christopherH Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Skriver dette fordi jeg har gått igjennom ganske mange av kommentarene til bildene som ligger her, og jeg skjønner ikke helt hva de som kommenterer mener og på hvilket grunnlag de uttaler seg. 90% av kommentarene er av typen, "topp bilde, dette var kjempekult", "jeg liker bildet kjempegodt", "dette ser hel profft ut". Personlige ytringer som at bildet er kult, eller at man har en subjektiv oppfattning om man synes det er fint eller ikke er en ting. Men en annen ting er om bildet er bra, velkomponert, teknisk dyktig utført osv. Og lurer av og til på på hvilket grunnlag folk bedømmer bilder, har man ikke anelse om hva som kjennetegner et godt utført bilde, så tilfører man hverken fotografen eller forumet noe ved å uttale seg om ting man ikke har den minste anelse om. Store utbrente områder (helt klart utilsiktede) er ikke noe kvalitetsmerke for noe bilder. Dette er ikke ment som et innlegg for å klage på noen her, men fordi jeg synes det er galt at de som ber om konstruktiv kritikk her ikke ser ut til å få noe som ligner. Chris Lenke til kommentar
--7 Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 De som kommenterer kan vel ikke late som de har bedre peiling enn det de faktisk har. Det er tydelig at de som velger å kommentere ikke har den kompetansen som trengs. Er enig i at det ikke er spesielt givende å lese, men skal man ha et slikt forum må man vel begynne et sted. Det finnes jo andre steder for de som vil ha mer seriøs kritikk, så dersom man vil ha bedre kritikk her, må man bidra med å tenke gjennom hva man selv skriver. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 foto.no flashback La nå alle få lov til å kommentere på sin måte. Dette er et uhøytidlig forum, ikke et fagforum for fotografi. Det sosiale er en del av det hele, og slike kommentarer som 'Hey, kult! ' er en del av det sosiale. Om man bare skal kreve seiøse tungt begrunnede kommentarer fra erfarne fagfolk, da ville det blitt veldig stille og kjedelig her inne. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 "I don't know much about art, but I know what I like." Om allmuen syns et bilde er bra/pent/tøft, hvorfor er ikke den meningen like gyldig som ekspertenes? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 12. april 2005 Del Skrevet 12. april 2005 Om allmuen syns et bilde er bra/pent/tøft, hvorfor er ikke den meningen like gyldig som ekspertenes? Hvis du leverer en bil inn på et verksted for reparasjon, holder det at du får den tilbake sammen med en lapp der det står at den ikke virker? Meningen er gyldig, men veldig lite hjelpsom. Skryt, trøst og kjeft kan man få overalt, både på internett og andre steder. Konstruktiv kritikk er ofte sjelden vare og noe man trenger for å lære. Hvis man bare vil ha folk til å se på bildene så lager man en hjemmeside og legger en link i signaturen. Kritikken trenger ikke være tungt begrunnet eller komme fra fagfolk, men den som som gir kritikk burde legge såpass mye tanke i det at kritikken har noe verdi utover å være sosial. En kommentar som "Fint bilde" kan ha veldig mange betydninger: "Jeg elsker alle bilder av katter" "Jeg er goth og liker undereksponerte bilder" "Jeg er farveblind og liker bilder med stor kontrast" I mange tilfeller sier kommentaren noe om om posteren og ikke noe om bildet, derfor mener jeg at posteren burde legge litt arbeid i det og gi en slags begrunnelse av kommentaren. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Har tatt opp noe lignende i en annen post og som nevnt der så er alle kommentarer kjekke å få bare dem er begrunnet. "Bildet er fint fordi......." osv. Det krever ikke mange ordene ekstra å si hvorfor du synes det er fint. Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Om man får tilbake bilen med en lapp som sier at den ikke virker, er man snytt. Man har nemlig satt inn bilen nettopp fordi den ikke virker. Det man vil, er å få den reparert. Sammenligningen din holder ikke. Tommy Lenke til kommentar
mintman Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Hjelpe meg hvor mye rart folk irriterer seg over Lenke til kommentar
Kvisten Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Bra christopherH :-) Jeg er til de grader amatør - men prøver å lære ved å prøve og feile - og får råd og tips. Til dette er dette forumet meget bra - og jeg har selv fått mange gode råd og hørt andres erfaringer ikke minst når det gjelder utstyr. Men når det gjelder billedkritikk går jeg andre steder - glemmer ikke da jeg la ut et bilde av en and - og spurte etter andres vurderinger - og var da interessert i komposisjon - teknisk utførelse o.l tror jeg fikk 5-6 svar som gikk på denne typen : " Er drittlei ender - hater egentlig andebilder - osv. jaja man er forskjellig ha en nydelig vårdag alle sammen Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 "I don't know much about art, but I know what I like." Om allmuen syns et bilde er bra/pent/tøft, hvorfor er ikke den meningen like gyldig som ekspertenes? Hehe ! Ja.... Det jeg liker betaler jeg for, sånn er det bare..... Lenke til kommentar
