et Lian Li vannkjølingskabinett. Men uansett må det litt modding til for å få vannkjøling, da det ikke blir stort nok med en 120mm radiator.

 

Jeg skal ærlig inrømme at vannkjøling ikke akuratt er min spesialitet og jeg gidder ikke sette opp et komplett vannkjølingsett, men her er de mest essensielle delene:

 

MIST vannblokk, CPU s754/939/940 450,-

AC vannblokk, aquagraFX, 6800, rev.2 x2 1400,-

Eheim 1048 pumpe 455,-

AC radiator, "airplex EVO 360", m/nipler 700,-

AC vanntank, "aquatube", Titan 500,-

AC vannblokk, twinplex, GPU/chipset 400,-

Papst vifte, 70m³/time, 18 dB(A) x3 480,-

 

Lian Li LCD Viftestyring m/display, Aluminium, Sort x2 600,-

Denne viftestyringen kan styre 3 vifter. Derfor trengs det to stk. for å drive kabinettvifter og vifter på radiatoren. Det er derimot fullt mulig å leke Reodor Felgen å lodde sammen f. eks. radiatorviftene og sette alt på en kanal. jeg har lett på nettet etter info om viftestyringa, men finner ingenting om hvor mye strøm denne kan levere. Derfor er ikke det nødvendigvis å anbefalle. Men folk jeg har snakket med mener at det burde gå, da Lian Li lager kvalitetsprodukter. I det tilfellet er det mulig å kun bruke en viftestyring.

 

Da skal alt være støydempet untatt en ting; hardisker. Her er et problem. Det ideele hadde vært støydempere som denne, men det har vi ikke nok 5.25" brønner til. Kabinettet har en hardiskholder i seg. Jeg kan ikke se at den er noen form for støydempene. Jeg tenker da på vibrasjonsisolerende fester. Derimot kan det se ut som man kan klare å utvide den slik at man får montert slike hardiskholdere som vist. Ellers har jeg ingen gode forslag der, bortsett fra å satse på at kabinettet holder lyden på plass.

 

Kabinettet kommer med en kjøler i PCI-porten. Denne tror jeg det bare er å fjerne å putte i en skuff. Med et støynivå på 34.3dB(A). Viftesjakten over CPU trengs heller ikke.

 

Samlet sum fra Microplex blir da: snaut 6000,-

 

_________________________________________

 

 

Nå ble dette mye mer detaljert enn jeg hadde regna med men...

Jeg vil til slutt si at dette ikke er veldig klok bruk av penger. Det skal sies at du får ytelse, dyr maskinvare, forhåpentligvis et stille system, men samtidig en del problemer, modding på kabinett og ikke minst en balanse mellom pris og ytelse som ikke ligner grisen. Men som sagt: Det er jo ikke jeg som betaler... :)

 

Jeg må jo ha glemt noe...

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha et støyfritt system og samtidig ikke gidde rå stresse med vannkjøling (som krever litt vedlikehold, men lite), så ville jeg gått for dette kabinettet. Da får du et helt vifteløst system...

 

PS: Vet ikke om dette passer til SLI.

 

EDIT: FIkset link. Gikk rett i fella til microplex.no slik som så mange andre. Syntes selv dette virke veldig n00b. Men, jeg har vel ingen rett til å klage når jeg gjør samme feilen selv... Takk: un0kai.

Endret av jonas27389
Lenke til kommentar

som sagt kennethdammyr så blir ytelse/pris helt grufull, og man kan jo spørre seg hva vedkommende skal med slik rå! kraft for å ha oppe 16xnettlesere (sånn jeg har forstått det), men eller så ser det bra ut synes jeg bortsett fra at 4xdimm på a64 ikke er så god ide, da ville jeg heller kjøpt 2xocz plat ed. 1024mb brikker... Ogås lurer jeg på om intel HKet har nok spenning til å kunne utnytte VX brikkene...

 

Mener man kan få opteron HK med en 16xpci-e og en 4xpci-e som er like lang som et 16x spor, og at folk har klart å kjøre sli/dxg med det ved å modde chipsett kjernen, men det er lenge siden jeg leste så jeg husker ikke helt detaljene..

 

Jonas: fiks linken din...

Lenke til kommentar
Ogås lurer jeg på om intel HKet har nok spenning til å kunne utnytte VX brikkene...

Det tenkte jeg ikke på, sløvt av meg. Har lett litt rundt. Og ihvertfall så klarer ikke de andre MSI Diamond kortene å levere så mye spenning. Men dette kortet er jo enda ikke kommet, så det ligger lite info om slike spesifikke detaljer ute.

 

OCZ Gold Edition EL DDR500 1024 MB (2x512) Rev 2 må være et godt alternativ.

 

(DFI-kortet for AMD-plattformen derimot kan levere hele 4V...)

 

Ellers så kan det være verdt å nevne dagens nyhet her på HW.no.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei, jeg har en venn som trenger følgende:

 

4 skjermer (absolutt krav), han har 2 21" lcd skjermer fra før, er muligheten for 4 skjermer som er cluet, ikke og finne 2 skjermer til, det klarer man selv ;)

kraftig, dønn stabil, og veldig stille helst lydløs.

mye lagrings plass

 

budsjett 50 000kr (uten skjermer) , dette er ikke nok en urealistisk post, men en seriøst post.

 

Har tenkt kanskje det finnes noen proffe grafikk maskiner ellerno som passer specc, men har ikke funnet noe. Har noen noen forslag?

Tråden er sikkert litt gammel nå. Men anyway!

 

Jeg hadde gått for en HP Xw4000 arbeidsstasjon. Da kan du velge mellom flere 4 skjermskort fra HP. (eller en annen større leverandør som ibm, dell, etc)

 

Fordelene dette gir er at du får en meget stabil maskin, samt du får NBD service som standard i 3år. Garanti kan utvide til 4 timers 24/7.

 

Vi er nå på 3 generasjon med HP/Compaq arbeidsstasjoner og kjører default alle ansatte på 2x19" lcd. Vi er svært fornøyde med maskinene.

Lenke til kommentar

Greit oppsett kennethdammyr, men GeF6800 Ultra er totalt overkill for Windows-miljø. GeF6600GT holder i massevis.

 

Athlon64 FX-55 er heller ikke forsvarlig å kjøpe i disse tider når både dobbelkjerne og "San Diego"/"Venice" er rett rundt hjørnet.

 

2x1024 MB er også bedre enn 4x512 MB. F.eks to slike.

 

 

Skal PC'en kun brukes til poker 24/7, eller kommer det også til å bli kjørt spill og andre vanligere aktiviteter på den? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...