Gå til innhold

Bør Norge ha Republikk eller Monarki?

Bør norge ha Monarki Eller Republikk?  

582 stemmer

1. 1. Bør norge ha Monarki Eller Republikk?

• Monarki
      237
    • Republikk
      298
    • Ingen mening om emnet.
      48

Anbefalte innlegg

blir det republikk her i landet, så melder eg meg ut som norsk statsborger å flytter ut av landet.

Tenk deg tanken som Bondevik som president av Norge.

begynner å grine av tanken.

og i republikk, så har ikkje dei andre så masse dei skulle sagt, for då er det presidenten som bestemmer tilnermet ALT.

6175450[/snapback]

Norge vil fortsatt ha parlamentarisme monarki eller ei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så det å la folk ta sine egne avgjørelse utifra det som passer dem best, kanskje folk liker sosialisme, kanskje svake folk vil ha respekt!

6174275[/snapback]

Det setningen der var litt uklar. Du sier at folk skal få ta sine egne avgjørelser utifra hva som passer dem best? Javel, da bør du konvertere til liberalismen. Og folk liker tydeligvis sosialisme, vi har jo rødgrønt flertall her i landet. Men ekstremsosialismen til RV er det ikke bruk for. "Svake folk" får respekt hvis de gjør seg fortjent til det, i likhet med alle andre. Ingen kan kreve respekt, det er noe man får, ikke noe man tar.

6174305[/snapback]

Hva er galt med å gi svakstilte folk i samfunnet respekt å likestille de med folk som Røkke osv, er det plutselig å spørre om for mye?

Lenke til kommentar
Hva er galt med å gi svakstilte folk i samfunnet respekt å likestille de med folk som Røkke osv, er det plutselig å spørre om for mye?

6175872[/snapback]

Hva slags "respekt" er det du snakker om? Hva nytte har noen av "respekt"? Ingen får min respekt uten å ha gjort noe for å fortjene den. Likestilling kommer i lovverket, respekt er personlig.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

6175872[/snapback]

Hva slags "respekt" er det du snakker om? Hva nytte har noen av "respekt"? Ingen får min respekt uten å ha gjort noe for å fortjene den. Likestilling kommer i lovverket, respekt er personlig.

6175959[/snapback]

Hvordan vet du at alle svakstillte i samfunnet ikke gjør noe, ta mange som jobber innen helsetjenesten.. der er det mange kvinner som tjener nokså dårlig, moren min tjener altfor lite i en slik jobb men hun jobbe ræva av seg for å yte alt hun har slik at hun kan redde liv og det gjelder mange andre også, slike folk burde etter min mening ha en utrolig høyere status og respekt blant folk flest, det å redde liv er faktisk noe av det mest verdifulle man kan gjøre

Lenke til kommentar
Hvordan vet du at alle svakstillte i samfunnet ikke gjør noe, ta mange som jobber innen helsetjenesten.. der er det mange kvinner som tjener nokså dårlig, moren min tjener altfor lite i en slik jobb men hun jobbe ræva av seg for å yte alt hun har slik at hun kan redde liv og det gjelder mange andre også, slike folk burde etter min mening ha en utrolig høyere status og respekt blant folk flest, det å redde liv er faktisk noe av det mest verdifulle man kan gjøre

6177784[/snapback]

Hva har respekt med lønn å gjøre?

Lenke til kommentar

6177784[/snapback]

Hva har respekt med lønn å gjøre?

6177812[/snapback]

Har aldri sammenlignet de to, men du ser jo hele tegninga når sånne som Røkke har en gigantisk sum med penger også sitter andre igjen uten noenting omtrent så får jo plutselig da Røkke kjempehøy status og respekt, man skal faktisk ha respekt for folk som yter noe til felleskapet, så langt kan jeg ikke si Røkke har vært så flink til det

Lenke til kommentar
Kan du fortelle meg hvordan det å skape arbeidsplasser ikke er å bidra med noe til fellesskapet?

Hvem har bidratt med mest, en som har skapt hundrevis av arbeidsplasser eller en som jobber i barnehage?

6177851[/snapback]

Hvorfor sammenligne en som jobber i barnehage, er det meg eller deg selv du prøver å overbevise?

Men Røkke har gjort mye til felleskapet men jeg hadde gjerne sett at han gjorde enda mer

Lenke til kommentar
Har aldri sammenlignet de to, men du ser jo hele tegninga når sånne som Røkke har en gigantisk sum med penger også sitter andre igjen uten noenting omtrent så får jo plutselig da Røkke kjempehøy status og respekt, man skal faktisk ha respekt for folk som yter noe til felleskapet, så langt kan jeg ikke si Røkke har vært så flink til det

6177837[/snapback]

Din mor kan godt få bøttevis med respekt for jobben hun gjør. Men det er sånn at den kan sannsynligvis kan gjøres like godt av en annen person. Derfor er den ikke spesielt godt betalt.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

6177837[/snapback]

Din mor kan godt få bøttevis med respekt for jobben hun gjør. Men det er sånn at den kan sannsynligvis kan gjøres like godt av en annen person. Derfor er den ikke spesielt godt betalt.