christopherH Skrevet 13. april 2005 Forfatter Del Skrevet 13. april 2005 Bra at det er flere her som har de samme tankene som meg. Jeg tror ikke forumet har noe å hente på å bli likt som foto.no. De som ønsker seg så "hard" kritikk står jo fritt til å legge bildene sine ut der. Men samtidig så er totalt intetsigende kritikk helt verdiløst. Hvis det er noen som legger ut et dårlig komponert bilde, så vil konstruktiv kritikk være å si på hvilken måte dette bildet er dårlig komponert, og hva man evt kan gjøre for å rette opp dette. På denne måten så vil de som er her for å lære hvordan de skal ta bedre bilder få mye større glede av forumet. Chris Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Jeg tror det er fordi alle disse forumene er linket sammen i et nettverk. Dermed dukker tråder fra alle sammen opp (gamer.no, afoto.no, amobil.no, hardware.no osv) når man bruker "Vis nye innlegg". Dette er et forum med uhorvelig mange brukere (mange mange tusen), og du kan ikke forvente at bare kamera/foto-eksperter skal kikke på en tråd, og svare. Vil du ha et elite-forum for fotografer tror jeg faktisk ikke dette er rette plassen. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 foto.no flashback Det var faktisk akkurat den tanken som slo meg også når jeg leste overskriften på dette innlegget Men når det er sagt, så er jeg enig i at en-setningskommentarer ala 'Flott bilde!' har liten nytteverdi som bildekritikk. Det blir heller ikke så stor stas å få en slik kommentar når det går inflasjon i dem, og slike 'god-ord' blir slengt ut til allslags bilder uansett hvordan de egentlig ser ut. De fleste av oss har vel mødre eller andre som kan stå for betingelsesløs ros når det er det som er ønsket...? Her skulle jeg ønske vi kunne få til noe som ligger et eller annet sted mellom foto.no og 'fint bilde'-siter... et sted der en ikke trenger å være redd for hverken å legge ut bilder eller å kommentere dem og der vi kan holde en vennskapelig og trivelig tone, men samtidig være reale nok til å gi de som legger ut bildet en ærlig og gjennomtenkt mening. Lenke til kommentar
rogerjo Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Det er fint å registrere at diskusjonen ennå går om dette temaet. Den har vært oppe før. Jeg "trives" i dette forumet nettopp fordi jeg oppfatter det er en del amatører involvert. Selv er jeg desidert en amatør og synes tilbakemeldingene fra foto.no blir litt for "svette" av og til. Jeg gir en del kommentaer selv i dette forumet og synes faktisk det gir meg like mye som det å motta kritikk. Når jeg gir kritikk, må jeg tenke over hva jeg egentlig mener og hvordan jeg kunne tenke meg å løse "oppgaven". Derfor lærer jeg kanskje noe av det. Jeg håper ikke forumet blir for "heavy". Men jeg synes også det blir litt mange enstavelses-kritikker Hilsen Roger J Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Om allmuen syns et bilde er bra/pent/tøft, hvorfor er ikke den meningen like gyldig som ekspertenes? Hvis du leverer en bil inn på et verksted for reparasjon, holder det at du får den tilbake sammen med en lapp der det står at den ikke virker? Meningen er gyldig, men veldig lite hjelpsom. Hvis du får en sånn lapp fra verkstedet så har de ikke gjort jobben sin. Be om penga tilbake. Det er ingens jobb her på forumet å komme med utfyllende og grundige kommentarer til bildene til andre. Hvis du føler deg lurt der, så kan du jo be om penga tilbake her også. Men for å følge bilanalogien, si at du tar med den nye kjerra og viser frem til kompisene dine. Hva hadde du satt pris på: 1. Wow! Kult! Heftig kjerre! 2. [stillhet] (Ingen av gutta kan nok til å gi velbegrunnede meninger) Det er derfor jeg sier dette forumet har to aspekt, det lærerike og det sosiale. Slapp av, la folk være som de er. Aksepter at ikke alle kommentarer er like lærerike. Lær av det du kan, og ta resten for hva det er. (Innen rimelighetens grenser selvsagt.) husk også at folk er forskjellig. Selv om en selv kanskje ikke bryr seg om "Wow!"-type kommentarer, så kan det hende andre setter stor pris på det. Vær så snill, la oss bevare den løse ledige tonen der det er tillatt å uttrykke seg løselig og uformelt. Lenke til kommentar
