Gå til innhold

Bør Norge ha Republikk eller Monarki?

Bør norge ha Monarki Eller Republikk?  

582 stemmer

1. 1. Bør norge ha Monarki Eller Republikk?

• Monarki
      237
    • Republikk
      298
    • Ingen mening om emnet.
      48

Anbefalte innlegg

Kongen er per definisjon, og per grunnloven, vår utøvende makt. Det er bare rettstradisjon som tilsier noe annet, og jeg syns det er skummelt.

6934006[/snapback]

Dette kan forandres, Sverige forandret jo grunnloven sin, det kan vi gjøre også, OG beholde kongen.

Han kan gi opp sin tittel, og jeg håper han gjør det en dag og stiller til valg for Venstre, eller hva nå enn som måtte være det mest liberale partiet på tidspunktet når Norge har blitt republikk og er medlem i EU.

6934006[/snapback]

Det er forsåvidt en god tanke, med tanke på at jeg kvasi-venstre-sympatisør, men det får være et valg han tar.

Jeg ser ikke noen grunn til å ha en bunke statsoverhoder som ikke kan mene noe om politikk.

6934006[/snapback]

Det ser helt klare fordeler med dette, de er samlende, siden de er nøytrale.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Videoannonse
Annonse

ja, for all del, han gjør en kjempejobb med å representere Norge

men at makta går i arv er imot min oppfatning av hvordan ting bør være

men om Norge hadde blitt en republikk og han hadde vunnet valget så hadde ikke det gjort meg noe, jeg mener bare at monarkiet er gammeldags og rett og slett ikke passer inn lengre

Lenke til kommentar

Liker tradisjoner, liker ikke folk som vil gjøre det av med sedvaner fordi det er overflødig i "den moderne verden". Det er en ting mange assosierer med Norge vil jeg tro, dessuten er det kult å si "I hail from the -kingdom- of Norway!". Ville kjent meg litt tommere uten tror jeg, klarer ikke å forestille meg Norge uten.. i forlengelse av den tanken, hvor rart ville det ikke vært om Storbritannia plutselig ble en fullfledged republikk? Det er hovedtingen folk assosierer med landet.

Endret av Skugga
Lenke til kommentar
Liker tradisjoner, liker ikke folk som vil gjøre det av med sedvaner fordi det er overflødig i "den moderne verden". Det er en ting mange assosierer med Norge vil jeg tro, dessuten er det kult å si "I hail from the -kingdom- of Norway!". Ville kjent meg litt tommere uten tror jeg, klarer ikke å forestille meg Norge uten.. i forlengelse av den tanken, hvor rart ville det ikke vært om Storbritannia plutselig ble en fullfledged republikk? Det er hovedtingen folk assosierer med landet.

Man kan ikke beholde en institusjon fordi den er koselig. Kongehuset er egentlig overflødig og burde avskaffes. Det er den veien det går uansett, jeg gir monarkiet 20 år, så er det borte.

Lenke til kommentar

Jeg er redd at monarkiet ikke blir avsluttet som følge av et krav fra det norske folkedypet, før eller siden tror jeg en påtroppende monark vil si: "Hvorfor skal jeg utsette meg selv og mine for dette, og attpåtil få kjeft for det?". Da er det slutt. Monarkiet vil bli drept av en uhellig allianse av sensasjonspresse, uinformerte drittslengere og prinsippfaste teoretikere.

Det vi da har tapt er kontinuitet, stabilitet og et felles nasjonalt symbol uavhengig av politiske fløyer. Dette kan ikke erstattes - selv om det stadig økende endringstempoet tilsier at vi trenger dette kanskje mer enn noen gang. Vi får da forholde oss til skiftende politiske og teknologiske vinder med ett mindre ankerfeste tilgjengelig.

Joda, jeg stemte for monarki :) - men jeg tror vi nærmer oss slutten, dessverre.

Lenke til kommentar

Personelig ser jeg ikke noe problemer i monarkiet for det fungerer. De folkevalgte som styrer er nå tett i pappen uansett om det er monarki eller republikk.

Kanskje vi skulle forsøke å renske ut hele politikkerstabben og erstatte den med litt friskt blod med nytenkinger fremfor gamle fosiler utgått på dato?

Lenke til kommentar
Dagens regjering er kanskje ikke den beste, men demokrati med monarki syns jeg er det beste styresettet. Kongefamilien er bra for Norges ansikt ute i verden. Dessuten så er monarkiet i dag mer et symbol. Behold monarkiet, og behold de gamle verdiene =)

ja, la oss leve i steinalderen for evig og alltid :no: nei, kast ut kongefamilien og innfør republikk

Lenke til kommentar
Dagens regjering er kanskje ikke den beste, men demokrati med monarki syns jeg er det beste styresettet. Kongefamilien er bra for Norges ansikt ute i verden. Dessuten så er monarkiet i dag mer et symbol. Behold monarkiet, og behold de gamle verdiene =)

ja, la oss leve i steinalderen for evig og alltid :no: nei, kast ut kongefamilien og innfør republikk

Og noe argument for at monarki skal være lik steinalderen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...