6177886[/snapback]

Man blir lært opp til hvordan man jobber med liv, man går ikke bare bort til noen som har hjerteattack og redder liv, det funker ikke slik

Lenke til kommentar
Man blir lært opp til hvordan man jobber med liv, man går ikke bare bort til noen som har hjerteattack og redder liv, det funker ikke slik

6177909[/snapback]

Riktig. Men det er en grunn til at jobben er dårligere betalt enn f.eks. en lege. Det er fordi det er lett å skaffe en annen person som kan gjøre den istedet. Du trenger ikke 6 års utdanning for å gjøre jobben. Du tar ikke liv/død beslutninger eller avgjørelser som vil påvirke tusenvis av menneskers arbeidsplass hver dag. Det er slikt som betaler, fordi det er vanskelig å skaffe kompetanse og ansvarsvilje. Så jeg gjentar: Respekt er noe personlig, og har intet med lønn å gjøre. Men dette blir waaay off topic nå.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Kan du fortelle meg hvordan det å skape arbeidsplasser ikke er å bidra med noe til fellesskapet?

Hvem har bidratt med mest, en som har skapt hundrevis av arbeidsplasser eller en som jobber i barnehage?

6177851[/snapback]

Det er et godt spørsmål. Hvis det har vært en dyktig barnehagetante som har påvirket x ant. barn slik at de senere i livet har blitt istand til å skape store ting. Er de kanskje likeverdige...?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

6177837[/snapback]

Jeg har stor respekt for alle som gjør sitt beste, mere kan ikke forlanges uannsett hvilken klasse man tilhører.

Røkke har gjort en utrolig god innsats, og har skapt resultater som man kan missunne han. Han ble av en samlet Oslo-basert finanselite foraktelig omtalt som "han Trålergasten" fra Sunnmøre. Det er ikke så mange som tør si det nå. Hatten av for hans vilje og talent, uten at det nødvendigvis gjør han til noe "bedre" menneske enn du og jeg.

Lenke til kommentar

6177909[/snapback]

Riktig. Men det er en grunn til at jobben er dårligere betalt enn f.eks. en lege. Det er fordi det er lett å skaffe en annen person som kan gjøre den istedet. Du trenger ikke 6 års utdanning for å gjøre jobben. Du tar ikke liv/død beslutninger eller avgjørelser som vil påvirke tusenvis av menneskers arbeidsplass hver dag. Det er slikt som betaler, fordi det er vanskelig å skaffe kompetanse og ansvarsvilje. Så jeg gjentar: Respekt er noe personlig, og har intet med lønn å gjøre. Men dette blir waaay off topic nå.

6177996[/snapback]

Det er jo riktig i og for seg ;)

Lenke til kommentar
Hvorfor sammenligne en som jobber i barnehage, er det meg eller deg selv du prøver å overbevise?

Fordi du skrev:

"man skal faktisk ha respekt for folk som yter noe til felleskapet, så langt kan jeg ikke si Røkke har vært så flink til det"

Men Røkke har gjort mye til felleskapet

6177879[/snapback]

Det er noe annet enn du sa for litt siden:

"man skal faktisk ha respekt for folk som yter noe til felleskapet, så langt kan jeg ikke si Røkke har vært så flink til det"

men jeg hadde gjerne sett at han gjorde enda mer

Som hva da?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det er et godt spørsmål. Hvis det har vært en dyktig barnehagetante som har påvirket x ant. barn slik at de senere i livet har blitt istand til å skape store ting. Er de kanskje likeverdige...?

6178108[/snapback]

Nei.

6184473[/snapback]

Neivel ...? Kan du utdype litt?

Lenke til kommentar
blir det republikk her i landet, så melder eg meg ut som norsk statsborger å flytter ut av landet.

Tenk deg tanken som Bondevik som president av Norge.

begynner å grine av tanken.

og i republikk, så har ikkje dei andre så masse dei skulle sagt, for då er det presidenten som bestemmer tilnermet ALT.

6175450[/snapback]

Norge vil fortsatt ha parlamentarisme monarki eller ei.

6175656[/snapback]

:!: Monarkiet i dag har ingen innflytelse på politikk.

Godt eksempel på hvor unnødvendig det er med monarki:

http://www.aftenposten.no/nyheter/kongelig...icle1331359.ece

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...