Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

router til stort lan

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å sette opp ett litt större lan med ca. 100 deltagere.

Lurer nå litt på hvordan jeg ska sette opp nettverket.

Hadde först tenkt å fyre opp en win2k3 server med dhcp/routing etc (p3 600/256mb), men jeg har fått intrykket at serveren er veldig upålitelig. Noen ganger booter den orntlig, andre ganger må jeg reboote flere ganger för maskina finner netverkskortene og så tar den også sinnsykt lang tid for å starte opp.

Kan bli slitsomt vis du har 100stk som sitter å venter på ett fungerende internet.

Nå for noen dager siden skaffet jeg en ny trådlös router til hjemmet så da fikk jeg min gamle SMC Barricade liggendes foran meg.

Vil den ha en sjanse å takle et lan med 100personer? Internet vil antagelig vaere 10 eller 100mbit.

Antagelig ikke, men det er jo verdt å spörre vis noen veit, ikke sant?

Er ellers 600'ern rask nok i det heletatt?

//Bozzern

Endret av H_Bozz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg brukte en P4 2.8 maskin med mandrakelinux (d/l edition 10.1) som gateway med ngrep og iptables. satte først opp winXP som gateway men denne gav opp etter ca 30 tilkoblinger.. (vet ikke hvorfor), men linux gatewayen sto løpet ut..

Mandrake er lett å sette opp selv om en er linux noob.. (jeg fikk hjelp til ngrep og iptables) (ja, jeg er linux noob).

Lenke til kommentar
Jeg brukte en P4 2.8 maskin med mandrakelinux (d/l edition 10.1) som gateway med ngrep og iptables.  satte først opp winXP som gateway men denne gav opp etter ca 30 tilkoblinger.. (vet ikke hvorfor), men linux gatewayen sto løpet ut..

Mandrake er lett å sette opp selv om en er linux noob.. (jeg fikk hjelp til ngrep og iptables) (ja, jeg er linux noob).

Hvis du mener mandrake er lett å sette opp så har du ikke prøvd clarkconnect :p De bruker så vidt jeg vet akkurat det samme sakene, eneste forskjellen er at clarkconnect er bygget for kun å jobbe som en router med litt ekstra features (antivirus, webserver, proxy etc), men har droppet alt bullshit som X o.l.

Portforwarding og bandwidth restrictions er veldig enkelt og sette opp og er "gjort med 3 klikk på musa". Alle instillinger kan gjøres remote via webbrowser.

Hvis du har planer om å bruke p3'n vil jeg anbefale og hvertfall droppe proxy da dette krever en del I/O som går kraftig utover cpu med mindre du har scsi-system

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar

Ok, clarkconnect hadde jo ganske höje recuirements, men det er kanske pga proxy da eller?

Hardware <5 users 5-10 users 10-20 users 20-50 users

Processor 200 MHz 750 MHz 1.2 GHz 2 GHz

Memory 256 MB 512 MB 1 GB 2 GB

Hvor mye krever kun en gateway/dhcp/router..? Er jo ikke akkurat den feteste processorn i vanlige routere laget for hjemmet.

Ville vaert nice vis jeg hadde fått brukt serveren til litt mer en kun router, som til eks. webserver og ftp. Kanske tilogmed kjöre en spillserver på den også?

Derfor jeg prövde med win2k3 siden jeg ikke kan no spess om linux.

Kan muligvis skaffe meg 2stk 256mb brikker også, da får jeg jo ivhertfall 768mb ram vis det hjelper noe?

Lenke til kommentar
Ok, clarkconnect hadde jo ganske höje recuirements, men det er kanske pga proxy da eller?

Hardware <5 users 5-10 users 10-20 users 20-50 users

Processor 200 MHz 750 MHz 1.2 GHz 2 GHz

Memory 256 MB 512 MB 1 GB 2 GB

Hvor mye krever kun en gateway/dhcp/router..? Er jo ikke akkurat den feteste processorn i vanlige routere laget for hjemmet.

Ville vaert nice vis jeg hadde fått brukt serveren til litt mer en kun router, som til eks. webserver og ftp. Kanske tilogmed kjöre en spillserver på den også?

Derfor jeg prövde med win2k3 siden jeg ikke kan no spess om linux.

Kan muligvis skaffe meg 2stk 256mb brikker også, da får jeg jo ivhertfall 768mb ram vis det hjelper noe?

De kravene er garantert for proxy, antivirus etc. Når jeg hadde 100% usage på linja (~10mbit) så var cpu-loaden ikke merkbar. Jeg kjørte da uten proxy og antivirus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...