F828 Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Synes det er en ting som er uvurderlig viktig, og det er en god triviell stemning. Noe det er her. På Dotten er det mange som synes det er veldig dårlig stemning. (Mitt inntrykk etter et år) Om man vil lære seg fotofaget, lar man seg ikke styre av AKAM. Da går man kanskje inn på Dotten eller andre spesialsider for foto. Jeg mener man skal gi seriøs kritikk, men jeg synes det må være lov å synes at et bilde rett og slett er kult. Og helt nytteløs er ikke en sånn kritikk. Om noen sier et av mine bilder er kult - så blir jeg veldig glad faktisk og jeg kjenner at jeg får lyst til å ta mer bilder. Og jeg vet faktisk at jeg gjør noe riktig når noen synes bildet er kult. Men ikke missforstå, saklig velbegrunnet kritikk er uvurderlig det også. For all del. Men jeg mener trivslelen her på AKAM ikke må ødelegges. Dessuten tror jeg man kan be om skikkelig kritikk her også. F828 Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Om man får tilbake bilen med en lapp som sier at den ikke virker, er man snytt. Man har nemlig satt inn bilen nettopp fordi den ikke virker. Det man vil, er å få den reparert. Sammenligningen din holder ikke. Hvis du får en sånn lapp fra verkstedet så har de ikke gjort jobben sin. Be om penga tilbake. Det er ingens jobb her på forumet å komme med utfyllende og grundige kommentarer til bildene til andre. Hvis du føler deg lurt der, så kan du jo be om penga tilbake her også. Dere har totalt misforstått poenget med en lignelse. Hvis dere hadde lest og prøvd å fortå det som faktisk stod så hadde dere kansje skjønt at poenget var at en gyldig uttalelse ikke bestandig er hjelpsom. På et forum som heter "Bildekritikk" så er en generelt uhjelpsom uttalelse på grensen til å være off topic. Vi trenger kansje en egen tråd som heter "Bildeskryt" for de som er desperate etter oppmerksomhet. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Om noen sier et av mine bilder er kult - så blir jeg veldig glad faktisk og jeg kjenner at jeg får lyst til å ta mer bilder. Og jeg vet faktisk at jeg gjør noe riktig når noen synes bildet er kult. Selv om du like etterpå klikker deg inn på en annen tråd der du ser et dårlig bilde, overeksponert, fullstendig fokus-bom med elendig komposisjon, og finner at samme person har sagt 'Kult bilde!' til det også...? Poenget er at det kan være vanskelig å vite om et bilde faktisk faller i smak hos noen eller om de bare bruker 'flott bilde'-kommentarer som rene høflighetsfraser. Om man virkelig liker et bilde, så synes jeg man kan spandere mer enn 2-3 ord på det også. Ingenting galt med en positiv tilbakemelding, men en tilbakemelding som viser at personen faktisk har tenkt gjennom det han/hun mener om bildet gir så uendelig mye mer. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Om man får tilbake bilen med en lapp som sier at den ikke virker, er man snytt. Man har nemlig satt inn bilen nettopp fordi den ikke virker. Det man vil, er å få den reparert. Sammenligningen din holder ikke. Hvis du får en sånn lapp fra verkstedet så har de ikke gjort jobben sin. Be om penga tilbake. Det er ingens jobb her på forumet å komme med utfyllende og grundige kommentarer til bildene til andre. Hvis du føler deg lurt der, så kan du jo be om penga tilbake her også. Dere har totalt misforstått poenget med en lignelse. Poenget med en analogi er at den skal være overførbar til temaet. Du sammenligner med en helt annerledes situasjon. Hvis dere hadde lest og prøvd å fortå det som faktisk stod så hadde dere kansje skjønt at poenget var at en gyldig uttalelse ikke bestandig er hjelpsom. At man er uenig med deg betyr ikke at man ikke har forstått hva du mener. På et forum som heter "Bildekritikk" så er en generelt uhjelpsom uttalelse på grensen til å være off topic. Tull og tøys. Det avhenger av forumets karakter og dets brukere. Vi trenger kansje en egen tråd som heter "Bildeskryt" for de som er desperate etter oppmerksomhet. Hva med de som med glede tar imot både skryt og velbegrunnede kommentarer? Kan ikke heller dere som ikke tåler å lese ubegrunnet 'skryt' skrive det når dere legger inn et bilde? Så kan resten av oss ha det mer uformelt og avslappet... Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 13. april 2005 Del Skrevet 13. april 2005 Om noen sier et av mine bilder er kult - så blir jeg veldig glad faktisk og jeg kjenner at jeg får lyst til å ta mer bilder. Og jeg vet faktisk at jeg gjør noe riktig når noen synes bildet er kult. Selv om du like etterpå klikker deg inn på en annen tråd der du ser et dårlig bilde, overeksponert, fullstendig fokus-bom med elendig komposisjon, og finner at samme person har sagt 'Kult bilde!' til det også...? Poenget er at det kan være vanskelig å vite om et bilde faktisk faller i smak hos noen eller om de bare bruker 'flott bilde'-kommentarer som rene høflighetsfraser. Om man virkelig liker et bilde, så synes jeg man kan spandere mer enn 2-3 ord på det også. Ingenting galt med en positiv tilbakemelding, men en tilbakemelding som viser at personen faktisk har tenkt gjennom det han/hun mener om bildet gir så uendelig mye mer. Men kan vi ikke la det være frivillig? Som du sier, det er "ingenting galt med en positiv tilbakemelding". Så hvorfor så skal man da angripe dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå